starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 5 głosów | średnia głosów: 6

Polska woj. pomorskie Gdynia Dzielnica Oksywie Bateria artylerii "Canet"

1939 , Zdjęcie stereoskopowe z niemieckiego albumu "Die Soldaten des Fuhrers im Felde". Zdjęcie nr 5 nosi tytuł : Franzosisches Kustengeschutz oberhalb eines Kustenbunkers auf Hela ( Działa produkcji francuskiej chroniące wybrzeże Helu ). Zdjęcie niemieckie wykonane po zajęciu fortyfikacji polskich na Pomorzu w roku 1939. Wydawca niemiecki mylnie podał miejsce ulokowania tej armaty. Armata znajduje się na Oksywiu i broni portu w Gdyni.

Skomentuj zdjęcie
fantom
+2 głosów:2
To wygląda na Gdynię Oksywie, a nie na Hel.
2025-02-28 17:55:00 (rok temu)
do fantom: Niemiecki opis zdjęcia mówi : Hel ...
2025-02-28 18:00:29 (rok temu)
fantom
+3 głosów:3
do sawickimarcin: Widocznie się Helmutowi miasta pomyliły.
2025-02-28 18:03:47 (rok temu)
beznik
+2 głosów:2
Bateria Canet Kępa.
2025-02-28 18:12:06 (rok temu)
do fantom: Chodzi zapewne o to że nawet u nas mówi się "Hel" zarówno na miasto jak i na cały półwysep ...
2025-02-28 19:05:47 (rok temu)
do sawickimarcin: Wydaje mi się, że masz rację, ale to nie jest półwysep.
2025-02-28 20:05:38 (rok temu)
Woj11
+1 głosów:1
do beznik: Tak, jak pisałeś bateria Canet. W tle ORP "Bałtyk"
2025-02-28 20:23:36 (rok temu)
fantom
+4 głosów:4
do sawickimarcin: A co ma wspólnego zdjęcie z Kępy Oksywskiej w kierunku portu wojennego z tym że "mówi się "Hel" zarówno na miasto jak i na cały półwysep" ?
Bo nie załapałem sensu wypowiedzi.
2025-02-28 20:47:14 (rok temu)
blaggio.
+3 głosów:3
do fantom: Ciekaw jestem bardzo, jaki finał będzie miała ta dyskusja.
2025-02-28 21:10:10 (rok temu)
ylooC
+3 głosów:3
do blaggio.: Hel... zaczyna się na H ... a helski.. na h.... źle to wróży ... ooops ale Helski jest też przez H ..... ferment...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uszczeg.
2025-02-28 22:30:38 (rok temu)
do blaggio.: To już się dowiedziałeś : Zmieniłem na Oksywie.
2025-03-01 05:45:37 (rok temu)
do ylooC: Rozczarowałeś mnie swoją uszczypliwością ... Dzięki ...
2025-03-01 05:46:47 (rok temu)
do sawickimarcin: No, i to był właściwy ruch. Nikt nie życzył sobie niczego innego. Ale z uwagi na niektóre Twoje wcześniejsze występy i to, kto jest Twoim głównym interlokutorem, można było liczyć się też z innym finałem.
2025-03-01 17:14:24 (rok temu)
do blaggio.: Jeżeli "Ktoś" przekona mnie w sposób merytoryczny o słuszności - to ja się przychylę ,,, Przy okazji - popraw proszę targowisko przy Łagiewnickiej - "filię" Bałuckiego z prostopadłego do równoległego znacznika obszarowego ... Nie chcę znowu zabierać tam głosu ... ( tam co jest ta hałda wysypanej kapusty )
2025-03-01 17:31:11 (rok temu)
blaggio.
+2 głosów:2
do sawickimarcin: Cały ból w tym, że wynik przekonywania Ciebie nie zależy tylko od umiejetności przekonującego...
2025-03-01 17:42:42 (rok temu)
do blaggio.: Bo jak "ktoś" używa niewłaściwych argumentów to powoduje mój OSTRY sprzeciw ... Teraz chcą wywalać moje zdjęcia stereoskopowe z powodu że oglądający nie mają tych specjalnych okularów ... SZOK ... Jak "ktoś" ma zeza albo nie ma okularów to tez niech nie wchodzi na FP ... A widziałem że ktoś już publikował zdjęcia stereo i nie wzbudzały jakichkolwiek emocji ...
