starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 24 głosy | średnia głosów: 6

Polska Fotopolska Fotopolanie w akcji

2 marca 2018 , Walka mieszkańców Zabrza o nie likwidowanie pomnika Wincentego Pstrowskiego. (symbolu trudu górniczego) - pomnik uratowany , zmiana napisu.

Skomentuj zdjęcie
ZPKSoft
+2 głosów:2
Piotr na straży pomnika ;-)
2018-03-13 18:49:07 (8 lat temu)
Na jaki?
2018-03-13 18:57:19 (8 lat temu)
do cracusiac: Nie rozumie pytania.
2018-03-13 19:03:46 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Pewnie chodzi o to na jaki napis zmieniają.
2018-03-13 19:38:30 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Już rozumie pytanie napis nowy to "Braci Górniczej" Mieszkańcy Zabrza.
2018-03-13 19:42:36 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Dzieki.
2018-03-13 19:44:12 (8 lat temu)
piotr brzezina
+5 głosów:5
do cracusiac: Ja mam swój wiek i pytania do mnie muszą być zadawane młotkiem w łeb.
2018-03-13 19:53:33 (8 lat temu)
cracusiac
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Zadaje proste i krotkie pytania a co do wieku to chyba jestesmy w podobnym.
2018-03-13 20:41:16 (8 lat temu)
vetinari
+1 głosów:1
do piotr brzezina : I pomaga to ? Nie bylo by lepsze zadawacz normalnie te pytania ? :-) Može dla tego nierozumieś pytań..refleks Pawlowa

Nieslyszyś gwizd mlotka..niereagujeś :-)
2018-03-14 10:19:30 (8 lat temu)
vetinari
+2 głosów:2
Swoja droga...Gratuluje zwycieństwa zdrowego rozssadku. Nie zapominjamy na tych kturzy manualnie pracuja..komputerem chleb nieupiecześ, i laptopem nie naprawiś uśkodzony kran...:-)
2018-03-14 10:22:47 (8 lat temu)
do vetinari: I nad czym tu dywagować - zmiana napisu, na jaki ? Na Braci Górniczej. Nie trzeba Iwana, kranu i laptka :)
2018-03-14 14:40:45 (8 lat temu)
do YouPiter: Pytanie mogło dotyczyć rożnych spraw, ja bym zadał pytanie na jaki napis?. Dodając zdjęcie wiedziałem że pomnik zostaje ale będzie zmiana napisu (nie wiedziałem na jaki) dowiedziałem się dopiero po paru minutach.
2018-03-14 14:51:45 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Ważne, że pomnik się ostał. Zawsze to jakoś można ,,inaczej" w słowa ubrać i w napisy przybrać, żeby przez ustawę przeszło :)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2018-03-14 14:56:49 (8 lat temu)
do YouPiter: Gdyby ta figura była podobna do Pstrowskiego ale jak się dowiedziałem to jest podobizna jakiegoś górnika ze zdjęcia
2018-03-14 15:11:10 (8 lat temu)
cracusiac
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Nie ma to znaczenia, większość nie wie kto to.
2018-03-14 16:09:33 (8 lat temu)
do cracusiac: Masz rację, nawet podejrzewam gdyby nie ten pomnik to Pstrowski poszedł by dawno w zapomnienie. Myśmy walczyli nie o Pstrowskiego tylko o pomnik jako symbolu górniczego. Jedynym symbolem górnictwa została by likwidacja KILKU kopalń w Zabrzu (tysiące ludzi bez pracy w jednym mieście)
2018-03-14 17:59:49 (8 lat temu)
cracusiac
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Wlasnie to mialem na mysli. Czesto nie istotne kto jest na pomniku, ale jaki jest podpis.
2018-03-14 18:17:23 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Na szczęście ten górnik w ogóle do Pstrowskiego nie jest podobny, ale i tak - jako społeczność lokalna - zawsze mogliście się narazić na zarzut "zamazywania historii" od wykazujących się czujnością partyjną wielbicieli PRL-u -:)-:)
2018-03-14 22:44:49 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+2 głosów:2
Ja tam do górników nic nie mam, ale do pomników owszem. Najchętniej widziałbym tutaj pomnik Łyska z pokładu Idy. Kiedyś bardzo przejąłem się jego losem. Ten koń najszybciej wdziera się galopem w moją duszę, uświadamiając górniczy trud.
