starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 8 głosów | średnia głosów: 3.04

Polska Sudety Sudety Zachodnie Góry Kaczawskie Grzbiet Południowy Chrośnickie Kopy Przełęcz Chrośnicka (561 m n.p.m.) Droga przez Przełęcz Chrośnicką

14 kwietnia 2018 , Droga przez przełęcz od strony południowej.Trasa niebieskiego szlaku.Przed nami stroma przeprawa w najniższym punkcie "Grzbietu Południowego Gór Kaczawskich", podobno ma starożytny rodowód, była bowiem na rzymskim "Bursztynowym Szlaku".

Skomentuj zdjęcie
Dariusz Łukasik
+1 głosów:1
Nikt nie krzyczy że tu nie ma kontekstu (architektury lub innego w tle), wobec tego ja zadam pytanie- jak przedstawić na zdjęciu bezpośrednie wejście na "Przełęcz Chrośnicką", nazwa geograficzna, miejsce w terenie itd. na zdjęciu od strony południowej lub północnej (z góry, nie publikuje bo jest to tylko droga w dół przez las) ?Czy wobec różnych podobnych przypadków; stawy, jeziora, bajora, szybowce nie da się być ortodoksyjnie nastawionym, ja sam uważam że to zdjęcie jest takim, jak i inne przypadkiem w którym trzeba dać wiarę fotografującemu, inaczej jak w tym przypadku to zdjęcie powinno wylecieć, a co z tym, że oglądający w obiekcie zdjęcia "Przęłęczy Chrośnickiej" zechciałby się tam wybrać, i zawczasu zobaczyć co i jak wygląda, z góry, z boku itp. i czego się może spodziewać?
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: literki
2018-07-23 19:21:44 (7 lat temu)
piotr brzezina
+2 głosów:2
do Dariusz Łukasik: Darku ładnie napisane, mamy wierzyć fotografującemu ok. Wstaw się w osobę która tu zajrzy po raz pierwszy i przeczyta " Przełęcz Chrośnicka (561 m n.p.m.)" . Zaczynamy schodzić na p.... zobacz co się dzieje przyjmujemy wszystkie zdjęcia jak leci, zamazane, poprzycinane, krzywe, pionowe w poziomie, krzaki, chaszcze, czekam jeszcze jak się pojawią zdjęcia kałuż itp. byle sztuka. Jeżeli mamy przyjmować takie foty musimy zmienić regulamin Pozdrawiam.
2018-07-23 19:39:14 (7 lat temu)
do piotr brzezina : Ale jak pokazać "Przełęcz Chrośnicką" od dołu???Rezygnujemy z tego zdjęcia?Proszę bardzo wyrzucam natychmiast, ale cd. rozważań: zostają tylko ujęcia które zrobiłem z oddali, więc będzie to obraz niekompletny, tu nie ma "krzaków, chaszczy", itp.idzie niebieski szlak, a nawet ma to miejsce swoją historię, "Bursztynowy Szlak", jak kiedyś ponownie trafisz a moje strony proponuje wycieczkę w te strony ze mną jak przewodnikiem, gwarantuje że nie będzie nudy.Pytanie pozostaje jak pokazać to miejsce na portalu dokumentalnym, bez dodatkowych wymagań typu bo nie ma bodaj budki z biletami...:) kto wie może kiedyś będzie w planowanym "Kaczawskim Parku Narodowym", i wtedy co?- przyszłe pokolenia pytają, "a jak to miejsce wyglądało przed"?kieruje do kosza....
2018-07-23 19:55:03 (7 lat temu)
do Dariusz Łukasik: Napisałem coś o usunięciu? Napisałem ogólnie bo cała dyskusja zaczyna się od tych szybowców na lotnisku. Przeglądaj dziennie dodane zdjęcia to zobaczysz. Ja proponuję przyjmowanie wszystkich zdjęć jak leci
