starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 18 głosów | średnia głosów: 6

Polska woj. dolnośląskie Wrocław Przedmieście Świdnickie ul. Piłsudskiego Józefa, marsz. Dworzec Główny Wnętrza Hala główna

20 października 2017 , Wrocław, Hala główna dworca Wrocław Główny

Skomentuj zdjęcie
Wacław Grabkowski
+7 głosów:7
Po prawej przy wejściu był kiosk z papierosami czynny całą dobę. Zachodziłem na początku lat 70., gdy zabrakło mi fajek. Dlatego dworzec dobrze mi się kojarzy. Nie palę już trzydzieści lat, ale nadal się śni, że zaciągam się klubowymi. Niestety w klubowych występowały twarde pniaki, które nie dawały się przepalić i trzeba było wydłubywać i przypalać od nowa. Tak było.
2017-10-21 18:12:40 (8 lat temu)
Marek Kuliński
+2 głosów:2
do Wacław Grabkowski: No i ciemne piwo w lokaliku po lewej przy wejściu na perony. Ten smak udało się niedawno odnaleźć w piwie browaru z Czarnkowa.
2017-10-21 21:02:50 (8 lat temu)
do Marek Kuliński: Najlepszy był wrocławski full, ale już nie wiem gdzie kupowałem.
Co do papierosów w PRL znalazłem coś takiego


Najgorsze w tym PRL-u było to, że miało się przeczucie, że prawdziwe życie dzieje się gdzie indziej. Należało przetrwać, zamknąć oczy na durnowizję a uszy na radio, a także nie czytać prasy..
2017-10-21 21:16:16 (8 lat temu)
do Marek Kuliński:
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dubel
2017-10-21 21:16:17 (8 lat temu)
fantom
+2 głosów:2
do Wacław Grabkowski: Dobrze że te mroczne czasy odeszły w niepamięć. Teraz telewizja mówi samą prawdę, a słowo propaganda jest jej obce.
2017-10-21 21:33:12 (8 lat temu)
Marek Kuliński
+1 głosów:1
do Wacław Grabkowski: Zgadzam się że full w smukłych butelkach był najlepszy, ale to ciemne też miało w sobie "coś". A może to był klimat zadymionego dworca, przewalających się tłumów ludzi i człowieka przycupniętego gdzieś z boku z kufelkiem tego piwa. Nie wiem, taka refleksja mi się nasunęła.
2017-10-21 21:38:15 (8 lat temu)
do fantom: Mój ojciec chadzał jeszcze za Ruskich po ulicach Wrocławia w wojskowej marynarce z orłem w koronie. To była dla mnie najlepsza propaganda, która dała mi odwagę w życiu.
2017-10-21 21:44:53 (8 lat temu)
Marek Kuliński
+1 głosów:1
do fantom: Jak to było? hehe zaśmiał się hrabia po francusku... dalej nie zacytuję
2017-10-21 21:48:57 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+2 głosów:2
do fantom: Ale jednak jest różnica, bo teraz możesz sobie wybrać kanały z różnymi propagandami, podobnie jest z prasą i dzięki temu można sobie wyrobić własne poglądy. I właśnie o to chodzi - a jeśli ktoś wierzy w obiektywne media, tkwi w iluzji.
2017-10-21 22:30:48 (8 lat temu)
fantom
+2 głosów:2
do zygmunt_ra: Na DVB-T to tak za bardzo sobie wybierać nie możesz. Jest jeden kanał info. Wybierać i wyrabiać poglądy mogą sobie wybrani. Masy pozostają ciemne.
2017-10-21 22:44:24 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+3 głosów:3
do fantom: Nie do końca - w naziemnej jest dostęp i do TVP, i do TVN, i do Polsatu - a tzw. Masy nie oglądają kanału Info, ale koncentrują się bardziej na Wiadomościach na kanałach "podstawowych" - mają więc pełne spektrum jeśli chodzi o główne nurty propagandy. Nie wchodząc w politykę, powiedziałbym nawet, że teraz jest lepiej bo TVP i TVN są skontrowane a kiedyś tłukły raczej w jeden bęben.