Powyższy pomnik od razu skojarzył mi się z komunizmem. Zwróćcie uwagę na kilof na ramieniu. Nagle przed oczami stanęła mi banda Che Guevary przemierzająca Boliwię. W ten sposób noszą także broń żołnierze w długim marszu. Ale jeżeli ten górnik jest obrazem walki, to pytam, jakiej walki, z kim? Z węglem, ze słabością? Być może artysta chciał przez to pokazać, że "nowy człowiek", człowiek komunizmu, jest przyszłością świata. Spiżowy górnik jakby mówił: Tacy mamy być budując nowy ład :)
2018-03-15 09:08:38 (8 lat temu)
do Wacław Grabkowski: Ja zawsze mówię, że górnik, który zajeżdża na dół do kopalnianych czeluści to prawie jak żołnierz idący na wojnę. Dzisiaj może jest już bezpieczniej niż w latach ubiegłych ale zdarzają się i będą się zdarzać wypadki śmiertelne. Na dole zagrożenie jest wieczne, zwłaszcza w kopalniach z gazami wybuchowymi jak metan lub z wyrzutami tlenku, czy dwutlenku. Praca jest ciężka, w trudnych warunkach, ciasnocie i niebezpieczna - zawały, pożary, wyrzuty, ruch maszyn, strzelanie. A pomnik widoczny na zdjęciu nie przedstawia rzeczywistości, gdyż pod ziemią nie nosi się narzędzi na ramieniu - można zahaczyć o przewody, hydraulikę, obudowę itp. Polecam na Discovery program Górnicy.pl.
2018-03-15 09:24:10 (8 lat temu)
piotr brzezina
+3 głosów:3
do Wacław Grabkowski: Ja nie będę dyskutował na temat przydatności tego pomnika, my zabrzanie mamy swoje zdanie na ten temat (jest nas kilka tyś.), a Warszawa nam nie będzie narzucać co ma stać a co leżeć w Zabrzu. Ja znam - znałem osobiście kilka osób którzy fedrowali z nim i takich co byli przeciwko niemu. Nie był święty ale jak mówili był "człowiekiem".
Wacku jeżeli byś chciał zobaczyć "Łyska" to musiał byś zjechać na kopalnie "Guido" .
2018-03-15 09:40:54 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Piotrze, czy od urodzenia jesteś zabrzaninem a przez to rozumiem, również Ślązakiem (używasz gwary?)?
2018-03-15 09:45:54 (8 lat temu)
vetinari
+2 głosów:2
do Mikrob: A ja tam pracuje, tz. na kopalni. Znam ta prace osobiścze. Jest to moźe nienaturalna pozicia górnika, ale....ale tak jak napisaleś, to jest postać dumnego górnika. Dumnego z tego źe wyjechal z kopalni i moźe ijścz do swojej rodziny, do kolegów na piwo...Nik o tym niepamieta, ale ten kto pracuje pod ziemia ma syndromy postraumatickiego szoku. Sam to na sobie poznalem. Widzialem troche, przeźylem troche, mam doświdzenia...Górnicy nie sa wyjatkowymy robotnikami w systemu, ale w mojich oczach zasluguja wiecej śacunku. Oczywiścze źe teraz jest praca wiecej biezpeczna, nowoczesne technologie i sprzent daje wieksie śanse na na to źe wyjedzieś caly i zdrowy...ale natura jet twardym wrogiem, jak Ci po nogami podskoczy ziemia o metrz, jak ci wegiel doslownie wystrzelyz zloźa wegla, jak ci peknie weź pod ciśnieniem prawie 300 atmosfer..jak ci coś peknie w suficie i ty maś naprawde w gaciach....Poprostu jest to twarda praca. Teraz mam dobrze, juź niejestem tam na dole, pracuje przy szybie i mam to ścześczie wyciagać ludzi z dolu do góry, jak po pracy, tak i po wypadkach. Ten posag wyraźa mojim zdaniem tylko hold tomu, co ja znam i co śanuje. To źe byly system zniewaźyl cieźka prace dodawajac ideologie w śacunek jest smutne, ale trzeba sie z tym wyrównacz inaczej. Naprz, tak jak tutaj. Dekomunizacija powoduje tylko jedno, powstaja nowe pomniky w myślach ludzi. Pomniky sentymentu i męczeństwa "starych dobrych czasów"...