2025-03-01 18:02:18 (rok temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Tamten przykład pokazuje właśnie, że rzecz nie jest w niewłaściwych argumentach, niestety.
2025-03-01 18:09:50 (rok temu)
do blaggio.: No jasne ... Wiem o tym jak ktoś kogoś nie lubi to wywali jego zdjęcie pod byle pretekstem , a knota swojego kolegi - zostawi ... FP przez to ubożeje ... Ale ten "ktoś" niech wie że ja go też nie lubię ...
2025-03-01 18:51:53 (rok temu)
fantom
+3 głosów:3
do sawickimarcin: Lepiej weź się w garść i popraw swój opis, zamiast w kółko przeżywać niczym mrówka okres.
Bo to nie jest Hel tylko Gdynia.
2025-03-01 18:57:21 (rok temu)
Swój opis poprawiłem zgodnie z sugestiami. Niemieckiego oryginalnego podpisu na odwrocie zdjęcia nie będę poprawiał. Tak jak wspominałem - wydawnictwu chodziło o Hel jako półwysep.
2025-03-02 11:25:03 (rok temu)
Woj11
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Może jednak należałoby dodać. że zawiera błędną lokalizację zdjęcia
2025-03-02 12:24:16 (rok temu)
do Woj11: Zrobiłem dopisek pod zdjęciem
2025-03-02 12:57:29 (rok temu)
do sawickimarcin: Nie wiem dlaczego tak się upierasz z tym Helem ?
2025-03-02 13:17:45 (rok temu)
Mam wrażenie, że komuś się wydaje, iż Gdynia leży na półwyspie Hel.
2025-03-02 13:19:47 (rok temu)
Mam wrażenie że ktoś nie rozumie zapisu : "Działa chroniące wybrzeże Helu" ... Działa broniące wybrzeże Helu mogą znajdować się np. w Ustce ... Nikt nie pisze że że Gdynia leży na Helu ...Zmieniłem przypisanie obiektu zgodnie z sugestiami. Widoczna armata stoi na Oksywiu i broni wybrzeża Półwyspu Helskiego. Jak koło Półwyspu Helskiego będzie przepływał nieprzyjacielski statek to ta armata go ustrzeli Trzeba być idiotą aby tego nie zrozumieć ... (zemściłem się trochę)
2025-03-02 15:59:34 (rok temu)
beznik
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Działa chroniące Hel w Ustce :) To działo broni głównie port w Gdyni.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: errata
2025-03-02 16:16:34 (rok temu)
do beznik: Przeczytaj raz jeszcze ze zrozumieniem i rozgranicz miejsca ... Na Helu oznacz skrót myślowy "na Półwyspie" , w Helu oznacza w miście Hel.
2025-03-02 16:16:41 (rok temu)
do beznik: Dałem przykładowe miejsce ... aby oderwać się od tego Helu ... Broni i Helu bo działa psychologicznie i odstrasza nieprzyjacielskie statki.
2025-03-02 16:20:25 (rok temu)
beznik
+2 głosów:2
do sawickimarcin: W zasadzie działo ustawione w przywołanej Ustce broni też np. Królewca.
2025-03-02 16:28:35 (rok temu)
beznik
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Weź ty w końcu zrozum, że powielasz błąd jakiegoś germańca.
2025-03-02 16:29:52 (rok temu)
do beznik: A zobacz teraz ...
2025-03-02 16:38:30 (rok temu)
Ja zrozumiałem ostatnią wypowiedź Marcina S. Wy nie ? Chodzi o to, że działa broniące Warszawy, mogły stać w Radomiu ale opis mówił o bronieniu Warszawy. Nie wiem. Wydaje mi się, że ludzie z nim dyskutują, bo nie mają nic do roboty. I obym miał rację. W przeciwnym razie, .....miłej niedzieli :)
