starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 15 głosów | średnia głosów: 6

Polska woj. łódzkie Łódź Stacja kolejowa Łódź Fabryczna Kolej Scheiblerowska - bocznica kolejowa do ZPB Uniontex

1938 , Zjednoczone Zakłady Przemysłowe K. W. Scheiblera i L. Grohmana - taki napis na wagonie, który jest przetaczany przez ulicę Kilińskiego na teren, lub z terenu Nowej Tkalni przy Kilińskiego róg Emilii. Nazwę Emilii ulica Tymienieckiego nosiła do 1935 r (zeto)

Skomentuj zdjęcie
zeto
+3 głosów:3
Zjednoczone Zakłady Przemysłowe K. W. Scheiblera i L. Grohmana - taki napis na wagonie, który jest przetaczany przez ulicę Kilińskiego na teren, lub z terenu Nowej Tkalni przy Kilińskiego róg Emilii
2011-09-07 22:34:30 (14 lat temu)
mar
+1 głosów:1
do zeto: To do czego to przypisać?
2011-09-07 22:42:56 (14 lat temu)
pawulon
+4 głosów:4
do zeto: Zeto, wyręcz kobietę, bądź dżentelmenem z Łodzi ;)
2011-09-07 22:50:51 (14 lat temu)
zeto
+2 głosów:2
do mar: Wagon stoi dokładnie na ul. Kilińskiego, przecinając ją. Ja bym przypisał do Kilińskiego i do Tymienieckiego, bo budynek widoczny z tyłu jest na rogu obu ulic. Nazwę Emilii ulica Tymienieckiego nosiła do 1935 r., ale zdjęcie jest już z '38, gdy biskup był patronem Kiedyś Bolo proponował obiekt "Imperium Scheiblera", ale go wykpiliście, a to by był świetny odnośnik:)
2011-09-07 22:58:12 (14 lat temu)
mar
+4 głosów:4
do pawulon: Popieram pawulona :)
2011-09-07 23:01:10 (14 lat temu)
zeto
+1 głosów:1
do mar: Ja się nie migam od roboty:) tylko mam drobny problem, bo ten fragment Kilińskiego, przez który przebiega tor kolejki zakładowej leży akurat w obszarze SIM Księży Młyn, a nie uwzględniono tego w opisie tej ulicy. Więc ktoś z głównych adminów powinien to uzupełnić. Wtedy będzie OK... i się zrobi...
2011-09-07 23:10:05 (14 lat temu)
mar
+2 głosów:2
do zeto: Na razie tak przypisałam. Poprawki mile widziane :)
2011-09-07 23:12:45 (14 lat temu)
zeto
+2 głosów:2
do mar: No, właśnie. Pierwsza poprawka dotyczy Księżego Młyna, a pawulon już śpi...
2011-09-07 23:16:36 (14 lat temu)
pawulon
+2 głosów:2
do zeto: Kto śpi, kto śpi, czuwa nad waszą niemocą i służy pomocą ;)) Miał być Księży Młyn i jest. A Tymienieckiego to też Księży Młym ?
2011-09-08 00:00:14 (14 lat temu)
pawulon
+1 głosów:1
do zeto: No i kto tu mówił o spaniu ;))
2011-09-08 00:54:32 (14 lat temu)
Bałuciorz
+1 głosów:1
do zeto: Nie mniej jednak zdjęcie przedstawia, pociąg na przejeździe przez ul. Kilińskiego. Tymienieckiego jest w zasadzie niewidoczna, a sam budynek stanowi tło i też mało co go widać. Nie wiem jaki jest sens robienia takich podwójnych przypisań. Jak będziemy kiedyś mieli tyle zdjęć co Wrocław to ciężko będzie się przeglądało całą bazę. Szczególnie że Łódź ma długie ulice i okaże się, że połowa zdjęć w ul. Piotrkowskiej to zdjęcia krzyżówek z widokiem na przecznicę, na której samej Piotrkowskiej wcale nie widać
2011-09-08 11:39:19 (14 lat temu)
WW
+1 głosów:1
do Bałuciorz: I tu Bałuciorz ma rację! Na zdjęciu Tymienieckiego nie widać w ogóle. Budynek co prawda stoi na rogu obu ulic, ale w związku z tym powinien być przypisany do obu jako obiekt, natomiast to konkretne zdjęcie moim zdaniem wystarczy do Kilińskiego.
2011-09-08 12:22:08 (14 lat temu)
bolo1910
+2 głosów:2
Taka wspaniała fotka (mar, dzięki Ci za nią), nie może być przypisana tylko do ulicy, bo nikt jej nie znajdzie. Trzeba dla niej założyć nowy obiekt, i to nie byle jaki. Moim zdaniem najlepiej by jej było u Scheiblera (przydałby się jeden zbiorczy obiekt dla jego fabryk) w nowym obiekcie "Kolej Scheiblerowska", i nie tylko tam ...