2018-07-23 20:07:51 (7 lat temu)
do piotr brzezina : Nie napisałeś o usunięciu, jednak przykład "chaszcze i krzaki"- podziałał na mnie w ten sposób, to jest tylko temat i zdjęcie w wyroczni, Ty masz plusy i ja mam plusy w dyskusji, take więc temat rozwojowy i ważny dla portalu.
2018-07-23 20:10:50 (7 lat temu)
do Dariusz Łukasik: Mylisz się w porównaniu Twojej fotki do "chaszcze i krzaki" Przypomnij sobie jedną z ostatnich dyskusji. Im więcej chcemy tu zrobić dobrego tym więcej mamy wrogów.
2018-07-23 20:15:46 (7 lat temu)
do piotr brzezina : Bo są tematy które nie poddają się ortodoksyjnie pod "Konstytucję Fotopolski", więc trzeba je omówić- dal jasności- moje zdjęcie to nie : bajoro, staw, chaszcze, szybowiec tudzież inne, kontrowersyjne tematy jakie ostatnio się przewinęły na dużych dyskusjach, nie ma o co kruszyć kopii, jest poddane pod. głosowanie, ja wrogiem po 6 latach pracy dla portalu...hym:)
2018-07-23 20:23:17 (7 lat temu)
do Dariusz Łukasik: Ostatnie zdanie odnosi się do nas, nie Ty jesteś wrogiem tylko my mamy.
2018-07-23 20:42:19 (7 lat temu)
blaggio.
+2 głosów:2
do Dariusz Łukasik: Uważam, że zdjęcie wraz dwoma pozostałymi tworzy logiczny zbiór ukazujący drogę na przełęcz w różnych fragmentach, chociaż jest może najsłabiej "identyfikowalne". Gdyby było dodane tylko właśnie to jedno, nie wahałbym się zagłosować za usunięciem go. Jednak zastrzegam, że gdybyś dodał jeszcze jakieś następne zdjęcia tej drogi, należałoby zrobić selekcję, bo umiar w dodawaniu tego typu zdjęć jest mocno wskazany. Mam nadzieję, że zgodzisz się ze mną.
Spróbuj do obiektu przełęczy dodać podobiekt "droga na przełęcz" z zaznaczeniem jej na mapie, co bardziej uwierzytelni te zdjęcia. Może warto też precyzyjniej określić w podpisie pod zdjęciami miejsce ich wykonania w stosunku do usytuowania samej przełęczy. :)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2018-07-23 23:50:24 (7 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do Dariusz Łukasik: Ja zawsze powtarzam to jak mantrę - ratunkiem dla zdjęć zakładających przedstawienie np. jakiegoś szlaku przez lasy i łąki jest jak najszerszy kadr, nawet będący efektem połączenia kilku klatek - wtedy, w połączeniu ze szczegółowym opisem, jest jak najbardziej do przyjęcia. Natomiast niewielki kawałek drogi i krzaka to za mało.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: lit.
2018-07-24 12:56:50 (7 lat temu)
do zygmunt_ra: Zgadzam się Tw. opinią i Blaggio- tu np. zdjęcie ma kontekst, rozpoznawalny!Bo "Stromiec" każdy zna: w tym drugim może mniej, ale "Pogórze Izerskie" które tu widać: ale jak dam znacznik "Izerskiego Stogu" i "Smerka", choć jest już po Rep. Czeskiej stronie, ma miejsce na portalu.Co do zdjęcia które poddałem pod dyskuję, a następnie wywaliłem możesz zagłosować spraweidliwie wg. własnego uznania.
2018-07-24 14:03:46 (7 lat temu)