2018-03-15 09:51:16 (8 lat temu)
pawulon
+3 głosów:3
do Wacław Grabkowski: Niektórym się wszystko z dupą kojarzy, cóż począć ;-)
2018-03-15 10:27:46 (8 lat temu)
piotr brzezina
+4 głosów:4
do Mikrob: Napiszę Ci tak - moje prawdziwe nazwisko to Rygiel Piotr, 66 l. jestem Ślązakiem ' używam gwary, przekonali się o tym już fotopolanie. Moi rodzice urodzeni w Zabrzu a ja przypadkowo w Strzelcach Opolskich. Mam "prawo" używać że jestem Ślązakiem (nigdy nie wyparłem się Polski).
2018-03-15 10:38:18 (8 lat temu)
vetinari
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Jak mam zrozumieć...przypadkiem sie urodzilem w...Ja mam wielka wyobraźnie...ale kofeina juź niedziala..a co do ślazaków..niepochodze stad, ale weślo mi to pod skóre teź, coś tu jest w powietrzu i w chlebie...ja sie teź czuje ślazakiem..
2018-03-15 10:42:12 (8 lat temu)
do vetinari: Przypadkowo, bo matka wyjechała coś załatwić w Strzelcach i nie zdążyła wrócić do Zabrza i tam się urodziłem.
Dobrze że czujesz się Ślązakiem bo ktoś z (fp Cieszyna) napisał mi kiedyś że on nie uznaje tego że Cieszyn należy do Śląska. (nie podam kto to napisał.)
2018-03-15 11:01:42 (8 lat temu)
Mikrob
+1 głosów:1
do piotr brzezina : No to masz ode mnie plusa. Też nigdy nie wyparłem się Polski. Też jestem Ślązakiem urodzonym na Dolnym Śląsku. Dla Ciebie oczywiście to ze mnie gorol i nie mam prawa używać gwary. Nie mam prawa (jak i inni gorole) bo nie wypiłem ją z mlekiem matki a nauczyć się tego nie da tak by nie kaleczyć - gwara to nie tylko słowa ale i akcent. Podobno Hanysy tegoż kaleczenia nie lubią. Ja uwielbiam słuchać tej gwary i dużo słów typowo śląskich rozumiem np halba. Mówi Ślązak do gorola - idź kup jedna halba. Na to gorol - A co to jest halba?. A na to Ślązak - masz racja, weź dwie...
2018-03-15 11:11:09 (8 lat temu)
do piotr brzezina : No Piotrze, jesteśmy ziomkami ;-) Ja też przypadkiem urodziłem się w Strzelcach Opolskich, bo moja matka przyjechała z Wrocławia do rodziny i nie zdążyła wrócić.
2018-03-15 11:13:32 (8 lat temu)
do Mikrob: Dzięki za plus, pamiętaj my nie jesteśmy hanysami. jak się spotkamy to jo kupia trzecio halba. "Przyjechał Ślązak do Warszawy i stanął pod pałacem kultury i tak myśli co to za wielki dom podchodzi to gościa i pyta co to za wielki dom, ten się kapnął że to Ślązak i mówi to jest dom wariatów dla Ślązaków a ten mu odpowiada no ja bo dla goroli to za mały" Po Śląsku to inaczej brzmi ten kawał.
2018-03-15 13:22:00 (8 lat temu)
do piotr brzezina : No właśnie z tymi hanysami trochę Cię sprowokowałem - wybacz. Ja dokładnie nie wiem kogo obecnie nazywać hanysem, bo nie wiem, czy jeszcze jakikolwiek hanys żyje. Ale wyrażenie raczej nie jest obraźliwe - przynajmniej dzisiaj.
2018-03-15 13:27:38 (8 lat temu)
do Mikrob: Ja się nie obrażam ale obecnie mało się mówi o nas "hanysy".