2017-10-21 22:58:22 (8 lat temu)
cm
+4 głosów:4
do zygmunt_ra: A ja bym nieśmiało wolał, żeby akurat TVP, na które chcąc nie chcąc zrzucamy się wszyscy, było po prostu obiektywne. Niech sobie lewice i prawice walą w swoje bębny, ale TV publiczna powinna być wolna od bieżącej reżimowej propagandy. Ale to tylko takie moje marzenie...
2017-10-22 20:32:12 (8 lat temu)
cm
Tak w ogóle, to zdjęcie wnętrza wrocławskiego dworca nasuwa mi nieodparte skojarzenie ze słowem knysza, które poznałem tu w latach 90.
2017-10-22 20:33:43 (8 lat temu)
do cm: Poznałeś tylko słowo czy również smak owego wyrobu.
2017-10-22 20:35:56 (8 lat temu)
cm
do ZPKSoft: Smak też, jak najbardziej. Ze 20 lat już nie byłem na dworcu we Wrocławiu, czy nadal można tam kupić knyszę?
2017-10-22 20:37:35 (8 lat temu)
do cm: Nie wiem nie byłam tam tyle lat co i Ty chociaż z Wrocławia wybyłam 11 lat temu. Częściej podróżuje się samochodem.
2017-10-22 20:39:42 (8 lat temu)
cm
do ZPKSoft: Znak czasów. A potem się dziwimy, że wszędzie korki :)
2017-10-22 20:40:41 (8 lat temu)
do fantom: Znowu jesteś tajemniczy ...w swoich komentarzach, "Iluminati"? Nie powiesz chyba że wolność, mnogość dostępu do informacji w internecie nie ma żadnego znaczenia- To patrz komentarze w USA po wyborze D. Trumpa, gdzie kandydatka establishmentu przepadła z kretesem, a gdzie był ryk waszyngtońskich elit?I jako jedną z przyczyn jej przegranej podano prawdziwą wolność dostępu do informacji jaka względnie jest w necie..a potęga manipulacji telewizyjnej jest w odwrocie, nad czym ubolewają elyty głównego ścieku...
2017-10-22 20:41:38 (8 lat temu)
do cm: To jest temat rzeka - płacimy na masę rzeczy z których ani nie korzystamy, ani nam się nie podobają. Na TV też płacimy (nawet ci co nie płacą abonamentu), choć zawsze była upolityczniona, niezależnie od tego kto rządził.
2017-10-22 23:51:03 (8 lat temu)
do Dariusz Łukasik: Dokładnie - w dobie pluralizmu mediów wszelakich (Internet, TV, media papierowe) powiedzenie "kto ma telewizję, wygrywa wybory" straciło sens i przybiera nawet efekt odwrotny, o czym przekonali się m.in. w USA i u nas także.
2017-10-22 23:54:46 (8 lat temu)
do cm: Chyba można, ale w sklepikach ulokowanych w łączniku prowadzącym na perony. Widziałem tam zapiekanki, hot-dogi, więc i pewnie knysza będzie.W hali głównej są tylko sieciówki McD, KFC i chyba jeszcze jakieś - nie wiem czy one w swoim menu oferują takie wynalazki.
2017-10-23 00:02:37 (8 lat temu)
Jarosław Dubowski
+2 głosów:2
do fantom: ;) Durnowizja jakby wróciła...
2017-10-23 07:07:11 (8 lat temu)
vetinari
+5 głosów:5
do fantom: Niestety, ale musie sie gogzić. Nieodbieramy w Czachach TVP ani Polsat, z powodu anteny. mamy zaloźona juź wspulna antene satelitarna i nie mam czasu na ciagle kombinowanie s abonamentem albo s karta. Odbieramy Polonie..zreśta..ja prawie wogule nie patrze na telewizie. W tym roku, w lipcu mialem "zaśczyt" podczas pobytu u teściów pare dzieników poogladacz. broda mi opadala....wrucilem w lata 80 te....Tak masowa propaganda na mnie szokem. Cale ścześcze źe mam swoja glowe i moge, jeźeli chodzi o informacjie, wykorzystywacz z internetu. Smutne jak szypko doślo, z mojego pogladu , do dewastaciji prawdy. Zreśta, po naszych wyborach kture byly w ześlym wikednzie...oczekuje podobna situacije. Jakoś ludzie lubia zapominacz, i wola źe by ktoś decidowal za nich. Ale jak piśe, jest to tylko moje zdanie, i mnie jest cieźko osadzać....