zygmunt_ra
+1 głosów:1
do Dariusz Łukasik: No właśnie - na tamtych zdjęciach są te punkty odniesienia ... tutaj ich nie ma. A to zdjęcie może być ilustracją do artykułu opisującego szlak.
2018-07-24 14:38:12 (7 lat temu)
Jazzek
+1 głosów:1
do zygmunt_ra: Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę credo FP "Ocalić od zapomnienia", to nawet doskonale umiejscowione obrazy przyrody mało do niego pasują. Przełęcz Chrośnicka nigdzie nie ucieknie, a z drugiej strony co dzień znikają w niepamięci dzieła człowieka, bo akurat nikt z aparatem nie przechodził w pobliżu przez ostatnie pół wieku. Nie żebym całkiem był przeciw zdjęciom przyrody, ale umiar jest wysoce wskazany. W tym przypadku nie oczekuję kolejnych zdjęć przełęczy, a raczej oczekuję ich braku :)
2018-07-24 15:13:57 (7 lat temu)
Dariusz Łukasik
+2 głosów:2
do Jazzek: Nie uciekną:Śnieżka, Rysy, Tatry,Karkonosze itd., a zdjęcia z kolejnych pobytów wakacyjnych ląduja na portalu! ciekawe jak na zdjęciu na portalu pojawi się to miejsce z jakiegoś odległego niemieckiego czasu- opisane, a jakże "Lugwigsdorf Gebirge", co bardzo prawdopodobne bo trasa ta jest deptana od Starożytności i co się dziej?Trafia do Wora- "Góry Kaczawskie- zdjęcia niezidentyfikowane", nie uważa kolega że tak?.Druga sprawa to chyba każdy ma jakiś zdrowy rozsadek i rozeznanie, i ja w tym też, więc nie wrzucę kolejnych 12 zdjęć z drogi przez "Przełęcz Chrośnicką"...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: literki
2018-07-24 15:29:09 (7 lat temu)
do Dariusz Łukasik: A ile? ;-))
2018-07-24 15:43:36 (7 lat temu)
do pawulon: Jak to wyjdzie ze śmietnika będzie trzy zdjęcia, mogę utworzyć obiekt-"Droga przez Chrośnicką Przełęcz", ale dal trzech,zdjęć warto?To zdjęcie podmienię na dalszy kadr, który wykonam jak tam trafię.
2018-07-24 15:46:37 (7 lat temu)
Jazzek
+1 głosów:1
do Dariusz Łukasik: Rysy i Przełęcz Chrośnicka są dla mnie tak samo ważne. Śnieżka ma budynki, więc to inna kategoria. Osobiście omijam na FP zdjęcia przyrody, wydarzenia, przedmioty oraz fotopolan w akcji. No i nie podoba mi się nadmiar wieści z budowy, choć parę cegiełek sam dołożyłem.
2018-07-24 16:10:06 (7 lat temu)
fantom
+2 głosów:2
do Jazzek: Ale nie mierz wszystkich swoją miarą, Jazzek.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: liter
2018-07-24 16:48:57 (7 lat temu)
do fantom: Piszę tylko o moich preferencjach w zdjęciach, wszyscy i tak będa robić, co chcą. Howgh!
2018-07-24 17:48:06 (7 lat temu)
blaggio.
+3 głosów:3
do Dariusz Łukasik: Pytasz, czy warto tworzyć obiekt dla trzech zdjęć? Może dla jednego-dwóch nie. Ale tu nie chodzi o ilość zdjęć, tylko o pewną odrębność obiektu, droga to nie sama przełęcz. W ten sposób jesteś w stanie dobitniej podkreślić, co chciałeś pokazać, skupić uwagę oglądających na tym. Zdjęcia drogi ukryte wśród zdjęć przełęczy wyraźnie tracą na wartości (mam na myśli wartość informacyjną i dokumentacyjną).