2018-03-15 13:33:12 (8 lat temu)
piotr brzezina
+1 głosów:1
do vigo: Zobacz jaka fotopolska jest wielka, potrzeba parę lat żeby się dowiedzieć kto kim jest. Znam takich co się wstydzą swojego pochodzenia.
2018-03-15 13:36:01 (8 lat temu)
do piotr brzezina : We Wrocławiu znam kilkoro Ślązaków, ale niestety nie mówią po śląsku, to prawie jak się wstydzić pochodzenia...
2018-03-15 13:56:33 (8 lat temu)
do Jazzek: Zależy w jakim są wieku, w latach 60-75, unikaliśmy gwary poza naszym województwem, w wojsku 1972 - 1974 musiałem mówić czysto "po polskiemu " , zmieniono mi nazwisko w 1969. Żona z powodu swojego nazwiska panieńskiego miała problemy w szkole.
2018-03-15 14:54:26 (8 lat temu)
do piotr brzezina : Moi śląscy znajomi są młodzi i w średnim wieku. Koleżanka ze studiów (lata 80-te) miała chociaż charakterystyczną melodię mowy, nawet mówiąc po polsku. Ci obecni mówią jak gorole, najmłodszy z nich powiedział, że kiedyś godoł, ale podczas pracy na call-centre mu to wybili z głowy. Terror antygwarowy ciągle działa.
Nie rozumiem, dlaczego twoje oryginalne nazwisko mogło komuś nie pasować...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: ort.
2018-03-15 15:20:13 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+2 głosów:2
do pawulon: Kojarzenie jest niezbędnym elementem odczytywania myśli ukrytych w dziele.
Na temat tego pomnika można byłoby jeszcze wiele powiedzieć, choćby o lampce górniczej i obnażonym torsie górnika, jednak widzę, że artystyczne widzenie świata jest wyśmiewane. To jest tak, jakby człowiek nie znający obcego języka lub pisma nie chciał zrozumieć argumentów nawet wtedy, gdy mu się to przetłumaczy na jego język. Ten pomnik będzie odczytywany jednoznacznie i kojarzony z komunizmem nawet po dwustu, trzystu latach, a może nawet do końca swego istnienia. Odnoszenie się z sympatią i gloryfikowanie pomników komunizmu jest potwarzą dla milionów istnień ludzkich, które straciły życie za sprawą tej ideologii.
2018-03-15 15:21:14 (8 lat temu)
piotr brzezina
+2 głosów:2
do Wacław Grabkowski: Wszystko co powstało za komuny będzie się kojarzyć z "komuną" - pomniki, mosty, wieżowce , zdobyte wykształcenie Proponuje zaorać wszystko co powstało za komuny i wybudować według pomysłów ... Na co byś nie spojrzał to wszystko się kojarzy z tym ustrojem (daleko nam było do komunizmu), dziurawe drogi, zniszczone kamienice, itd, itd.
2018-03-15 15:36:40 (8 lat temu)
cracusiac
+2 głosów:2
do Wacław Grabkowski: No tak, niektórym wszystko kojarzy się z jednym.
2018-03-15 15:37:05 (8 lat temu)
pawulon
+7 głosów:7
do Wacław Grabkowski: Wacku, pretensje i uprzedzenia to do ludzi można mieć, ale do pomników? Póki nie nastała obecna władza, to mało kto już mówił o komunizmie, wszyscy przeszli nad tą dawną epoką do porządku dziennego, traktowali to jako część historii naszego kraju. PIS odgrzebał stare demony, i na tym postanowił się wybić. Dla mnie jest to jest zwykły populizm i taniec na grobach. To co się teraz dzieje to taka nasza współczesna inkwizycja, ale życie toczy się do przodu i tym trzeba się zajmować, a nie roztrząsaniem grzechów przeszłości. Zemsta na pomnikach i osobach których już nie ma na tym świecie to dla mnie głupota do kwadratu. Co do tego pomnika, moje skojarzenie to.... po prostu zwykły górnik. Tak jak napisałem we wcześniejszym poście, niektórym wszystko się z dupą kojarzy, a to znaczy że nie widzą nic poza nią, a to już problem. Na szczęście ja świata nie dzielę na czarny i biały, widzę w nim całą paletę barw... i dobrze mi z tym ;-)
2018-03-15 15:48:56 (8 lat temu)
do pawulon: Jak bym mógł to bym Ci wystawił ocenę (6) za ten komentarz.. Tym Twoim komentarzem ta dyskusja powinna być zamknięta, napisałeś to co większość ludzi w kraju chciała by usłyszeć. Dodam jeszcze że Wacek (szanuje go i poważam ) ale zapomniał co to jest Demokracja
2018-03-15 16:00:10 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+3 głosów:3
do pawulon: ??? Komunizm i faszyzm były ideologiami zbrodniczymi. Nie wolno o tym zapominać.
