| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
TEMATY - Granica polsko-niemiecka (II RP)

Granica południowo-zachodnia

Granica północna (Ostpreussen)

Granica zachodnia

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...

Granica polsko-niemiecka (II RP)

Obiekt obecnie nie istnieje
Zbudowano: 1918-1922
Zlikwidowano: 1939

Zakończenie I wojny światowej i sytuacja, w jakiej znalazły się państwa, które niegdyś dokonały rozbiorów Polski, umożliwiła powrót państwa polskiego na mapę Europy i realizację dążenia do odzyskania terenów obejmujących każdy z trzech zaborów. Rozpadające się Austro-Węgry i Rosja opanowana przez rewolucję bolszewicką, której wojska na skutek działań wojennych zepchnięte zostały daleko na wschód, nie były w stanie przeciwstawić się temu. Inaczej było w przypadku Niemiec, które mimo trudnej sytuacji wewnętrznej nie zakładały dobrowolnego oddania ziem zabranych kiedyś przez Prusy, dominujący kraj Rzeszy niemieckiej. Wobec słabości militarnej odrodzonej Polski zbrojny konflikt z Niemcami nie wchodził w rachubę. Pozostawały tylko działania na drodze dyplomatycznej. Polska uznana jako kraj sprzymierzony z państwami dawnej Ententy miała w swoich dążeniach poparcie z ich strony.

Zaraz po zakończeniu wojny Niemcy liczyli jeszcze na to, że uda się im zachować status quo. Na ziemiach, które przed rozbiorami należały do Polski, stanowili już znaczny odsetek ludności sięgający 40-50 %. Dominowali w wśród właścicieli ziemskich i mieli znaczną przewagę w klasie uprzywilejowanej ekonomicznie. W związku z tym przypuszczano, że być może wystarczy przyznanie ludności polskiej pełni swobód obywatelskich, ale sukces powstania wielkopolskiego zaakceptowany przez mocarstwa zachodnie rozwiał te nadzieje. Próbowano jeszcze wynegocjować zachowanie połączenia terytorialnego z Prusami Wschodnimi. Jednak stanowisko Stanów Zjednoczonych, których przystąpienie do udziału w wojnie miało zdecydowany wpływ na jej wynik, odwołujące się do postulatu przydenta USA Wilsona zawartego w 13 punkcie jego programu pokojowego mówiącym o przyznaniu Polsce niepodległości z wolnym dostępem do morza przekreśliło i te oczekiwania. Mocarstwa zachodnie uznały za słuszne nie tylko dążenie strony polskiej do odzyskania ziem zabranych, ale też rozpatrzenie możliwości przekazania terenów Mazur i Śląska zamieszkanych przez ludność deklarującą narodowość polską.

Przedstawiciele Niemiec pod groźbą wznowienia działań wojennych na froncie zachodnim zdecydowali się podpisać w dniu 28 czerwca 1919 r. traktat pokojowy zwany Traktatem Wersalskim. W części dotyczącej granic wschodnich Niemiec, w tym granicy z Polską, w traktacie zdecydowano o przyznaniu Polsce większości pruskiej prowincji poznańskiej, znacznej części Pomorza Gdańskiego bez Gdańska (Prusy Zachodnie) i południowej części wschodniopruskiego powiatu nidzickiego z Działdowem oraz niewielkiego fragmentu prowincji śląskiej. Obszar ten obejmował ok. 70 % ziem Polski przedrozbiorowej należących dotychczas do Niemiec. Na przebieg granicy miało wpływ przyjęcie jako wiodącego kryterium narodowościowego, dlatego w Niemczech pozostały tereny, na których Polacy stanowili niewielki odsetek mieszkańców. Z tych samych powodów Gdańsk pozostał poza Polską, chociaż jako Wolne Miasto Gdańsk też nie pozostał w Niemczech. Dodatkowo o ewentualnym odzyskaniu dawnego polskiego Powiśla i południowej Warmii miał przesądzić wynik plebiscytu obejmującego też Mazury. Nowa granica, której przebieg wstępnie opisano w traktacie, wydłużyła granicę polsko-niemiecką w stosunku do dotychczasowej zgodnej z przebiegiem dawnych granic niemiecko-rosyjskiej i niemiecko-austriackiej o ok. 70 %. Taki kształt granicy polsko-niemieckiej zaspokoił w znacznym stopniu oczekiwania strony polskiej, jednak obiektywnie nie był korzystny pod względem strategicznym na wypadek konflitu zbrojnego z Niemcami głównie z powodu istnienia Prus Wschodnich, które szczątkowo stanowią dla Polski problem do dziś w postaci rosyjskiej eksklawy obwodu królewieckiego. Jednocześnie z powrotem na ziemie należące do Polski przed 1772 r. ponownie aktualne stały się zagrożenia związane z historycznymi konsekwencjami niezałatwienia kwestii pruskiej przez dawnych władców polskich.