Właśnie przekonanie, że fotografujący świadomie skierował obiektyw na coś bardziej konkretnego (tu ledwie widoczną drogę, jakby nie było, "dzieło" ludzkie), choć bardzo trudnego czasem do zobrazowania, i chciał mimo wszystko to pokazać, jest dla mnie pierwszym wstępnym kryterium w ocenie takich zdjęć pozbawionych elementów czysto architektonicznych. Takie zdjęcie niesie już jakąś chociaż znikomą informację i zdecydowanie różni się od np. całkiem anonimowego widoku ze zdjęcia samych drzew w lesie, z podpisem "Las na stoku Góry...". Dlatego też taki nacisk kładę na to, co w podpisie, by wartość informacyjną takiego zdjęcia podwyższyć.
2018-07-24 19:08:40 (7 lat temu)
Dariusz Łukasik
+2 głosów:2
do blaggio.: Pozytywnie, po przemyśleniu tematu przychylam się do Twojej propozycji i tworzę obiekt "Droga przez Przełęcz Chrośnicką" i przenoszę te trzy zdjęcia, dodatkowo oznaczam jej trasę na mapie, dodam co nieco do opisów pod zdjęciami.
2018-07-24 20:00:35 (7 lat temu)
zygmunt_ra
+4 głosów:4
do blaggio.: Dokładnie tak jest - generalnie, sądzę, że na FP działa taka zasada: im bardziej szczegółowy opis i dokładniejsze przypisanie, tym łagodniejsze kryteria oceny zdjęcia pod względem zakresu przedmiotowego. Opis i przypisanie wzmacniają walor dokumentacyjny zdjęcia.
2018-07-24 21:51:53 (7 lat temu)
do Dariusz Łukasik: Z tego co zaznaczyłeś na mapie i z podpisów wynika, że te trzy zdjęcia zrobione zostały na tym krótkim odcinku od przełęczy do drogi po stronie południowej? A czy któreś z nich było zrobione na samej przełęczy?
2018-07-26 21:04:00 (7 lat temu)
Dariusz Łukasik
+2 głosów:2
do blaggio.: Mam rzec jasna (co to by był za Fotoplanin, który będąc na jakimś terenie nie robi max zdjęć) zdjęcia od strony północnej, jedno odpada całkowicie- droga przez las, las świerkowy, piękny, ale może być wszędzie i nigdzie.Natomiast z samej przełęczy, po wyjściu z opisanego lasu są widoki na "Grzbiet Północny Gór Kaczawskich, w tym na słynne "Okole", i góry obok, w tym na "Kazalnicę", można coś jeszcze wybrać, teren ten stał się moją specjalizacją, ale miłą, jak widzę że coraz więcej turystów odkrywa te tereny, to aż się rwę do pracy, aby jeszcze więcej pokazać, Fotoplska ma przecież też sukcesy w indeksowaniu wujka Googla, jak ktoś chce zobaczyć jakieś miejsce, to nasz portal to pięknie pokazuje, ja jeszcze staram się aby na niemieckie zapytania była odpowiedź ;), i jest, co widzę po pobraniach moich zdjęć.Generalnie jak ktoś już pod tym tematem napisał aby zachować umiar, i pokazać to co trzeba, bez przesady, i ja się do tego stosuję.Ja sam mieszkając tu ..hym..lat, dzięki portalowi i opublikowanej na nim mapie dowiedziałem się że na "Leśnicy"- góra z tego pasma, najdalej na wschód położona był punkt widokowy, co dopiero w kwietniu tego roku sprawdziłem, rzeczywiście był, tyle że seria zdjęć nie wyszła tak jakbym chciał, wiec temat jest w zawieszeniu.
2018-07-27 10:57:03 (7 lat temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do Dariusz Łukasik: Postulat ograniczenia liczby zdjęć tej drogi wyraziłem mając przekonanie, że miejsca wykonania tych zdjęć są bardziej "rozrzucone" po całej długości drogi (nie wiedziałem, że większość drogi przebiega po północnej stronie przełęczy). Według mnie w tej kwestii generalnie chodzi o to, żeby ta jakaś minimalna liczba zdjęć była jak najbardziej reprezentatywna, czyli jednocześnie ukazywała ogólny charakter i najważniejsze charakterystyczne miejsca (może to być wg wyczucia np. szczególne miejsce widokowe, przejście przez przełęcz, skrzyżowanie z inną drogą itp. itd.). Jeśli na tym północnym odcinku są takie miejsca, to zdjęcia tych miejsc jak najbardziej powinieneś dołożyć do zbioru, jeśli nie, to chociaż jedno takie, które pokazywałoby, jak droga wygląda dalej na północ od przełęczy.
W moim pytaniu chodziło o to, że jeśli któreś z trzech zdjęć wykonane jest na samej przełęczy, to może być dodatkowo również przypisane bezpośrednio do niej.
2018-07-28 19:06:54 (7 lat temu)
Proszę nie głosować za pozostawieniem- zdjęcie wylatuje, a ja kasuje obiekt - "Droga przez Przełęcz Chrośnicką", przepraszam zę stworzyłem precedens tworzenia obiektów "Droga do ..." (Mrowiska np!:) swoim nieodpowiedzialnym podejściem z 2018 r. zrozumiałem że było to złe i składam Samokrytykę;)
2024-11-01 11:39:22 (rok temu)
Dariusz Łukasik
Na stronie od 2012 marzec
14 lat 1 miesiąc 18 dni
Dodane: 23 lipca 2018, godz. 12:14:54
Autor zdjęcia: Dariusz Łukasik
Rozmiar: 2035px x 1342px
Aparat: NIKON D5100
1 / 250sƒ / 10ISO 22024mm
0 pobrań
817 odsłon
3.04 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia Dariusz Łukasik
Obiekty widoczne na zdjęciu
Chrośnickie Kopy
więcej zdjęć (3)
Dawniej: Ludwigsdorfer Gebirge
Chrośnickie Kopy (niem. Ludwigsdorfer Gebirge) – niewielki grzbiet górski stanowiący najbardziej wysuniętą na północny zachód część Grzbietu Południowego Gór Kaczawskich. Od reszty tegoż grzbietu oddziela je Przełęcz Chrośnicka.