2018-03-15 16:06:29 (8 lat temu)
pawulon
+4 głosów:4
do Wacław Grabkowski: A kto mówi o zapominaniu, albo podważa zło niesione przez te ideologie? Powiedz mi tylko czy w Polsce kiedykolwiek był komunizm? Jeśli stwierdzisz że był, to znaczy że nie masz nawet pojęcia o tym co to jest komunizm. Obecnie mamy demokrację (ponoć), tylko czemu władza nie słucha ludu, tylko narzuca mu swoje poglądy? Czym to się różni od tego Twojego źle pojmowanego czasu komunizmu? Według mnie różnice są, ale niewielkie.
2018-03-15 16:20:21 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+4 głosów:4
do pawulon: A kto to zrobił? Krasnoludki?
2018-03-15 18:10:09 (8 lat temu)
piotr brzezina
+3 głosów:3
do Wacław Grabkowski: Wacku bez urazy ale trochę się pogubiłeś porównujesz pomnik górników z ofiarami stalinizmu.
2018-03-15 18:21:10 (8 lat temu)
vetinari
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Rozumiem Waclawa, chociaź sie teź nie zgadzam z takym porównaniem...Kaźdy ma prawo na swoje zdanie, ale bylo by warto ten temat juź zostawicz. Mamy nastepny temat na tegoroczne spotkanie fotopolanskie...tam moźemy o tym pogadacz, ocziwiścze..jeźeli jakieś spotkanie bedzie, bo narazie jest cichutko na ten temat...
2018-03-15 18:42:23 (8 lat temu)
do Wacław Grabkowski: Waclawie, moźe bys tam dodal jakyś opis albo artikul..
2018-03-15 18:44:17 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+6 głosów:6
do vetinari: Piotr coś przekręcił, a że nie miałem młotka przy sobie, to ciężko mu było wytłumaczyć :) To nie jest porównanie. To jest odpowiedź pawulonowi na jego wątpiące pytanie "czy w Polsce był komunizm?"
W 2011 r. dowiedziałem się o ekshumacjach patriotów zamordowanych przez komunistów. Na Cmentarz Osobowicki pojechałem jako jedyny z portalu. Wpuszczono mnie na ogrodzony teren bez pytania o nazwisko. Poznałem tam polskiego historyka Krzysztofa Szwagrzyka.
2018-03-15 19:18:00 (8 lat temu)
piotr brzezina
+2 głosów:2
do Wacław Grabkowski: Ok. nie było to porównanie i przepraszam bez młotka. Walka o pomnik przez mieszkańców Zabrza to walka o symbol górniczy.. Pomnik ten nie ma nic wspólnego z stalinizmem, Pstrowski nie zabił nikogo tam było hasło kto nafedruje więcej. Prawdopodobnie Pstrowski nie był nawet w partii (odmówił wstąpienia). Ty zaraz porównałeś układ kilofa do karabinu i jeszcze coś. Pomnik przypominał komunizm jak mu malowali czerwone sznurówki na gumowcach. Pozdrawiam i zakończmy to w zgodzie.
2018-03-15 19:37:24 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+2 głosów:2
do piotr brzezina : Też Cię pozdrawiam Piotrze. Lubię Ślązaków.
2018-03-15 19:49:30 (8 lat temu)
pawulon
+4 głosów:4
do Wacław Grabkowski: To że jakaś partia nazwała siebie komunistyczną, nie oznacza że w kraju w którym funkcjonowała taki ustrój zapanował. Mylisz również komunizm ze stalinizmem, a zdjęcie które zalinkowałeś nijak nie tłumaczy ustroju komunistycznego, a jedynie pokazuje ofiary stalinizmu. Mimo że lubię Cię i szanuję, nie mogę zrozumieć uporu z którym próbujesz wszystkim wytłumaczyć coś, o czym jak widać po komentarzach, masz mgliste pojęcie. Nadużywasz słowa "komunizm", tak samo jak obecni pseudopatrioci słowa "targowica", i tak jak oni nie znają jego znaczenia, tak Ty nie znasz znaczenia słowa "komunizm".

