starsze
nowsze
1
1+
2-
2
2+
3-
3
3+
4-
4
4+
5-
5
5+
6-
6
oceń zdjęcie | skomentuj ocenę | 4 głosy | średnia głosów: 6
Skomentuj zdjęcie
ritterswalder
+3 głosów:3
Dziwaczna nazwa miejscowości, w której ma się znajdować spis pochowanych.
2020-06-21 08:46:20 (5 lat temu)
do ritterswalder: Nawet próbowałam poszukać, ale mnie przerosło ;-)
2020-06-21 15:51:23 (5 lat temu)
fantom
+3 głosów:3
do 4elza: Chodzi o adres: Żywiec Rynek 2 - dzisiejszy Urząd Miasta.
2020-06-21 16:13:36 (5 lat temu)
do fantom: Wow, że to Żywiec to bym nie wymyśliła:-O
2020-06-21 16:16:47 (5 lat temu)
fantom
+2 głosów:2
do 4elza: Ruscy piszą fonetycznie nazwy oryginalne i czasem trochę przekręcają.
2020-06-21 16:18:46 (5 lat temu)
Tżnwse - jakby ktoś zaszyfrował. Pozostały tekst chyba skopiowali skądinąd ale napisać Żywiec cyrylicą nie dali rady.
2020-06-21 16:20:07 (5 lat temu)
do ritterswalder: Tżiwsie jak się tak bardziej zastanowić to nawet sensownie brzmi ;-)
2020-06-21 16:22:27 (5 lat temu)
ritterswalder
+2 głosów:2
do 4elza: "n" a nie "i". No chyba że był to akt oporu wobec wroga - nie uczyć się jego języka.
2020-06-21 16:29:01 (5 lat temu)
Zaznaczyłam cmentarz na mapie.
2026-04-09 12:01:31 (miesiąc temu)
polskup
+1 głosów:1
do 4elza: Mam wrażenie, że to "T" to miało być "Г". Po rosyjsku, zwłaszcza w tekstach oficjalnych, stosuje się pleonazm "в городе Живец", choć wtedy nazwa miasta jest nieodmieniona. A tu jest. I to z 2 błędami: jest "c" zamiast "ц" i brakuje "e" (powinno być Живеце, jeśli już).
2026-04-09 12:23:23 (miesiąc temu)
Jarosław Dubowski
+2 głosów:2
do polskup: Runok 2 też jest z czapy. Komuś sie zdało że y tak samo w łacince jak w cyrylicy wygląda...
2026-04-09 13:43:00 (miesiąc temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do polskup: Nasuwa się podejrzenie, że byki są autorstwa kogoś, kto w Polsce wykonywał na zamówienie tę tablicę, a nie znał rosyjskiego. Rosyjskie drukowane "i" jest bardzo podobne do "n", a jeszcze bardziej jako małe litery w piśmie odręcznym. W piśmie odręcznym duże "g" jest bardzo podobne to dużego "t". Może miało być w skrócie oznaczającym "gorod". Może ktoś podał tekst pisany odręcznie. Najtrudniej jednak jest wytłumaczyć w ten sposób "runok".
Tu jest jeszcze więcej byków w napisie wyżej: zamiast e twarde jest z w "etom", znak miękki zamiast "b" w "kładbiszczie".
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2026-04-09 22:07:51 (miesiąc temu)
polskup
+2 głosów:2
do blaggio.: Runok to pomylone "u" z "y" analogicznie jak "n" z "i". "E" e "etom" jest dobre, tylko napisane znakiem "z" :) I jeszcze rosyjskie "y" zrobione ze znaku twardego. Masakra.
Tak. Nasi to pisali.
2026-04-09 22:34:28 (miesiąc temu)
mamik
+2 głosów:2
Datowanie watpliwe bo na GSV tablica wygląda identycznie a dziwnym by było gdyby przez 60 lat się nie zmieniła. Ślady obróbki przy pomocy AI również dostrzegam.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2026-04-10 08:29:45 (miesiąc temu)
da signa
+1 głosów:1
do mamik: Widoczny w prawym dolnym rogu plan rozmieszczenia grobów nie wygląda identycznie :)
2026-04-10 08:40:27 (miesiąc temu)
do mamik: Co do datowania nie wiem, proszę o sugestie, natomiast jeśli chodzi o obróbkę zdjęć z pomocą AI, to nigdy z niej nie korzystałam i póki co nie zamierzam.
2026-04-10 08:41:47 (miesiąc temu)
do 4elza: A skąd pochodzi to zdjęcie? Bo, że na aukcji ktos wystawił to wątpię.
2026-04-10 08:47:45 (miesiąc temu)
mamik
+1 głosów:1
do da signa: Jest zardzewiały tak jak tu W latach 60 raczej nie był.
2026-04-10 08:52:22 (miesiąc temu)
polskup
+1 głosów:1
do mamik: No właśnie. Po stopniu skorodowania można datować na 2015 :) Na GSV 2013 jest mniej rdzy.
A co do wystawiania na aukcjach: ludzie robią rzeczy niewyobrażalne. Znam przypadek, kiedy wystawiono na aukcji współczesne zdjęcie pobrane z serwisu i pozbawione koloru, jako pocztówkę przedwojenną :)))
2026-04-10 09:02:04 (miesiąc temu)
da signa
+1 głosów:1
do mamik: Masz rację i zgadzam się z kol. polskupem, zdjęcie może mieć ok 10 lat .
2026-04-10 09:07:57 (miesiąc temu)
yani
+2 głosów:2
To na 100% współczesne zdjęcie, a nie z lat 60-tych. Sąsiednie również.
2026-04-10 10:53:51 (miesiąc temu)
Jarosław Dubowski
+2 głosów:2
do yani: Tak jest, zwłaszcza technika (wyklejanka z liter) i nity zrywalne użyte do mocowania na to wskazują.
2026-04-10 13:35:45 (miesiąc temu)
yani
+3 głosów:3
do Jarosław Dubowski:
No, właśnie... O takich nitach nikomu w Polsce w latach 60-tych nawet się nie śniło. Nawet w latach 80-tych czegoś takiego jeszcze w Polsce nie było.
2026-04-10 13:41:50 (miesiąc temu)
Jazzek
+4 głosów:4
do yani: No i w latach 60-tych język rosyjski był jako tako znany. Nikt takiego bełkotu na tablicy pod okiem wielkiego brata by nie zaakceptował.
2026-04-10 13:45:32 (miesiąc temu)
4elza
Na stronie od 2019 luty
7 lat 2 miesiące 20 dni
Dodane: 21 czerwca 2020, godz. 8:43:46
Rozmiar: 1600px x 1177px
1 pobranie
1367 odsłon
6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia 4elza
Obiekty widoczne na zdjęciu
cmentarze
Zbudowano: 1951
W czasie działań wojennych poległo 1555 żołnierzy radzieckich, których grzebano na linii frontu.
W roku 1948 zostali ekshumowani, a 1120 zwłok pochowano na cmentarzu w Moszczanicy, pozostałe w Suchej Beskidzkiej.
W 1951 z funduszów miasta stworzono w Moszczanicy cmentarz wojenny.
ul. Moszczanicka
więcej zdjęć (26)