PS. Na stronie jest już kilka skanów z widokiem tej bocznicy, więc może warto zebrać je w jednym miejscu.
2011-09-09 19:21:07 (14 lat temu)
do bolo1910: Taki też miałem zamiar - jak znajdę chwilę to założę i naniosę na mapę.
2011-09-10 11:24:02 (14 lat temu)
bolo1910
+1 głosów:1
do Bałuciorz: No to załóż i nanieś :)
2011-09-10 19:38:57 (14 lat temu)
Bałuciorz
+1 głosów:1
do bolo1910: założyłem - czekam na ewentualne uwagi
2011-09-12 09:56:30 (14 lat temu)
do Bałuciorz: Skoro wywołałeś mnie do tablicy, to muszę odpowiedzieć. Ja to widziałem inaczej. Nie podoba mi się nazwa obiektu, zwłaszcza słowo "Uniontex". Po drugie, zaznaczyłeś tylko część tej bocznicy, ale mam też dobrą wiadomość. Z moim zdaniem nikt tu się nie liczy, wiec i Ty nie musisz. Podejrzewam, że Twoja praca zostanie doceniona i nagrodzona plusikami przez kolegów.
PS. Ode mnie też masz plusik, niestety tylko za pracę jaką włożyłeś, ale nie przejmuj się tym, bo to tylko moje zdanie, a ja nie muszę mieć racji ;)
2011-09-12 19:25:52 (14 lat temu)
mar
+3 głosów:3
do bolo1910: " Z moim zdaniem nikt tu się nie liczy", o czym Ty piszesz? Jesteś jednym z najlepszych znawców Łodzi :)
2011-09-12 19:46:01 (14 lat temu)
bolo1910
+2 głosów:2
do mar: Mar, nie cukruj, na bezrybiu i rak ryba ;) Są tu lepsi ode mnie :)
2011-09-12 20:07:14 (14 lat temu)
do bolo1910: Co do nazwy: zgodnie z regulaminem wrzuciłem ostatnią aktualną nazwę (a taka była ostatnia nazwa zakładu kiedy bocznica działała). Wzorując się jak zwykle na Wrocławiu: tam jest analogicznie "Bocznica (nazwa zakładu)'. Co do znacznika to się zgadzam. Póki co nie ma możliwości tworzenia obiektów rozgałęzionych. Zaznaczyłem więc pierwotny przebieg bocznicy
2011-09-13 08:30:25 (14 lat temu)
Chociaż w sumie chyba lepiej zrobić znacznik po nowym przebiegu. W razie gdyby pojawiły się fotki ze starego odcinka - można zrobić nowy obiekt w stylu "Stary wjazd (początek) bocznicy...."
2011-09-13 08:33:32 (14 lat temu)
do Bałuciorz: W tym konkretnym przypadku nie zgadzam się z regulaminem. Tego typu obiekty powinny mieć swoje własne historyczne nazwy. Pomijając w nazwie nazwisko Scheibler i nie przypisując bocznicy do ..., hm, powiedzmy "Kompleksu Scheiblera", obniżamy rangę tego obiektu, ale to tylko moje zdanie, więc się tym nie przejmuj i rób swoje.
W pierwszej wersji, bocznica była dobrze zaznaczona. Brakowało tylko odgałęzienia do Centrali, przędzalni odpadków i elektrowni, ale skoro jest to niewykonalne, to jesteś rozgrzeszony. Nowa wersja przyda się, jak założysz obiekt "Bocznica Kunitzera" ;)
2011-09-13 17:27:44 (14 lat temu)
do Bałuciorz: PS. Chyba lepiej zrobić nowy (pod)obiekt w stylu "Nowy wjazd ...".
2011-09-13 17:54:10 (14 lat temu)
do bolo1910: 1. Następnym razem pisz od razu co jest nie tak, żebym niepotrzebnie nie zmieniał znacznika kilka razy.
2. Co do odnóg to tak jak piszesz, w przyszłości można je zrobić w formie podobiektów.
3. Warto chyba powrócić do idei obiektu "Imperium Scheiblera" Ja bym to widział w formie tematu przypisanego do SIM Księży Młyn, bez przypisania do ulicy. Do tematu byłyby przypisane wszystkie obiekty z terenu, plus zdjęcia ulic na odcinku przechodzącym przez Imperium
2011-09-14 09:10:59 (14 lat temu)
