starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 3 głosy | średnia głosów: 6

Polska woj. lubelskie powiat rycki Dęblin Osiedle Podchorążych ul. Podchorążych Wartownia II

Lata 1914-1915 , Dębliński most - rogatka po dęblińskiej stronie mostu

Skomentuj zdjęcie
Trochę nieszczególne to przyporządkowanie wartowni do Zajezierza, skoro po zdjęciach widać, że stała po wschodniej/dęblińskiej stronie mostu, akurat najlepiej widać to na zdjęciu z wizyty następcy tronu (Karola Habsburga). No i zdecydowanie można wykluczyć rok 1914 w datowaniu zdjęcia, w końcu Dęblin został przejęty dopiero 4 sierpnia 1915 roku. W opisie zdjęcia na Staadsarchiv ramy czasowe to 1914-1916, nie wiem co zadecydowało o wyrzuceniu roku 1916?
2020-01-04 21:07:31 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: Wartownia jest poddobiektem mostu, a most jest przypisany do Zajezierza - bo administracyjnie prawie cały leży po Zajezierskiej stronie. Stąd takie przypisanie. A możesz mi wskazać zdjęcie, które pokazuje wartownię po wschodniej części mostu? Będę wdzięczny.
2020-01-04 21:20:36 (6 lat temu)
do ylooC: Właśnie przy tym zdjęciu dałem komentarz. Spójrz jak jest oświetlona wartownia i gdzie w stosunku do niej znajduje się most, w razie czego można posiłkować się innymi zdjęciami, ale tu kluczowe jest, że fotograf stoi od południa, a most jest na lewo od wartowni, czyli na zachód w kierunku Zajezierza. OK. przynajmniej wiem dlaczego most jest tak przyporządkowany, szkoda bo zdjęcia mostu to głównie poprzez skojarzenie z nazwą miasta można znaleźć, ale rozumiem konwencję. Ostatecznie nie przeszkadza mi, że wartownia jest podobiektem przyporządkowanym do Zajezierza, tylko jej położenie na mapie.
2020-01-04 21:57:52 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: Tylko sęk w tym, że na mapach z 1937 wartownia jest na brzegu od strony Zajezierza, po lewej stronie mostu, a nie na brzegu Dęblińskim.
2020-01-04 22:04:05 (6 lat temu)
do ylooC: Nie wiem o jakiej mapie mówisz. Standardowa wigowska nie ma takich szczegółów.
2020-01-04 22:17:13 (6 lat temu)
2020-01-04 22:17:31 (6 lat temu)
do ylooC: Po stronie Dęblina jest "czysto" żadnych budynków
2020-01-04 22:19:01 (6 lat temu)
do ylooC: Tak, w tej rozdzielczości mapa jest przeciwko mnie. Choć dopuszczam, że wartownie pobudowano po obu stronach, w końcu granica stref okupacyjnych biegnąca wzdłuż Wisły wiązała się również z barierą celną. Austriacy budowali bramy mostowe z komorami celnymi przy mostach drogowych, dlaczego mieliby odpuścić sobie wartownię po swojej stronie mostu kolejowego? I czy ważny rangą dostojnik przyszedłby wizytować obiekt po niemieckiej stronie, obok niego sami żołnierze C.K. Armii, a Niemców nie widać.
2020-01-04 23:51:28 (6 lat temu)
do ylooC: Dodatkowe wątpliwości budzi zdjęcie z września 1939 zrobione z lokomotywy zjeżdżającej z mostu. Widać po prawej zniszczony budynek wartowni i inne, oraz perspektywę torów z rozjazdami semaforami, czyli coś co powinno być, bo zaraz za mostem tory rozdzielają się na Lublin i Warszawę. Gdyby to był zjazd na Zajezierze, to tam nie ma miejsca na taki rozmach? Nadal mam wątpliwości.
2020-01-04 23:52:01 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: Masz rację z rozjazdem. Moim zdaniem to zdjęcie nie przedstawia wartowni, i stąd to całe zamieszanie.Dodatkowo na tym zdjęciu powinno być widać te pozostałe budynki ale ich nie ma. Myślę, że zdjęcie z rozjazdami po prostu nie pokazuje wartowni.
2020-01-04 23:57:56 (6 lat temu)
do ylooC: Nie może być, przecież to te same konstrukcyjnie budynki, nawet jeśli by to nie była ta wartownia, to bliźniacza. Natomiast nie zgadzam się, że powinno być widać pozostałe budynki, bo zdjęcia są tak skadrowane, że akurat nie zmieściły się na fotkach. W dodatku jak to, są budynki i to aż trzy, mimo że na mapie sprzed dwóch lat ich nie ma? Ciekawe.
2020-01-05 00:13:26 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: Mapa z 1926 widać oznakowanie budyneczku po stronie dęblińskiej, tuż przy moście, brak zaś zabudowań po drugiej stronie mostu.
2020-01-05 11:19:06 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: No to mamy pat - Czyli wartownia w okresie ok. 1915 była po Dęblińskiej, a w 1937 po Zajezierskiej stronie. Trzebaby pewnie rozdzielić, albo poczekać na lotnicze z 1939 i będzie wszystko jasne :) Nie zmieniałbym teraz na razie nic, ale poczekał na więcej faktów w postaci innych map. Ale przyznaję, że możesz mieć rację.
2020-01-05 18:55:27 (6 lat temu)
do ylooC: Po przeanalizowaniu szeregu zdjęć mostu oraz zdjęć lotniczych stwierdzam że były dwa bliźniacze budynki po obu stronach mostu. Wiele zdjęć jestem w stanie określić którą wartownię czy stronę mostu przedstawiają. Tak więc obaj mamy rację.
2020-01-05 22:56:09 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: No to dawaj - która wartownia gdzie... rozdzielimy wartownie. Ale uprzedzam, obie będą w Zajezierzu bo tam most jest :)
2020-01-05 23:35:02 (6 lat temu)
do ylooC: Byleby na mapie była gdzie trzeba. Te zdjęcia które wskazałem wcześniej, czyli austriacke z 1915 oraz te z lokomotywy, przedstawiają wartownie dęblińską, pozostałe dwa zajezierską. Zresztą dęblińska nie została chyba odbudowana, za niemców zamiast niej jest drewniana szopa po prawej stronie wjazdu na most.
2020-01-05 23:45:53 (6 lat temu)
do ylooC: Można podpiąć pod most aby była widoczna z Zajezierza, oraz pod ulicę Podchorążych w Dęblinie aby była dostępna ze strony Dęblina. Tak jak z fortem Gorczakowa, który podpięty jest do dęblińskiej twierdzy oraz do ulicy Gorczaków w Zajezierzu.
2020-01-05 23:53:19 (6 lat temu)
do Darek Pawlak: Dodałem II wartownię, poprawiłem opisy, mapa zaktualizowana. Na tym zdjęciu ze względu na datę widać most stary - stosowny znacznik umieściłem na fotce.
2020-01-06 14:52:55 (6 lat temu)
Wiesław Smyk
Na stronie od 2010 luty
16 lat 2 miesiące 18 dni
Dodane: 5 listopada 2017, godz. 20:25:13
Rozmiar: 1415px x 1177px
20 pobrań
1991 odsłon
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia Wiesław Smyk
Obiekty widoczne na zdjęciu
inne obiekty wojskowe
ul. Podchorążych
więcej zdjęć (107)