2017-10-23 09:06:49 (8 lat temu)
do vetinari: To świadczy raczej o tym, że wcześniej nie zwracałeś na pewne rzeczy uwagi, bo te zjawiska występowały również w poprzednich latach - taka najbardziej wydatna w tym względzie chyba była era Prezesa TVP - niejakiego Kwiatkowskiego (za rządów SLD). Potem może już gorzej nie było, co nie oznacza wcale, że było/jest specjalnie lepiej. Reasumując - nie ma co gadać o obiektywiźmie, bo tego w mediach nie było i nie będzie - trzeba budować sobie wypadkową i być zdystansowanym do propagandy wszelakiej.
2017-10-23 10:33:28 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+1 głosów:1
Wiem, jaka to była telewizja w wydaniu PRL - trociny polityczne i kulturalne. a na Zachodzie w tym czasie: "Miejsce trzypokoleniowej rodziny zajęła rodzina z trzema telewizorami". Der Spiegel.
2017-10-23 11:16:28 (8 lat temu)
fantom
+1 głosów:1
do Wacław Grabkowski: Tylko że to nie o ilość telewizorów w rodzinie chodzi, ale o traktowanie potencjalnego widza jak bezmyślnego półgłówka na zasadzie ciemny lud to kupi.... A w tej materii, aż tak wiele od tamtych czasów się w TV nie zmieniło.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: liter
2017-10-23 11:47:03 (8 lat temu)
do fantom: Ja ten przekaz rozumiem tak, że nie chodzi o sztuki odbiorników, ale o dostępność do różnych, niezależnych od siebie kanałów informacji vel propagandy. Niemniej jednak różnica jest kolosalna, bo za PRL tego nie było - dostęp do RWE, czy Głosu Ameryki był jednak na niszowym poziomie. Teraz to jest raczej tak, że -
parafrazując tekst inż. Mamonia na temat filmów - ludzie słuchają tej propagandy, którą chcą słuchać - stąd w zależności od sympatii/antypatii politycznych włączą sobie TVP, TVN, Polsat, Trwam, TV-WP, kupią Newsweeka, GW, GP, czy "Do Rzeczy" , a w radio odpalą np. TOK-FM albo PR-24. Będzie też duża grupa ludzi, która opiera się tylko na Internecie, lub w ogóle wypina się na to wszystko - nie widzę zatem gdzie leży problem.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2017-10-23 12:36:30 (8 lat temu)
fantom
+6 głosów:6
do zygmunt_ra: Niestety nie jest to tak jak piszesz. Przypominam że opłata za media państwowe jest obowiązkowa i to jest zasadnicza różnica. Prywatne finansują się same.
Więc jeśli się za coś płaci, to nie chce się permanentnie dostawać towaru przeznaczonego nie dla siebie.
I marnym pocieszeniem jest wtedy możliwość wyboru.
Dam Ci inny przykład:
To tak jakbyś musiał sobie co miesiąc kupować państwowe buty. I te buty byłyby za każdym razem o 3 numery za ciasne. Czy wtedy też nie widziałbyś problemu, bo przecież jest dookoła tyle prywatnych sklepów z butami?
Przecież nie musiałbyś w nich chodzić, po prostu po kupieniu byś je sobie wyrzucał do śmieci....
2017-10-23 13:55:09 (8 lat temu)
Maciek Matwiej
+1 głosów:1
do fantom: Świetny przykład!!!