Pozdrawiam serdecznie, i definitywnie kończę ten temat, bo z pomnika górnika zeszliśmy na tematy, których tu poruszać nie powinniśmy.
2018-03-15 19:49:59 (8 lat temu)
Wacław Grabkowski
+3 głosów:3
do pawulon: Nie zgadzam się z tobą, jesteś z jakichś powodów w błędzie.
Serdecznie pozdrawiam.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: kor.
2018-03-15 19:55:10 (8 lat temu)
Dariusz Łukasik
+3 głosów:3
do pawulon: W obozie państw Bloku Wschodniego byliśmy ewenementem, z silnym Kościołem, i prywatnym rolnictwem, po 1956 r. był też jakiś mały, ale był margines dbania o nasz interes narodowy i państwowy, przez ówczesne władze takie jakie były.
2018-03-15 20:00:54 (8 lat temu)
mirekjot
+2 głosów:2
do pawulon: Warto by bylo, zebys jednak zapoznal sie z definicja komunizmu, zanim zaczniesz oceniac, czy w Polsce byl komunizm, czy nie. W tym powinna Tobie pomoc ta definicja: "Komunizm (od łac. communis – wspólny, powszechny)– polityczna i ekonomiczna ideologia klasyfikowana jako utopijna, której celem jest utworzenie społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego, opartego na braku własności prywatnej, kolektywnej własności środków produkcji i wspólnotowym podziale dóbr."
2018-03-15 20:16:16 (8 lat temu)
pawulon
+2 głosów:2
do mirekjot: Zapoznałem się już dawno, i jak by nie patrzeć to czasy powojenne nijak do komunizmu mi nie pasują. Przytoczony przez Ciebie cytat też temu zaprzecza ;)
2018-03-15 22:47:09 (8 lat temu)
do pawulon: Skoro tak, to niewiele z definicji zrozumiales. Cele byly jasne - czy ktorys Ci sie nie zgadza? Ze wyszlo, jak wyszlo, to inna bajka. Po prostu my Polacy tak mamy, jak sie do czegos zabieramy.
2018-03-15 23:30:31 (8 lat temu)
Pamiętajcie ze niektórzy byli zastraszani i kreowani na przodowników pracy.
2018-03-15 23:37:56 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+2 głosów:2
do piotr brzezina : Piotrze i Pawulonie – moje 2 grosze do tej dyskusji - to nie jest do końca tak jak piszecie. Wacław oraz mirekjot mają dużo racji. Po pierwsze – nie chodzi o zoranie wszystkiego co zbudowano za PRL, notabene odbudowa infrastruktury, budowa domów, ulic (abstrahuję od jakości) – należy do realizacji funkcji administracji, czy mamy państwo totalitarne, czy jakiekolwiek inne. Starynkiewicz, czy von Beseler reprezentowali interesy zaborców, a byli bardziej propolscy niż ta cała czerwona ferajna z Bierutem i „spawaczem” na czele. Oczywiście, w związku z „ludową” oprawą, wizerunkowo ta ichnia propaganda nie wyglądała tak złowrogo jak hitlerowska, co najwyżej śmiesznie i m.in. ten pomnik górnika jest tego wyrazem, choć stanowi ohydną propagandę, bo tak naprawdę czerwoni mieli „lud pracujący” w rzici, a nawet gorzej co pokazywali przez prawie 50 lat po wojnie.