Grzbiet jest zbudowany ze staropaleozoicznych skał metamorficznych – zieleńców i łupków zieleńcowych oraz fyllitów, kwarcytów i łupków albitowo-serycytowych (czasami z grafitem), należących do metamorfiku kaczawskiego i poprzecinanych żyłami wulkanicznych porfirów. Na południowo-zachodnich zboczach, na skałach metamorficznych zalegają górnokredowe margle ilaste i wapienie margliste, należące do niecki północnosudeckiej - rowu Wlenia.

Najważniejsze szczyty: Czernicka Góra, Ptasia, Lastek, Kazalnica.
Grzbiet porośnięty jest lasem świerkowym z domieszką buka, na stokach znajdują się pola, łąki i zagajniki.
wikipedia (fantom)
Grzbiet Południowy
więcej zdjęć (2)
Góry Kaczawskie
więcej zdjęć (23)
Góry Kaczawskie (niem. Bober-Katzbach-Gebirge, czes. Kačavské hory) – pasmo górskie położone w południowo-zachodniej Polsce, na Śląsku, w północno-zachodniej części Sudetów, w Sudetach Zachodnich. Od północy graniczą z Pogórzem Kaczawskim, od wschodu z Pogórzem Wałbrzyskim, od południowego wschodu z Górami Wałbrzyskimi, od południa z Rudawami Janowickimi i Kotliną Jeleniogórską i od zachodu z Pogórzem Izerskim. Góry Kaczawskie zbudowane są przede wszystkim ze skał tzw. metamorfiku kaczawskiego. Niewielkie partie na północy i zachodzie należą do niecki północnosudeckiej, na wschodzie do niecki śródsudeckiej, południowe skrawki Gór Ołowianych w przełomie Bobru do bloku karkonosko-izerskiego, a dokładnie wschodniej jego części – wschodniej osłony granitu karkonoskiego, a niewielkie fragmenty na południowym zachodzie – na północ od przełomu Bobru w rejonie Siedlęcina i Pilchowic – do metamorfiku izerskiego w tymże bloku karkonosko-izerskim.