2017-10-23 14:30:51 (8 lat temu)
do fantom: Ale ja tego nie kwestionuję, wskazuję tylko, że to jest sprawa systemowa a częst gęsto krytycy tego systemu, byli jego beneficjentami. Spotykam się z jednej strony z ludźmi, którym kiedyś TVP od strony propagandy odpowiadała, a dzisiaj nie i odwrotnie - czyli takich, którzy twierdzą, że teraz jest ok a wcześniej nie była. Rzecz jest zatem akceptowalna jak rządzą tzw. swoi a powoduje sprzeciw, gdy nie rządzą tzw. swoi - i tak to hula od 1989 roku, bo wcześniej - jak wiadomo - była jedna święta racja.
Notabene często widzę w mediach wypowiedzi osób (ze wszystkich barw politycznych) krytykujących propagandę, którzy sami w tejże telewizji propagandę uprawiali.
2017-10-23 16:05:11 (8 lat temu)
do Maciek Matwiej: Nie chce tu robić za jakiegoś adwokata, ale przykład nie do końca adekwatny - bo nikt nikogo nie zmusza do oglądania programów informacyjnych w TVP. Można za ten abonament oglądać inne programy i filmy nie przerywane reklamami. Służę własnym przykładem - choć płacę za abonament plus określony pakiet programów (w tym z segmentu "info"), w ogóle nie oglądam żadnych wiadomości, czy programów stricte politycznych - dla własnego zdrowia psychicznego. Oglądam czasem za to inne pozycje na tych programów.
2017-10-23 16:09:58 (8 lat temu)
do zygmunt_ra: Nie, to świadczy o tym, źe jestem raczej po za granica, i jeźeli moge poruwnywacz to wlaśnie w tym wypadku mam idealna moźliwoścz, nie ogladalem dzienikka TVP ponać 1 rok, i ruźniaca jest dla mnie widoczna.
2017-10-23 16:34:48 (8 lat temu)
mirekjot
+3 głosów:3
Ja bylbym za tym, zeby poczytac regulamin strony...
2017-10-23 16:34:49 (8 lat temu)
fantom
+1 głosów:1
do zygmunt_ra: Powiem tak:
Bronisz rzeczy nie do obronienia. Nie rozumiem tylko w jakim celu, ale pewnie masz swoje powody.
Argument że można płacić i nie oglądać, jest dowodem na brak argumentów. To mniej więcej tak jakbyś powiedział że przysłowiowego buta z mojego przykładu można kupić, ale nie trzeba w nim chodzić i można go dać psu do zabawy.
Wobec powyższego, ja ze swej strony temat kończę..


do mirekjot: Jakoś to Mirek przeżyjesz....
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: literki
2017-10-23 16:42:40 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do vetinari: Wszystko zależy od poruszanych wątków - niektóre tematy są neutralne i wtedy propaganda jest zbędna. Nie zgodzę się natomiast z tezą, że w TVP po 1989 roku był okres bez propagandy. Jeśli masz inne zdanie, wskaż te okresy.
2017-10-23 16:44:09 (8 lat temu)
do fantom: Niczego nie bronię - stwierdzam tylko pewne fakty, które mi też się nie podobają, ale nie wyznaję jednocześnie zasady, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
2017-10-23 16:47:48 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do mirekjot: Powoli lecimy do końca - takie dyskusje chyba nie są zbyt częste, Od czasu do czasu komuś się wyrwie ...
2017-10-23 16:50:29 (8 lat temu)
mirekjot
+2 głosów:2
do zygmunt_ra: Ok. ale po co takie dyskusje w ogole zaczynac? Kazdy i tak uwaza, ze jego poglady sa najlepsze.
2017-10-23 16:56:17 (8 lat temu)
deriush
+8 głosów:8
do mirekjot: Drodzy Koledzy, apeluję do wszystkich! Tyle polityki jest wokół nas. Oszczędźmy jej sobie tutaj.