Przekazanie terenów przyznanych Polsce nastapiło po 10 stycznia 1920 r. po ratyfikacji traktatu przez Niemcy. 11 lipca odbył sie plebiscyt na Mazurach, Warmii i Powiślu, w którym za przynależnością do Polski opowiedziało się zaledwie kilka procent głosujących. Skutkiem takiego wyniku było przyłaczenie do Polski tylko ośmiu miejscowości nadgranicznych. Odrębną kwestią stało się rozstrzygnięcie na drodze plebiscytu o przynależności terenów Górnego Śląska, który wieleset lat przed rozbiorami nie był już polski, ale nadal zamieszkiwała go ludność polskojęzyczna. W plebiscycie przeprowadzonym 21 marca 1921 r. ok. 40 % głosujących optowało za Polską. Jednak rozkład terytorialny gmin z przewagą takich głosów nie był równomierny. Obu stronom szczególnie zależało na okręgu przemysłowym, gdzie Niemcy generalnie zwyciężyli. Komisja Międzysojusznicza administrująca obszarem plebiscytowym zdecydowała o przyznaniu Polsce tylko powiatów rybnickiego, pszczyńskiego i południowego fragmentu katowickiego, bez miast okręgu przemysłowego. Wybuch w dniu 2 maja 1921 r. III powstania ślaskiego i jego sukces zmusił mocarstwa zachodnie do zmiany decyzji. Ostateczne określenie przebiegu granicy na Górnym Śląsku nastąpiło 20 października 1921 r. Delimitacja, czyli dokładne wytyczenie całej granicy polsko-niemieckiej w terenie przez międzynarodową komisję, z utrwaleniem za pomocą znaków granicznych rozpoczęta w sierpniu 1920 r. zakończyła się w październiku 1924 r. 

Od początku granica ustalona w sposób określony w Traktacie Wersalskim była, choć początkowo nieoficjalnie, kwestionowana przez Niemców, którzy nie uważali się za pokonanych militarnie, a warunki traktatu odbierali jako niesprawiedliwy dyktat, i z postanowieniami którego nie potrafili się pogodzić, nie uznając swojej odpowiedzialności za wywołanie I wojny światowej. Z tego powodu późniejsze stosunki polsko-niemieckie niepozbawione były napięć. Konsekwencją przesunięcia granic było przeniesienie się z terenów objętych przez państwo polskie prawie 900 tys. osób narodowości niemieckiej, które dobrowolnie zrezygnowały z obywatelstwa polskiego lub nie mogły go otrzymać z mocy prawa. Władze niemieckie prowadziły akcje nakłaniające takie osoby do pozostania licząc na to, że nowe granice nie będą trwałe. Wśród wyjeżdżających wielu było urzędników, policjantów, pocztowców, czy kolejarzy, którzy we wcześniejszych latach przybyli na te ziemie z głębi Niemiec zachęcani specjalnymi dodatkami do wynagrodzenia. Zapotrzebowanie na uszczuplone z powyższych powodów kadry urzędnicze, które wystąpiło szczególnie na Pomorzu, spowodowało napływ ok. 200 tys. osób przeważnie z terenów Galicji. W stosunkach pomiędzy elementem napływowym a ludnością autochtoniczną nierzadko dochodziło później do sytuacji konfliktowych.