do Bałuciorz: Chociaż w sumie zostawię ten nowy przebieg. Tak samo jak będziemy mieli linie kolejową, która miała na jakimś odcinku inny przebieg albo wjazd z jakiegoś węzła, to dodamy ją z nowym przebiegiem, a stary jako osobny podobiekt
2011-09-14 11:55:33 (14 lat temu)
bolo1910
+1 głosów:1
do Bałuciorz: Wiesz, to wszystko nie jest takie proste, ten kompleks to unikat na skalę światową, i jeśli ma u nas powstać, to musimy to dobrze zaplanować i przedyskutować, nie możemy tego spartaczyć, To musi być perfekcyjna robota. Myślę, że najlepszym miejscem dla tego obiektu jest główny dział. Kompleks - to chyba jego oficjalna nazwa - powinien być wizytówką Łodzi, i będzie, jeśli się do tego przyłożymy, ale wszyscy.
2011-09-14 20:12:20 (14 lat temu)
do Bałuciorz: Zostaw stary przebieg ;)
2011-09-14 20:16:07 (14 lat temu)
Bałuciorz
+2 głosów:2
do bolo1910: Spoko, może być główny dział na głównej. Jednak jestem za inną nazwą (np. Imperium), ponieważ:
1. Kompleks Scheiblera brzmi jak nazwa choroby psychicznej
2. Kompleks kojarzy mi się z czymś co powstało jakby w jednym cyklu, w konkretny przemyślany sposób. Innymi słowy od początku tworzyło pewną całość, ewentualnie rozbudowaną po jakimś czasie. A tu mamy do czynienia z budowanym sukcesywnie przez całe życie imperium, które składa się z odrębnie powstałych jednostek, które z czasem znalazły się w rękach jednej osoby. Poza tym słowo "Imperium" lepiej oddaje wielkość tego kompleksu :) który stanowił swego czasu 1/5 miasta
3. Dziś to już nie jest kompleks, znów nie tworzy jednej całości i nie jest to zespół wzajemnie powiązanych obiektów. Poszczególne części rozwijają się osobno a nawet sobie przeszkadzają (funkcja przemysłowa z mieszkaniową)
2011-09-15 08:59:36 (14 lat temu)
WW
do Bałuciorz: Była już o tym kiedyś dyskusja. Imperium oznacza bardzo potężną i wielką strukturę państwową. Użyte w stosunku do przedsiębiorstwa tekstylnego może być tylko w przenośni, co sprawia, że jest zwrotem publicystycznym i nie nadaje się na nazwę obiektu.
2011-09-15 09:17:39 (14 lat temu)
Bałuciorz
+2 głosów:2
do WW: Za słownikiem jęz. pol. imperium: "potężne przedsiębiorstwo o ogromnym zasięgu". Wiele razy mówi się, bądź słyszy imperium (imperium naftowe, medialne, Kulczyka) w odniesieniu do działalności gospodarczej i nie ma to znamion języka potocznego.
2011-09-15 12:03:29 (14 lat temu)
WW
do Bałuciorz: No cóż, skoro słownik tak mówi, to nie mam szans na wygraną. W moim odbiorze takie znaczenie było dotąd kolokwializmem, a tymczasem językoznawcy PWN zadali mi potężny cios.
2011-09-15 12:13:31 (14 lat temu)
bolo1910
+2 głosów:2
do Bałuciorz: Przekonałeś mnie, niech będzie "Imperium Scheiblera" ;)
2011-09-15 14:10:17 (14 lat temu)
do bolo1910: zrobiłem obiekt "Impreium Scheiblera" - możecie wrzucać do niego obiekty i zdjęcia (jeśli nie są przypisane do obiektu
2011-09-29 15:28:53 (14 lat temu)
Próbkę tego jak ja to widzę, macie w obiekcie "Pfaffendorf".
2011-09-29 16:50:33 (14 lat temu)
do bolo1910: Czyli temat taki jak założyłem, w nim obiekty oraz zdjęcia ulic nieprzypisane do obiektów?
2011-09-30 09:09:04 (14 lat temu)
do Bałuciorz: Chyba tak :)
2011-09-30 16:18:58 (14 lat temu)
mar
Na stronie od 2008 grudzień
17 lat 4 miesiące 15 dni
Dodane: 7 września 2011, godz. 19:20:50
Rozmiar: 1024px x 650px
35 pobrań
8101 odsłona
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia mar
Obiekty widoczne na zdjęciu
Zbudowano: XIX w.
Zbudowano: 1865
Zlikwidowano: 2012
Dawniej: Stacja Drogi Żelaznej Fabryczno-Łódzkiej