Ja oczywiście w jakimś sensie rozumiem, że ten pomnik po usunięciu napisu – może mieć jakąś symbolikę „trudu górniczego” i stanowić jakąś wartość dla lokalnej społeczności górniczej, choć nie zmienia to faktu, że była to wredna propaganda, traktująca „lud pracujący” czysto instrumentalnie. Musicie też jednak wykazać zrozumienie, że dla wielu ludzi zwłaszcza tych dotkliwie doświadczonych osobiście przez komunę – ta symbolika oznacza zdeptanie ich planów życiowych, wyznawanych wartości i wszystkiego co było dla nich ważne (sam pochodzę z takiej rodziny, to wiem z bezpośrednich przekazów). Jest takie hasło „szanujmy siebie, jak chcemy, żeby inni nas szanowali” i nie obchodzą mnie powody z których obecna ekipa rządząca robi z tymi śmieciami historycznymi porządek – to już dawno powinno być zrobione i dobrze, że w końcu ktoś się za to wziął. Notabene ciekaw jestem, czy w knajpie we Wrocławiu o nazwie PRL wiszą jeszcze portrety Stalina i Bieruta (i paru innych) – to trzeba mieć „chory umysł” (używając frazeologii cracusiaca) . Właściwie – w sensie prawnym – knajpa „III Rzesza” z portretami Hitlera i Goebbelsa – niczym nie różniłaby się.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uzup.
2018-03-16 00:40:45 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+2 głosów:2
do Eugeniusz S.: Dokładnie - za fasadą uśmiechniętych "mas ludowych" na pochodach krył się nierzadko strach, jako żywo te imprezy -
uwzględniając proporcje - kojarzą mi się z aktualnymi obrazkami z Korei Pn.
2018-03-16 00:45:22 (8 lat temu)
pawulon
+1 głosów:1
do mirekjot: No właśnie Mirku, cele były, tylko że nie udało się ich zrealizować ;) Właśnie do tego stwierdzenia dążyłem, powstała partia komunistyczna (z nazwy), chciano zrealizować idee komunistyczne, tylko że wszystko spaliło na panewce, a tym samym komunizmu z definicji w Polsce nigdy nie było. Samo dążenie do celu nie jest równoznaczne z jego zrealizowaniem.
2018-03-16 10:37:52 (8 lat temu)
pawulon
+1 głosów:1
do mirekjot: Żeby nie było, ja nie bronię tamtych czasów, a tym bardziej ludzi którzy w imię tej chorej idei dosłownie "po trupach" dążyli do jej pseudorealizacji. Ja tylko próbuję wykazać że to co się wtedy działo nie wykazuje cech komunizmu, po prostu pewna grupa watażków próbowała tą utopijną ideę wykorzystać do swoich niecnych czynów, niestety co poniektórym się to udało, czego skutki odczuwalne są do dziś.
2018-03-16 10:46:09 (8 lat temu)
do pawulon: PZPR - nie miała w nazwie "komunistyczna"
Odnoszę wrażenie ze Polska istniała w dwu wersjach.
2018-03-16 10:49:08 (8 lat temu)
cracusiac
+1 głosów:1
do pawulon: Prościej tego nie da się wytłumaczyć. Problem polega na tym że to nie do wszystkich dociera./
2018-03-16 10:54:52 (8 lat temu)
pawulon
+2 głosów:2
do cracusiac: Właściwie to masz rację, KPP istniała w okresie międzywojennym ;)
2018-03-16 10:56:44 (8 lat temu)
cracusiac
+1 głosów:1
Teraz to jest tak jak w czasach PRLu ze ZBOWIDem, im dalej po wojnie tym więcej "weteranów". Podobnie jest obecnie, im więcej lat upływa po PRLu tym więcej takich co to walczyli z "komunizmem".
2018-03-16 11:00:17 (8 lat temu)
do cracusiac: Tu masz rację po wszystkie dzieci sekretarzy chodzili do pierwszej komunii w innych miejscowościach.
2018-03-16 11:23:12 (8 lat temu)
do Eugeniusz S.: No i co z tego ma wynikać?
2018-03-16 11:28:58 (8 lat temu)
piotr brzezina
+1 głosów:1
do cracusiac: Komunizm w Chinach był w 30 % (najbardziej komunistyczne państwo), nawet ruscy nie mieli komunizmu. Najbardziej uciśnionym przez komunę krajem było NRD i Rumunia a najbardziej niezdyscyplinowanym dla komuny była Jugosławia i Polska. Teraz tacy "cwaniacy" udający że walczyli z komuną wymyślają takie bzdury że partyjni nie mogli chrzcić dzieci w kościele lub wysyłać do I Komunii Św. że nie wolno było w mundurze wchodzić do kościoła itd.