Po zajęciu Zaolzia przez Polskę w październiku 1938 r. granica polsko-niemiecka wydłużyła się o fragment dotychczasowej granicy czechosłowacko-niemieckiej na wysokości Bogumina, a dalej na południe była granicą z tzw. Krajem Hulczyńskim przyłączonym przez Niemcy w tym samym czasie na powrót do Śląska podczas zajmowania Kraju Sudetów. Granica ta biegła wzdłuż Odry. Po agresji niemieckiej na Polskę we wrześniu 1939 r. polsko-niemiecka granica państwowa formalnie dla Niemiec przestała być obowiązująca 8 października po wydaniu przez Hitlera dekretu o organizacji administracji terenów wschodnich. Jedynie około stukilometrowy odcinek granicy od rzeki Pisy do okolic Augustowa stał się od 28 września granicą Niemiec ze Związkiem Radzieckim. Z kolei już od początku 1945 r. w związku ze stopniowym wyzwalaniem ziem Polski spod okupacji niemieckiej przedwojenna granica z Niemcami nie była traktowana przez marionetkowy rząd polski jako w pełni obowiązująca w obliczu wcześniejszych ustaleń Stalina z przywódcami wielkich mocarstw co do przyszłej granicy zachodniej opartej o Odrę i Nysę Łużycką. Istniała tylko formalnie do czasu ustalenia na konferencji pokojowej nowej granicy. 

 


 

W artykule zamieszczony został wykaz drogowych przejść granicznych funkcjonujących na granicy polsko-niemieckiej w okresie od 1926 do 1939 r. oraz wprowadzenie do ...
dodano: 2025-06-26, autor: blaggio.
  
proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
123456789...2122następna
Pako45
 
Mam wrażenie że już takie jest
2012-08-24 12:50:27 (13 lat temu)
Proszę o podmianę na lepszą jakość i datację
2025-09-19 19:47:49 (8 miesięcy temu)
Czy na tablicy nad wejściem napisano "Stare Kolibki"?
2025-09-22 12:16:09 (8 miesięcy temu)
do Pako45: Hmm, możliwe ale póki co nie znalazłem. Jeśli tak to kubeł czeka ;). A propos, ten drewniany posterunek istniał do roku 1938, kiedy to został rozebrany i na jego miejscu wybudowano wiekszy, murowany, natomiast część drewnianych elementów wykorzystano do przebudowy posterunku granicznego przy plaży.
2012-08-24 12:55:04 (13 lat temu)
nyskadolniak
 
+2 głosów:2
do Michał. K: Datowanie 1921 było właściwe - na zdjęciu żołnierze strzegących m.in. granicy polsko-gdańskiej
Batalionów Celnych (1921-22).
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: Literówka
2025-09-19 20:06:36 (8 miesięcy temu)
2025-09-19 20:19:51 (8 miesięcy temu)
do nyskadolniak: Ale , jak tak jest faktycznie to proszę zmień datację.
2025-09-19 20:21:09 (8 miesięcy temu)
yani
 
+1 głosów:1
do Michał. K:
A może tam data to jest średnia, wynikająca z podanego tam wyżej okresu: 1918-1939?
2025-09-19 20:23:54 (8 miesięcy temu)
do Michał. K: A ja widzę co jest na zdjęciu.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: Uzupełnienie
2025-09-19 20:38:55 (8 miesięcy temu)
do nyskadolniak: Ok.
2025-09-19 20:44:59 (8 miesięcy temu)
do Pomuchelskopp: Cofam pytanie, napis jest prawdopodobnie taki sam jak na zdjęciu z 1927 "Strażnica Kolibki"
2025-09-22 12:23:57 (8 miesięcy temu)
blaggio.
 
+2 głosów:2
Czy to zdjęcie jest właściwie przypisane wobec identycznego przypisanego inaczej?
2025-07-01 21:07:20 (11 miesięcy temu)
blaggio.
 