2017-10-23 17:10:47 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do mirekjot: Kawałek dyskusji - jeśli zawiera się w kanonach jakiejś kultury - nigdy nikomu nie zaszkodziła, a wręcz przeciwnie - pobudza szare komórki. Tutaj jest miejsce specyficzne, bo poniekąd odbywa się ona w jakimś zamkniętym gronie i przez to chyba nie mamy do czynienia z pyskówkami jak na forach otwartych.
2017-10-23 18:41:03 (8 lat temu)
mirekjot
+2 głosów:2
do fantom: Drogi Fantomie, oczywiscie ze przezyje, tu nie ma na szczescie zagrozenia dla niczyjego zycia :) Rzecz w tym, ze jestesmy tu razem, by podziwiac obrazki, a czasem zaczerpnac wiedzy, ktora ze swej natury powinna byc neutralna. Spory niech beda, ale w obszarze rzeczy widzianych na FP, a nie w TV.
2017-10-23 18:53:01 (8 lat temu)
mirekjot
+2 głosów:2
do zygmunt_ra: Tak jest, dopoki gory nad argumentami nie wezma emocje. Pozniej granica miedzy dyskusja a pyskowka staje sie coraz ciensza. Ja zagladam na FP zeby miedzy innymi karmic swoja wyobraznie, co dla pobudzania szarych komorek tez ma znaczenie niebagatelne :)
2017-10-23 19:10:11 (8 lat temu)
To Wyście chyba dyskusji o polityce nie widzieli...
:)
2017-10-23 19:24:06 (8 lat temu)
Dariusz Łukasik
+1 głosów:1
do fantom: Najlepsze są po kielichu przy świątecznym stole, lub latem na grillu...
2017-10-23 19:32:37 (8 lat temu)
vetinari
+2 głosów:2
do zygmunt_ra: Niestety..nie moge wzkazać na źady okres, Czechem jestem i mieśkam za granica. Czas od czasu moglem coś tam zobaczyć na TVP. Byly czasy źe sie wiecej ogladalo TVP jak nasza telewizia publićna. Chodzi mi tylko i wylacznie o to, źe jeźeli coś jest wydawane jako publiczna telewizia, to jednym z obowiazkow jest i rownowaźne podawanie informacii. I tego mi zabrakowalo....Ale to jest tylko mój poglad obcokrajowca. Mam inne poglady na wielu spraw, mam inna mentalnoścz i inaczej nastawione wartości. I jestem bardzo uczulony na jedynna oficialna prawde...To mi pozostalo z 80tych lat. Kiedy byla tylko jedna jedyna prawda-z Zwiazkiem Radzieckim na wszystkie czasy....I w Czechach bylo bardzo popularne czytanie miedzi rzadkami, i śukanie watków. Ale pozostawme twn temat, przepraśam źe wogule weślem w ta diskusie. Mam na Ciebie juź kontakt, i obiecuje jak bede mial troche wiecej czasu, to napisze, teraz mnie goni czas, mam pozwolone troche s poranna kawa popracowacz na fotopolska i potem.....musie pomóc mojej źonie z kalednarzem na nastepny rok. Do piatku musie zdaźycz. Pozdrawiam ahooooooooooooj franta
2017-10-24 07:27:45 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+1 głosów:1
Fantom zaczął tę dyskusję, vide piąty koment od góry. Ja pisałem jeno o PRL-u.
2017-10-24 10:53:46 (8 lat temu)
fantom
+1 głosów:1
do Wacław Grabkowski: Nieładnie zwalać na innych, panie Wacław.....
:)
2017-10-24 10:57:42 (8 lat temu)
do fantom: Coś cię wyraźnie gryzie, szukasz zwady..., panie nick :)
2017-10-24 11:03:44 (8 lat temu)
do Wacław Grabkowski: Zwady? W życiu... Czasem tylko prostuję przeinaczaną rzeczywistość.