2025-03-02 16:39:32 (rok temu)
do Desperado: Masz rację :) Potwornie się dziś nudzę.
2025-03-02 16:54:44 (rok temu)
beznik
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Super. Noo, można jeszcze dodać nazwę baterii. :)
2025-03-02 16:56:36 (rok temu)
Żeby zakończyć tą polemikę ; Zasięg ognia Baterii Canet to nawet 15 kilometrów. (różne źódła podają różne zasięgi). Odległość drogą morską z Oksywia do portu w mieście Hel to około 16 kilometrów ( różne źródła różnie podają). Czyli pytanie : czy ta bateria mogła bronić dostępu do Półwyspu Helskiego ? Tak, mogła strzelać do nieprzyjacielskich okrętów znajdujących się w Zatoce.
2025-03-02 18:05:09 (rok temu)
beznik
+2 głosów:2
do sawickimarcin: Ponieważ się nudzę ( jak pisałem wyżej ) to odpiszę. Zasięg maksymalny tych dział to ok 12 km. W sieci są dokładnie opisane pojedynki baterii we Wrześniu.
2025-03-02 18:14:50 (rok temu)
do beznik: Różne żródła różnie podają.
2025-03-02 18:44:32 (rok temu)
nyskadolniak
+2 głosów:2
Tłumaczenie z niemieckiego w opisie jest błędne. Prawidłowe powinno brzmieć "Francuskie działo obrony wybrzeża nad bunkrem obrony wybrzeża na Helu".
2025-03-02 19:01:22 (rok temu)
do nyskadolniak: Po prostu niedokładne tłumaczenie a nie zaraz błędne ...
2025-03-02 20:11:21 (rok temu)
ylooC
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Marcin... czy Ty kiedykolwiek potrafisz przyznać się do błędu ? Pominięcie w tłumaczeniu słowa Franzosisches .... to niedokładność ? .... przyznaj, że uprościłeś tłumaczenie, że pominąłeś słowo "francuskie" a nie brniesz dalej... że uprościłeś, nie chciałeś wprowadzać zamieszania... itd...
2025-03-02 21:31:29 (rok temu)
do ylooC: Że francuskie to akurat było od początku.
2025-03-02 21:40:50 (rok temu)
Pomuchelskopp
+3 głosów:3
Dobra, to teraz moje uwagi. W niemieckim podpisie nie ma słowa "broniące" czy "obrona". Może błąd wziął się z pominięcia umlautów? Küstengeschütz tłumaczy się po prostu jako artyleria nadbrzeżna (Coastal artillery, Берегова́я артилле́рия, Artillerie côtière) a nie "obrony wybrzeża". Może to drobiazg, może nie.
Swoją drogą dwa działa (więcej ich nie było) baterii Canet zostały przez Polskę zakupione z myślą o dwóch kanonierkach naszej Marynarki Wojennej. Dopiero, kiedy okazało się, że są zbyt ciężkie, szukano dla nich innego zastosowania i tak powstała, złożona z dwóch dział, bateria nadbrzeżna.
Przy czym na zdjęciu (obu zdjęciach) jest pojedyncze działo, więc moim zdaniem "Französisches Küstengeschütz oberhalb eines Küstenbunker auf Hela" znaczy tu dosłownie: Działo artylerii nadbrzeżnej, produkcji francuskiej, na bunkrze przybrzeżnym na/w Helu.
Ponadto uważam, że Bateria Canet powinna być osobnym obiektem, bo nie znajdowała się w porcie, a w jego okolicy. Chwilę mi jednak zajmie ustalenie dokładnej lokalizacji baterii na mapie.
2025-03-03 08:48:22 (rok temu)
do Pomuchelskopp: Wyczytałem, że była na najbardziej wysuniętej na wschód części Oksywia. Czyli coś jakby koło cmentarza.
2025-03-03 13:46:00 (rok temu)
fantom
+3 głosów:3
do beznik: A tutaj ją widać w trakcie budowy:
Zdjęcie lotnicze wykonane przez wywiad niemiecki.
2025-03-03 14:00:37 (rok temu)
sawickimarcin
 