+2 głosów:2
Widok na zdjęciu zdecydowanie odpowiada obiektowi przejścia w Gardei, więc zabrałem je z przejścia w Kozłowie > . Wyboru, które zostawić, niech dokonają inni.
2025-12-14 16:49:44 (5 miesięcy temu)
yani
 
do blaggio.:
Ja bym zapytał - które jest prawidłowo przypisane?
Prawidłowy link do drugiego:
2025-07-01 23:32:16 (11 miesięcy temu)
blaggio.
 
+2 głosów:2
do yani: Dzięki. "Utło" mi "el" w linku i nie zauważyłem tego.
Wpisałem się tu, bo liczę na szybszy odzew, ale pod kątem sprawdzenia obu lokalizacji.
2025-07-02 16:56:34 (11 miesięcy temu)
yani
 
+1 głosów:1
do blaggio.:
To lepsze, ale drugie trochę szersze z lewej.

Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: edit
2025-12-14 22:26:11 (5 miesięcy temu)
ylooC
 
dopisałem
2020-07-10 22:20:33 (5 lat temu)
Dodałem znacznik.
2025-12-19 23:34:02 (5 miesięcy temu)
† Yanek
 
+1 głosów:1
Zapytam - Jaki cel miało zamieszczenie tego zdjęcia i przypisanie go do Kartuz, bo tak Ktoś na ebayu napisał???
Kartuzy leżały najbliżej granicy z WMG i było to ok. 9 km!!!

JA na słupach granicznych się nie wyznaję (na wielu innych rzeczach także) ale sobie coś tam w wyszukiwarce popisałem i wyskoczyło mi np coś takiego: , z której to strony (a także po przejrzeniu kilku zdjęć samych słupków granicznych wcześniej) jasnym już było że to słupek granicy z Niemcami. Wyraźnie też widać literę "C" co jak z wcześniejszego linka na której znajdziemy mapę wynika że tak jest oznaczony odcinek granicy "C" i że nawet w tym tekście stoi wyraźnie - "Granica zachodnia rozpoczynała się od Bałtyku, na zachód od ujścia rzeki Piaśnicy i podążała generalnie w kierunku południowo-zachodnim, dokonując wielu nagłych zwrotów. Między jeziorem Somińskim a Chojnicami tworzyła łuk wrzynający się w terytorium Niemiec. Następnie biegła znów w kierunku południowo-zachodnim ..." czyli w części "między jeziorem Somińskim a Chojnicami, chodzi właśnie o odcinek "C". Nie wiem co jaki metraż stawiany był słupek ale jeśli np co 100 m to ów z zdjęcia, wypadłby gdzieś w okolicach wsi Lipnica ale to zgadywanka.
Także zwróć uwagę na rzecz jedną, kilkanaście minut poszukiwań i coś się dało jednak znaleźć a nie wrzucać na przysłowiową "pałę".
2020-05-11 19:37:13 (6 lat temu)
kakaa
 
+1 głosów:1
Kamień graniczny C 076 znajdował się na odcinku granicy polsko-niemieckiej chronionym przez VII Inspektorat SG w Chojnicach , Komisariat Borzyszkowy (od 1937 Komisariat Lipnica), bezpośrednio odcinek przynależał do Placówki Straży Granicznej Wojsk. w Inspektoracie granicznym Chojnice podział na odcinki komisariatów był następujący: - Komisariat Borzyszkowy, kam. C 002 - C 117 /26,465 m/; Komisariat Brzeźno, kam. C 117 - C 277 /32,440 m/; Komisariat Konarzyny, kam. C 277 - D 117 /32,018m/; Komisariat Chojnice, kam. D 047 - D 143 /27,522m/; Komisariat Kamień, kam. D 143 - D 248 /28,300m/. Kamień ten stał 200m od przejścia granicznego Wojsk (Polska) - Rekow (dzisiejsze Rekowo wtedy Niemcy) na dzisiejszej DW 212.
2026-02-18 11:16:55 (3 miesiące temu)
ylooC
 
do † Yanek: Masz rację, że kilkanaście minut może i starczy - a ja mostów czasem miesiącami szukam. Wiem o co Ci chodzi, jeśli coś mi świta, coś wiem albo uda mi się sprawdzić, to staram się to robić. Jeśli nie , to nie mam zamiaru się doktoryzować ze słupków i innych tajemnych znaków - po czym stwierdzić ,że to może Lipnica, a ogólnie to zgadywanka. Nie zmienia to nic - nadal jest NN.
Wiem, że są tu ludzie którzy w 3 sekundy powiedzą więcej o zdjęciu niż ja przez kilkanaście minut wyczytam - będę snuł wywody i inne takie.
2020-05-11 19:52:35 (6 lat temu)
† Yanek
 