Zbudowane są ze skał metamorficznych: zieleńców, diabazów, fyllitów, różnych odmian łupków serycytowych i serycytowo-kwarcowych, czasami z grafitem, marmurów (wapieni krystalicznych kalcytowych i dolomitowych), wapieni, porfiroidów, keratofirów. Lokalnie występujące różne odmiany amfibolitów i łupków łyszczykowych (na południowym wschodzie) oraz gnejsów i łupków łyszczykowych (na południowym zachodzie) należą do bloku karkonosko-izerskiego. Na podłożu metamorficznym zalegają skały osadowe: zlepieńce, piaskowce, mułowce, iłowce i wapienie oraz skały wulkaniczne: porfiry, melafiry, diabazy, hornblendyt oraz bazalty powstałe w górnym karbonie, permie, górnej kredzie i trzeciorzędzie. Starsze skały krystaliczne przykryte są na stokach kenozoicznymi rumoszami skalnymi i glinami zboczowymi, a w obniżeniach piaskami i żwirami oraz lokalnie lessami. Wreszcie w dolinach rzek i potoków występują plejstoceńskie i holoceńskie osady: żwiry, piaski, muły (mady rzeczne).

Składają się z czterech grzbietów: Północnego, Małego, Południowego i Wschodniego. Trzy pierwsze mają przebieg północny zachód – południowy wschód, Grzbiet Wschodni ma kształt nieregularny i rozciąga się południkowo. Poszczególne grzbiety tworzą rozległe masywy o urozmaiconej linii grzbietowej i stosunkowo łagodnych zboczach. W wielu miejscach można spotkać skałki zbudowane z różnych skał – zieleńców, diabazów, marmurów, łupków oraz piaskowców i zlepieńców, a w przełomie Bobru – amfibolitów. W związku z wielowiekową działalnością górniczą kamieniołomy, przede wszystkim wapieni, stały się jednym z elementów rzeźby. Najbardziej znanym przykładem jest Góra Połom – z widocznymi ze wszystkich prawie stron pionowymi ścianami wyrobisk.

Grzbiet Północny
Sięga najdalej na północny zachód. Ku północy opada w stronę Pogórza Kaczawskiego, a na zachodzie dolina Bobru oddziela go od Pogórza Izerskiego. Ciągnie się od Wlenia do Wojcieszowa Dolnego. Jest stosunkowo wąski, za to kręty. Masyw Okola odznacza się wąską linią grzbietu i stromymi stokami. Najwyższym szczytem jest Okole (714 m), łączące się w jeden masyw z Leśniakiem (667 m). Od Okola ku północnemu zachodowi ciągnie się grzbiet ze szczytami: Sołtysie Skały (695 m), Leśniak, Wywołaniec (543 m), dalej Rogatka (490 m), Skała (485 m), Babiniec (486 m), Tarczynka (422 m) i Szubieniczna (325 m), a ku południowemu wschodowi: Pańska Wysoczka (658 m), Świerki (561 m). Na wschód od niego leżą: Gackowa (549 m) i Radostka (532 m).