+1 głosów:1
do ylooC: Oj, ylooC , ylooC ... Przeczytaj proszę wpis mojego autorstwa pod zdjęciem ... Nie był korygowany - taki jest od początku ... Tam jest od początku o działach produkcji francuskiej ...Przeczytałeś to chociaż ...? Chyba wciągnęli Cię "koledzy" do koalicji przeciwko mnie a szkoda ... Tak Cię lubiłem ...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: litrrówka ...
2025-03-03 15:04:59 (rok temu)
do ylooC: A co do "fermentu" to zobacz że przynosi efekty ... Ile faktów, ile nowej wiedzy wyszło o tych działach ... Za chwilę powstanie nowy obiekt poświęcony tej baterii ... Poprzedni "ferment" był w Łodzi i dzięki niemu zostało rozpoznane jedno ze zdjęć niezidentyfikowanych które "wisiało" parę lat ... Nie było odważnego ...
2025-03-03 15:09:06 (rok temu)
sawickimarcin
 
+1 głosów:1
Kurcze ... Niech ktoś poszuka tego zdjęcia w wersji pojedynczej - "mono" ... To "steroskopowe" - oryginalne się wtedy wywali i nie będzie kłopotu ani dyskusji ... Razem ze zdjęciem wywali się tą dyskusję. Jedno już wywaliliśmy to teraz wywalmy pozostałe ...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: Dopisek
2025-03-03 15:17:49 (rok temu)
sawickimarcin
 
+1 głosów:1
do blaggio.: I widzisz ... Znów się nie udało ...Mimo moich szczerych chęci - interlokutorzy nie odpuszczają a nawet podpuszczają ... Ja chciałem to dawno skończyć, udowodniłem ze bateria Canet mogła bronić Portu, Miasta i Półwyspu Helskiego i dalej trwa burza w szklance wody ... Gdyni i portu w Gdyni też broniła ... Teraz odbiję piłeczkę Tobie i ja z kolei jestem ciekaw jak to się skończy ... Ja mam czas - pracuję przy komputerze praktycznie cały dzień to mogę sobie raz na godzinkę zajrzeć.
2025-03-03 16:18:13 (rok temu)
Woj11
+1 głosów:1
do sawickimarcin: Mnie nie przekonałeś i nie udowodniłeś. Spójrz na to oraz . Nigdy nie zakładano by bateria w jakikolwiek sposób miała chronić Hel, a tym bardziej Półwyspu.Gdyby był taki zamiar zainstalowano by inne działa o zdecydowanie większej donośności
2025-03-03 17:45:06 (rok temu)
do Woj11: A ja twierdzę że chroniła i działała ostrzegawczo na statki nieprzyjacielskie wpływające do zatoki, Mogła ta bateria odstraszać ...? Chyba nie strzelała tylko na odległość 200 metrów do statków nieprzyjacielskich w porcie gdyńskim ... Żaden nieprzyjaciel nie ryzykowałby chyba , czy pocisk doleci do niego, czy nie ... A co do zasięgu, to co czytam kolejne źródła to piszą inaczej ... Ale po co ciągnąć dalej tą dyskusję. Ja mam taki pogląd, Ty inny ... Lokalizacja baterii ustalona i wszystko ...
2025-03-03 17:58:00 (rok temu)
do sawickimarcin: Co dla ciebie jest Zatoką Gdańską ?
2025-03-03 18:42:33 (rok temu)
Założyłem obiekt i przypisałem, bo sawickimarcin woli bić pianę, zamiast się tym zająć.
Proszę aby ewentualnie ktoś lepiej zorientowany w temacie sprawdził lokalizację znacznika.
2025-03-03 18:44:06 (rok temu)
do beznik: Następny konfabuluje ... Jeden wkładał mi w usta że napisałem że Gdynia leży na Helu, teraz Ty piszesz o Zatoce Gdańskiej... Napisałem "Zatoka" bez "Gdańska" ...
2025-03-03 18:53:46 (rok temu)
To nie likwidujemy tego zdjęcia ... ?
2025-03-03 18:57:07 (rok temu)
do sawickimarcin:
Ty lepiej już zamilcz i nie pogrążaj się jeszcze bardziej...
2025-03-03 18:58:28 (rok temu)
sawickimarcin
 
+1 głosów:1
do yani: Tak jak Ty się pogrążyłeś ze skasowaniem zdjęcia ORYGINALNEGO na korzyść zdjęcia jak ostrugany na kwadratowo kartofel - to już bardziej nie można się pogrążyć ...
2025-03-03 19:14:01 (rok temu)
do yani: Wydaje mi się, że to było wyżej. Przed cmentarzem. Ale poczekam na mądrzejszego. Na bazie tej baterii Niemcy zbudowali swoją baterię plot, a lWP baterię stałą. Część obiektów istnieje na terenie wojskowym.
2025-03-03 19:27:44 (rok temu)
do sawickimarcin: Czyli pisałeś o Puckiej ? Cała rzecz rozgrywała się o podejście do portu Gdynia. Polska marynarka starała się postawić miny na linii Hel- Sopot, Niemcy próbowali to potem trałować.
2025-03-03 19:31:53 (rok temu)
do beznik:
Tak jak piszesz to wynika ze zdjęcia linkowanego przez fantoma, ale ze zdjęć tej baterii wynika, że była blisko krawędzi skarpy. Może jeszcze ktoś się wypowie.
2025-03-03 19:35:46 (rok temu)
sawickimarcin
 