+1 głosów:1
do ylooC: No tak ale to na pewno nie są Kartuzy czy kartuski powiat a jeśli już, to powiat kościerski lub bytowski.
2020-05-11 20:10:45 (6 lat temu)
ylooC
 
+1 głosów:1
do † Yanek: Czasem wolę dać w opisie to co napisał "wojak", bo to zdecydowanie pomaga - chodź czasem myli - masz rację. Dodałem do opisu info od Ciebie
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uszczeg.
2020-05-11 20:44:40 (6 lat temu)
Payton77
 
+2 głosów:2
Prawdopodobnie Gradeja .Polski posterunek graniczny . Ten murowany budynek jednopiętrowy z parterową przybudówką stoi do dziś przy szosie Grudziądz - Kwidzyn
2025-12-01 15:48:27 (6 miesięcy temu)
Jarosław Dubowski
 
+1 głosów:1
2025-12-01 18:43:50 (6 miesięcy temu)
do Jarosław Dubowski: Zdjęcie przypisane. Dziekuję.
2025-12-01 19:58:11 (6 miesięcy temu)
do blaggio.: Wygląda że to przejście takie dosyć ruchome było.
2025-12-01 20:27:04 (6 miesięcy temu)
do Jarosław Dubowski: Czy chodzi o to trzecie zdjęcie?
2025-12-01 20:45:24 (6 miesięcy temu)
do Jarosław Dubowski: Przesunąłem znacznik na mapie zgodnie z tym, co widać na zdjęciu i tam gdzie granica przecinała drogę.
Ktoś ustawił znacznik w połowie drogi pomiędzy tym posterunkiem a zollamtem, czyli miejscem widocznym na trzecim zdjęciu.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2025-12-01 21:03:38 (6 miesięcy temu)
do blaggio.: Tak, wygląda że wtedy "pas ziemi niczyjej" był szerszy, pewnie są to czasy przed wybudowaniem tej drewnianej budki, Niemcy być może urządzili się tymczasowo z punktem kontroli granicznej nieco bardziej na północ, bliżej miasta.
2025-12-01 21:16:00 (6 miesięcy temu)
do Jarosław Dubowski: Czyli sądzisz, że zdjęcie według datowania najmłodsze jest najstarsze? Trudno jednoznacznie to zaakceptować, bo to trzecie jest zrobiono w odległości ponad pół kilometra na północ od tego powyżej i co prawda jeszcze przez pierwsze 300 m granica szła wzdłuż drogi, ale żeby przejście jeszcze dalej? Tym bardziej, że tu granica była już sporo wcinała się w terytorium niemieckie. Ale do końca nie mogę być pewny.

A może jednak było tak, że polska kontrola była przy budce, potem zbudowano polski urząd celny za nią, a niemiecka była przy zollamcie te 550 m dalej, ale nie tymczasowo. Wtedy wcześniej znacznik na mapie jednak symbolicznie odzwierciedlał tę dwoistość miejsca.
Dodatkowe pytanie: czy w ogóle datowanie trzeciego jest dobre, jeśli przyjąć że w 1940 r. nie było tam żadnej granicy, nawet pomiędzy krajami Rzeszy. Zmieniłem datowanie i dałem znacznik miejsca wykonania zdjęcia na mapie.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: drugi dopisek
2025-12-01 21:38:59 (6 miesięcy temu)
do blaggio.: Nie sądzę definitywnie, to tylko domysły (w kwestii datowania).
Co do budki - wyraźnie widać że są dwa szlabany i budka jest przy szlabanie od strony niemieckiej.
2025-12-02 13:16:38 (6 miesięcy temu)
kakaa
 
2026-02-12 19:57:52 (3 miesiące temu)
kakaa
 
2026-02-12 19:56:43 (3 miesiące temu)
elot360
 
Są jakieś propozycje jak uporządkować ten obiekt? Bo widnieje jako "nie istnieje" co ma sens bo granicy państw w tym miejscu nie ma, ale zdecydowana większość zdjęć obiektu przedstawia budynek graniczny który ma się świetnie i wciąż stoi.