A gryzie mnie i to wyraźnie, pewien fotopies pod stołem co chwilę, czarny zresztą...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: liter
2017-10-24 11:06:42 (8 lat temu)
Maciek Matwiej
Na stronie od 2014 wrzesień
11 lat 9 miesięcy 2 dni
Dodane: 21 października 2017, godz. 13:17:43
Autor zdjęcia: Maciek Matwiej
Rozmiar: 1108px x 1500px
Aparat: E-M10MarkII
1 pobranie
903 odsłony
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia Maciek Matwiej
Obiekty widoczne na zdjęciu
Hala główna
więcej zdjęć (212)
Wnętrza
więcej zdjęć (34)
Dworzec Główny
więcej zdjęć (599)
Architekt: Wilhelm Grapow
Zbudowano: 1855-1857
Budynek dworca powstał w latach 1855-1857 według projektu Królewskiego Budowniczego Kolei Górnośląskich Wilhelma Grapowa. Niemal dwustumetrowy, dwukondygnacyjny gmach był w połowie XIX w. największym dworcem Niemiec. Wzniesiono go w stylu angielskiego gotyku Tudorów. Główne wejście znajduje się w ryzalicie środkowym ujętym dwoma skośnie ustawionymi wieżami i poprzedzonym arkadowym portykiem. Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej, konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 według proj. Kluschego, przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim, bocznym między obecnymi ul. Suchą i ul. Małachowskiego. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960 i na początku lat 90. przeprowadzono gruntowne remonty.

(za: Atlas architektury Wrocławia, tom I)
ul. Piłsudskiego Józefa, marsz.
więcej zdjęć (5142)
Dawniej: Garten Strasse, Am Hauptbahnhof, Ogrodowa, gen. Karola Świerczewskiego
Ulica w kształcie, w jakim możemy ją częściowo podziwiać do dzisiaj powstała dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Wcześniej była to zwykła polna droga, rzadko zabudowana wiejskimi domami, za którymi ciągnęły się rozległe ogrody. Właśnie od tych ogrodów wzięła się przedwojenna nazwa ulicy – Gartenstrasse (Ogrodowa). Nazwę tą wprowadzono oficjalnie w 1823 r., lecz we wcześniejszych wiekach można spotkać także inne nazwy. Odcinek od ul. Grabiszyńskiej do ul. Stawowej zwano Wielkim Wygonem (Große Anger), a od ul. Stawowej do ul. Dworcowej Nowym Wygonem (Neue Anger) później określany jako Angergasse. Ten ostatni odcinek nosił też czasowo nazwę Am Oberschlesischen Bahnhof lub Am Hauptbahnhof (sam plac przed Dworcem Głównym). Jakby tego było mało to do 1906 r. do Gartenstr. zaliczana była także obecna ul. Gabrieli Zapolskiej. Szybki rozwój ulicy nastąpił po wyburzeniu przez Francuzów fortyfikacji miejskich w 1807 r., a następnie przez wybudowanie w połowie XIX w. najpierw Dworca Górnośląskiego, a następnie Dworca Głównego. Ulica stała się reprezentacyjną arterią Przedmieścia Świdnickiego. W rejonie dworca powstawały hotele (Kronprinz, Nord, Vier Jahreszeiten), ośrodki kulturalne (Dom Koncertowy, obecny Teatr Polski, kino Capitol), urzędy (Śląski Sejm Krajowy, Dyrekcja Kolei).

W czasie II wojny światowej zabudowa ulicy została w znacznym stopniu zniszczona. Luki w zabudowie zaczęto uzupełniać już w latach 50. i 60. na północnej stronie ulicy i w rejonie placu Legionów. W 1961 r. ulicę przedłużono od pl. Legionów od pl. Orląt Lwowskich.
Przez pierwsze dwa powojenne lata ulica nosiła przetłumaczoną niemiecką nazwę czyli była to ul. Ogrodowa. W kwietniu 1947 r. patronem ulicy został Karol Świerczewski (1897-1947), generał, działacz komunistyczny, zabity 28 III 1947 r. przez oddział UPA pod Jabłonkami w Bieszczadach. Od 1992 r. patronem jest marszałek Józef Klemens Piłsudski (1867-1935), pierwszy Marszałek Polski, mąż stanu, Naczelnik Państwa, dwukrotny premier II RP.