+1 głosów:1
do beznik: Nie chce mi się tu więcej pisać ... Niektórzy wprowadzają tu taki niesmak ... Łapanie za słówka, złośliwości, konfabulowanie a wypowiedzi merytorycznych 5% ...
2025-03-03 20:01:30 (rok temu)
beznik
+1 głosów:1
do yani: Bateria to nie 2 działa ( w tym wypadku ) postawione obok siebie. Działobitnie były nieco oddalone od siebie. Do tego dochodzą schrony załogi i schrony amunicyjne. Powinno być stanowisko kierowania ogniem, ale nie wiem czy było. Piszą też, że załoga korzystała ze starej latarni morskiej. To nie jest kropka na mapie, ale jakiś nieco większy obszar. Aaa, i we wrześniu dodano też 3 działka 47 mm, a były też ck-em plot. Tam powinno być ok. 150 ludzi.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: errata
2025-03-03 20:16:21 (rok temu)
do beznik:
Przesunąłem znacznik bliżej cmentarza. Jest punktowy, bo obawiam się, że obszarowy mógłby pokrywać się cmentarzem, z powodów o których piszesz.
2025-03-03 20:25:02 (rok temu)
do yani: Z opisu w wikipedii wynika, że działa stały ponad schronami amunicyjnymi wydrążonymi "w skarpie jaru", wschodnim i zachodnim. Czyli jaru o położeniu
południkowym. Taki jar znajduje się na wysokości północno-wschodniego narożnika cmentarza (patrz geoportal, warstwa ISOK cieniowanie).
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: Literówka
2025-03-03 21:55:43 (rok temu)
Pomuchelskopp
+1 głosów:1
do nyskadolniak: W tym artykule masz niemieckie zdjęcie lotnicze z lokalizacją obu dział baterii "Canet"
2025-03-04 07:43:28 (rok temu)
do Pomuchelskopp: Widziałem, Fantom już linkował to zdjęcie lotnicze wczoraj, ale mam poważne wątpliwości - przecież na powyższym zdjęciu widać, że działo stoi blisko krawędzi skarpy nadmorskiej.
2025-03-04 14:11:14 (rok temu)
do nyskadolniak: Może morze ......podmyło ?
2025-03-04 18:31:43 (rok temu)
sawickimarcin
Na stronie od 2020 grudzień
5 lat 5 miesięcy 30 dni
Dodane: 28 lutego 2025, godz. 17:43:53
Rozmiar: 1350px x 603px
1 pobranie
1087 odsłon
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia sawickimarcin
Obiekty widoczne na zdjęciu
inne obiekty wojskowe
Bateria artylerii "Canet"
więcej zdjęć (3)
Zbudowano: 1930/31

Bateria artylerii tzw. „Canet” – dwudziałowa bateria artylerii nadbrzeżnej, francuskich dział morskich na podstawach Canet wz. 1891/2, która została umieszczona w latach 1930/31 na wzniesieniu Kępy Oksywskiej i była przeznaczona do obrony portu w Gdyni.



https://pl.wiki...Canet%E2%80%9D"
>/a>


Dzielnica Oksywie
więcej zdjęć (32)

Istnieją różne dywagacje na temat nazwy „Oksywie” (kaszb. Òksëwié, niem. Oxhöft), aczkolwiek najpopularniejsza teoria głosi, iż nazwa wywodzi się prawdopodobnie od staroskandynawskiego lub duńskiego „oxihoved”, oznaczającego głowę wołu (co ma to rzekomo nawiązywać do geograficznego kształtu tego terenu). Inna teoria mówi, że nazwa tej dzielnicy nawiązuje do licznych w tym rejonie źródeł, oczek solankowych „Oksol”, wykorzystywanych do produkcji soli niezwykle przydatnej podczas procesu konserwacji ryb. W roku 1570 na Oksywiu funkcjonował młyn wodny i dwie karczmy. Po pierwszym rozbiorze Rzeczypospolitej w 1772, Oksywie stało się własnością królów pruskich z dynastii Hohenzollernów. Od lat siedemdziesiątych XIX w. było siedzibą wójtostwa i urzędu stanu cywilnego. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę rozpoczęto proces odbudowy II RP nad morzem, co mieszkańcy dzielnicy przyjęli z niechęcią. Dumni ze swej historii i posiadający własne obiekty publiczne chcieli stanowić własną jednostkę administracyjną.