Obiekt istnieje częściowo? Wydzielić budynek jako osobny podobiekt?
2026-02-25 13:51:04 (3 miesiące temu)
Rado-NDM
 
+1 głosów:1
do elot360: Obiekt istnieje. Obecnie siedziba Stowarzyszenia Motocyklistów „Ajska”, dopisać dawną nazwę i tyle.
2026-02-25 16:07:59 (3 miesiące temu)
blaggio.
 
+1 głosów:1
do elot360: Trzeba odróżnić przejście od samego budynku. Jedno z drugim nie kłóci się.
Tutaj właściwe rozwiązanie jest takie. Powyższe zdjęcie, jak i wszystkie inne współczesne zdjęcia muszą być przypisane do samego budynku jako odrębnego obiektu. Obiekt ten poza normalnym przypisaniem do ulicy z adresem musi być dodatkowo przypisany do przejścia granicznego jako jego podobiekt związany historycznie z przejściem. Tak powinno być zrobione od razu.
Uważam, że przejście powinno pozostać jako obiekt nieistniejący. Co prawda niektóre współczesne przejścia graniczne czynne do 2007 r. mamy oznaczone jako istniejące częściowo, ale dotyczy to raczej przypadków bardzo rozbudowanych kompleksów, gdzie poza budynkami istnieje jeszcze cały system dróg manewrowych i parkingów. Tam można ostatecznie uznać to jako formę częściowego istnienia.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2026-02-25 17:47:32 (3 miesiące temu)
Rafał Eckiert (Beuther)
 
+1 głosów:1
do blaggio.: Przypisałem fotki do nowego obiektu, tylko jest mały problem , polski i niemiecki Zollamt były oddalone od siebie , zostawiłem fotkę z polskim urzędem celnym
2026-02-25 18:04:52 (3 miesiące temu)
do Rafał Eckiert (Beuther) : Nie wypadałoby przypisać Frycza-Modrzewskiego Andrzeja 43 jako podobiektu przejścia granicznego (tak jak blaggio sugeruje)? Czy może ktoś jest przeciwny?
2026-02-25 18:10:59 (3 miesiące temu)
do Schomberg: Na razie nie ma fotki z przed 1939 roku, bo tak można byłoby przypisać .
2026-02-25 18:21:48 (3 miesiące temu)
blaggio.
 
+1 głosów:1
do Rafał Eckiert (Beuther) : Jednak uważam, że można. Przecież o tym przypisaniu nie decyduje to, czy mamy zdjęcie budynku z okresu przejścia, czy nie, tylko to, że to jest nadal ten sam budynek istniejący wtedy i teraz.
Polski urząd nie wiem czy istniej, ale jesli jest tylko na jednym zdjęciu i to zdjęciu z okresu przejścia, to nie musi na razie mieć osobnego obiektu.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2026-02-25 18:28:08 (3 miesiące temu)
do blaggio.: Polski nie istnieje, nie mam pomysłu jak to rozwiązać
2026-02-25 18:38:59 (3 miesiące temu)
2026-02-25 18:55:28 (3 miesiące temu)
blaggio.
 