Ja mogę ponarzekać na te czasy tzw. komuny, zmiana nazwiska, kara za czyszczenie butów czerwoną flagą, na 1 Maja wieszano nad drzwiami flagi, mieszkam w budynku 6 - klatkowym i wszędzie zakładali flagi biało czerwone a u mnie w klatce czerwona (ta flaga bardzo źle wpływały na moją psychikę), wieczorem trochę pod gazem z taboretu próbowałem podmienić to coś czerwonego na inną ale taboret odmówił posłuszeństwa i runąłem z tą flagą na zol. Ja na ziemi to czerwone połamane a nade mną milicja (skąd się wzięli nie wiem) kajdanki na łapy i wymarsz po drodze wpierd... ale przed komendą MO wypuścili do domu (całe szczęście). Miałem jeszcze parę gorszych wykroczeń i do czynienia z UB.
2018-03-16 11:46:20 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do pawulon: Ale tu mnie chodzi o ścisłą definicję - to, że akurat sobie wzięli utopię Marksa za otoczkę do swojej "ideolo" i nazywali sami siebie komunistami, ma znaczenie drugorzędne - faktem jest, że u podstaw, zarówno socjalizmu narodowego (hitleryzm), jak i internacjonalistycznego (leninizm, trockizm, stalinizm) leżały te same utopijne ideologie socjalistyczne, które potem stały się potem tylko fasadą. Jakoś te reżimy trzeba było nazwać - stąd terminologia faszystowski i komunistyczny. Wchodzenie w szczegóły, ile faszyzm włoski miał wspólnego z hitleryzmem, czy komunizm ze stalinizmem w kontekście nazewnictwa "faszyzm" "komunizm" - będzie raczej jałową dyskusją.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uzup.
2018-03-16 12:14:47 (8 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do cracusiac: A wiesz chociaż dlaczego PZPR nie miała tego w nazwie - bo źle się to kojarzyło wujkowi Stalinowi (vide: przedwojenna KPP), któremu nie w smak były skojarzenia z partią, przesiąkniętą 'sanacyjną" agenturą (podobnie było zresztą w Niemczech z dawną KPD, gdzie nie wrócono w NRD już do tej nazwy). Normalnie nazywali by się tak samo jak "bratnie" partie w Czechach, na Węgrzech itd. Tak wiec, jak widać, nawet nazwy nie mogli sobie sami nadać - wszystko musiało by zatwierdzane w Moskwie.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uzup.
2018-03-16 12:19:18 (8 lat temu)
fantom
+2 głosów:2
do pawulon: Tu jest dowód że był:)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: edycja
2018-03-16 12:27:43 (8 lat temu)
do piotr brzezina : No właśnie Piotrze ... sam doświadczyłeś tematu "na przyziemiu" (dosłownie i w przenośni -:) - i o to tak naprawdę chodzi - nazywać po imieniu tych małych ludzi, (indyw. i grupowo jako np. komunistów) którzy zaprzedali się obcemu reżimowi i jemu wiernie służyli, przetrącając przy okazji całą masę wartościowych życiorysów. I nie chodzi tylko o tych, do których strzelali i zabijali, ale o tych, których gnębili i szykanowali z racji przeszłości i odrębnych poglądów (jest taki film: "Tam i z powrotem" z Gajosem i Fryczem - dobrze obrazuje całą machinę proces inwigilacji i szykany "zwykłego obywatela" z "niewłaściwą przeszłością".
2018-03-16 12:40:06 (8 lat temu)
Komentarz został usunięty przez użytkownika
2018-03-16 12:57:43 (8 lat temu)
piotr brzezina
Na stronie od 2011 listopad
14 lat 6 miesięcy 3 dni
Dodane: 13 marca 2018, godz. 18:00:19
Autor: Barbara Garus ... więcej (187)
Rozmiar: 1700px x 1229px
Aparat: NIKON D90
1 / 125sƒ / 5.6ISO 100018mm
3 pobrania
1396 odsłon
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia piotr brzezina
Obiekty widoczne na zdjęciu
Fotopolanie w akcji
więcej zdjęć (787)
Fotopolska
więcej zdjęć (18)