Dworzec kolejowy i stacja czołowa na linii do Koluszek, zbudowana z inicjatywy przemysłowca Karola Scheiblera w 1865 roku. Według klasyfikacji PKP, przed zamknięciem ze względu na przebudowę, miał kategorię B. Znajduje się w centrum Łodzi.



16 października 2011 roku dworzec został zamknięty w związku przebudową na stację podziemną. Pociągi od strony Koluszek kończą trasę na stacjach Łódź Widzew oraz Łódź Kaliska. Prace potrwają do 2014 roku



Budowę linii kolejowej Fabryczno-Łódzkiej, łączącej miasto z Koluszkami, a tym samym z wybudowaną w 1848 roku Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, rozpoczęto 1 września 1865 roku (zgodnie z zezwoleniem cara Aleksandra II z lipca 1865). Szyny zaczęto układać równocześnie od Łodzi i od Koluszek. Już 18 listopada 1865 roku uruchomiono przewóz towarów. Przewozy pasażerskie zostały zainaugurowane 1 czerwca 1866 roku.



Początkowo tory kolejowe sięgały dalej na zachód niż w chwili obecnej - dochodziły prawie do ul. H. Sienkiewicza (d. Mikołajewskiej, d. Dzikiej), obsługa pasażerów odbywała się w tymczasowym dworcu umiejscowionym przy ul. Krótkiej (w miejscu gdzie obecnie znajduje się Łódzki Dom Kultury). W 1868 roku wybudowano nowy dworzec - Łódź-Fabryczna - według projektu warszawskiego architekta Adolfa Schimmelpfenniga. Budowa dworca Łódź Fabryczna była początkiem tworzenia łódzkiej kolei obwodowej.



Źródło:

Licencja: /p>
ul. Kilińskiego Jana
więcej zdjęć (1399)
Dawniej: Widzewska, Buschlinie
Ulica Jana Kilińskiego w Łodzi ma około 6 kilometrów długości, biegnie południkowo od skrzyżowania ul. Północnej z ul. Franciszkańską (Stare Miasto) do ul. Śląskiej (Chojny).
Przed 1925 rokiem ulica nosiła nazwę Widzewska. Następnie patronem ulicy stał się płk. Jan Kiliński. Ulica Jana Kilińskiego zyskała na prestiżu w drugiej połowie XIX stulecia. Przy niej kończył bieg pociąg z Koluszek (od 1865 r.), który przywoził bawełnę, a wywoził tkaniny na teren imperium Rosyjskiego. W pobliżu stanęła cerkiew św. Aleksandra Newskiego. Przy ul. Tuwima wzniesiono gmach Poczty Głównej (1903 rok), a przy ul. Narutowicza ekskluzywny wówczas hotel Polonia. Naprzeciw dworca kolejowego powstał w okresie międzywojennym Dom Pomnik Józefa Piłsudskiego (dziś Łódzki Dom Kultury). W czasie II wojny światowej zmieniono nazwę ulicy na Buschlinie. Po wyzwoleniu Łodzi powrócono do dzisiejszej nazwy ulicy.

Wikipedia