+2 głosów:2
do Rafał Eckiert (Beuther) : Zamiast dublować obiekt przejścia trzeba było przypisać je do obu ulic spotykających się na granicy i odpowiednio zaktualizować w przypadku zdjęcia archiwalnego i obiektu na Frycza Modrzewskiego, co też zrobiłem.
2026-02-25 19:08:29 (3 miesiące temu)
Nie jest to przypadkiem Trzciel? Tam był taki "numer", tj. granica przecinająca posesję :)
2024-07-23 16:01:44 (rok temu)
Ha, mam! Rzeczywiście Nowa Wieś Zbąska. Znalazłam mapę z punktami granicznymi. To będzie w pobliżu dzisiejszego adresu Nowa Wieś Zbąska 7,
2026-02-18 00:38:16 (3 miesiące temu)
do Maciej Knychała: Gdyby przyjąć, że numer na tym kamieniu granicznym po retuszu pozostał prawidłowy, to to miejsce powinno wypadać w Nowej Wsi Zbąskiej. Problem w tym, że tam granica nie przecinała miejscowości, tylko dochodziła do granicy wsi i zabudowań od północy (wieś po stronie polskiej). Nie wchodząc w szczegóły, nie da się tam znaleźć punktu tej granicy odpowiadającego zdjęciu w sposób oczywisty.
Trzciel chyba odpada, bo tam był inny zakres numeracji odcinka G.
Gdyby założyć, że retusz przykrył inne oznaczenie, to na odcinku G nic nie znalazłem. Na C też, choć już nie sprawdzałem wszystkich możliwych kombinacji.
Poddaję się. :-(
2024-07-23 20:30:24 (rok temu)
grgrz
 
+1 głosów:1
do blaggio.: W Nowej Wsi proponowaną linię graniczną, przez komisje d/s granic, ustalono na tym odcinku od wschodu na granicy jeziora i lasu do pkt zakończenia wzgórka dalej wzdłuż rowu do drogi . Ostateczne granica biegła od jeziora na szagę do miejsca zmiany kierunku rowu i dalej za budynkiem nr 13 do drogi do zamku i po granicy tej drogi. Tak więc cięła gospodarstwo ,które usytuowane było na terenie dzisiejszego nr 6 i 7.
2024-07-29 15:04:22 (rok temu)
do blaggio.: Blisko. Z opracowania Stanisława Fołty: "szosa Nądnia - Nowa Wieś Zbąska (Pałac)25 przy kamieniu granicznym G. 301;
• szosa Nowa Wieś Zbąska - Nowa Wieś Zbąska (Pałac) przykamieniu granicznym G. 329/30;
2026-02-17 22:58:48 (3 miesiące temu)
do grgrz: Z mapy wynikało, że szła po północnej stronie nr 6 i 7, i skręcała na północ przed 14, 15, 16 i 17 rowem do szosy. Z resztą tak własnie dziś przebiega granica wsi. Ale nie to może jest na tyle ważne, co to, że z ustawienia kamienia względem stron świata wynikałoby, że po lewej powinna być Polska, a są Niemcy.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2024-07-29 23:36:00 (rok temu)
do Joanna Syrenka: Z tego samego źródła: "Komisariat w Zbąszyniu zaszeregowany był do I kategorii i
ochraniał odcinek, na który składała się rubież o długości 34 071 km (z
czego na terenie powiatu nowotomyskiego 28 284 km). Mówiąc fachowym językiem, rejon odpowiedzialności służbowej ciągnął się od znaku
granicznego G. 215 do znaku G. 389' Szukałabym Nowej Wsi Zbąskiej
2026-02-17 23:09:32 (3 miesiące temu)
Jarosław Dubowski
 
+3 głosów:3
1940 to już raczej nie...
2025-11-02 20:54:59 (7 miesięcy temu)
labeo7
 
+1 głosów:1
do Jarosław Dubowski: Racja, rozpędziłem się ;)
2025-11-02 21:46:33 (7 miesięcy temu)
217 Dyskusji (ostatnia 3 miesiące temu)
Granica polsko-niemiecka (II RP) - obiekty i wydarzenia
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: radomj radomj Grupa Grupa stary dzików Mirosławiec kościół war Prądzyńskiego 12 pałac w brynku park sanguszkow bytom chorzowska 7 staw królewski lublin staw królewski lublin staw lublin staw w lublinie polanica polanica dębowa 14 lodz lodz BYDGOSZCZ 20 STYCZNIA linia kolejowa 147 zamek królewski zamek królewski głowaczowa przyborów Na Grobli wrocław partynice kętrzyn szaniec szaniec kosmalski międzyz międzyz Aleja Krakowska baltic