Grzbiet Południowy
Rozciąga się od Czernicy i Janówka w dolinie Bobru do Marciszowa. Jest najdłuższy i odchodzą od niego boczne grzbieciki w stronę Wojcieszowa i Świerzawy. Najwyższym szczytem Grzbietu Południowego i całych Gór Kaczawskich jest Skopiec (720,48 m). Na południe od niego leży Baraniec (719,86 m). W grzbiecie tym wyróżnia się mniejsze pasma: Chrośnickie Kopy na północnym zachodzie oraz Góry Ołowiane na południowym wschodzie.
W grzbiecie tym idąc z północnego zachodu na południowy wschód napotykamy następujące szczyty: Czernicka Góra (513 m), Ptasia (626 m), Lastek (638, 631 m), Kazalnica (620 m), Łysa Góra (707, 691 m), Leśnica (665 m), Grapa (627 m), Ogier (646 m), Maślak (720 m), Skopiec, Baraniec, Ziemski Kopczyk (672 m), Leszczyniec (604 m), Straconka (611 m), Dudziarz (652 m), Różanka (628 m), Ołowiana (658 m), Turzec (684 m) i Ciechanówka (598 m).
Od Skopca ku północnemu wschodowi odchodzi boczny grzbiet z Młynicą (462 m). Od Barańca ku północnemu wschodowi odchodzi boczny grzbiet z Meszną (590 m), a ku wschodowi biegnie boczny grzbiet przez Bożniak (613 m) zakończony Górą Połom (667 m).

Grzbiet Mały
Jest najmniejszy i najdalej wysunięty ku południowemu zachodowi. Od południa i zachodu opada ku dolinie Bobru. Ciągnie się od Pilchowic do Dziwiszowa. Najwyższym wzniesieniem jest widoczny z daleka masyw Szybowcowej Góry (561 m). Ku zachodowi i północnemu zachodowi ciągną się niewielkie wzniesienia ze Stromcem (551 m), Srebrną (491 m), Wapienną (507 m), Skowronem (472 m), Strzyżową (424 m) i Czyżykiem (425 m).

Grzbiet Wschodni
Leży na wschód od doliny Kaczawy, między miejscowościami: Stara Kraśnica, Wojcieszów, Kaczorów, Marciszów, Domanów, Bolków, Nowe Rochowice, Lipa, Dobków. Jest krótszy od Grzbietu Południowego, lecz szerszy. Ma największą powierzchnię, jego linia grzbietowa bardziej zagmatwany przebieg. Najwyższym wzniesieniem jest Poręba (671 m), leżąca w południowej części masywu. Ma ona kształt rozrogu. Na północ rozciąga się masyw Lubrzy (666 m), Niedźwiedzich Skałek (657 m), i Skiby (562 m). Odchodzi od niego grzbiecik ku północnemu wschodowi z Rakarnią (548 m), Rochowicką Skałą (495 m), Wapnikami (509 m) i Młyniczną (454 m). Masyw Niedźwiedzich Skałek łączy się poprzez Przełęcz Mysłowską z częścią północną Grzbietu Wschodniego. Tu najwyższy jest Żeleźniak (664 m). Na południowy zachód od niego ciągnie się niewielki grzbiecik ze stożkową Osełką (581 m) oraz masywem Miłka (569, 596, 573 m). Na wschód od Żeleźniaka znajdują się: Bukowinka (621, 618, 586 m) i Głogowiec (535 m). Na północny zachód od Bukowinki ciągnie się grzbiet z Marcińcem (624 m), Rogaczem (617 m), Dłużkiem (592 m), Chmielarzem (585 m), Polanką (547, 543 m) i Trzcińcem (469 m). Od tego ostatniego grzbietu odchodzą boczne ramiona, w których leżą następujące wzniesienia: Bielec (450 m), Zadora (454 m), Lipna (436 m) i Garb (404 m).

Góry Kaczawskie leżą w dorzeczu Odry. Północną i wschodnią część odwadnia Kaczawa z dopływami – Skorą i Nysą Szaloną, a południową i zachodnią Bóbr z dopływem Lipką. Kaczawa i Lipka mają one swoje źródła w Górach Kaczawskich. Na Kaczawie między Kaczorowem a Wojcieszowem znajduje się suchy zbiornik przeciwpowodziowy, a na Bobrze, na południowo-zachodnim skraju Grzbietu Małego, Jezioro Pilchowickie.

Źródło: