| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
OBIEKTY - Dopływy rzeki Pregoły
Obiekty w okolicy
Pałac
5061
m
Masuny
Masuny 9
6673
m
Masuny
Kościół Matki Boskiej Wspomożenia ...
0.1
km
Dzietrzychowo
Pałac
0.1
km
Szczurkowo
Pomnik poległych w I wojnie świato...
0.1
km
Szczurkowo

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...
proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
12345678następna
Dana
+2 głosów:2
Datowanie? Wydawca pocztówki, pan Eduard Ahl zmarł w 1929 roku w wieku 91 lat; po jego śmierci zarówno sklep papierniczy jak i drukarnia zakończyły działalność.
2024-04-15 15:01:03 (2 lata temu)
da signa
+1 głosów:1
Moim zdaniem powyższe zdjęcie jest wcześniejsze od tego . Budynek przy Klasztornej 5a nie ma jeszcze dobudowanego "ganku".
2025-02-28 11:03:49 (rok temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do da signa: Słusznie, nie byłem świadom, że ganek był później. Teoretycznie przecież mogło być odwrotnie. Nie wiem w takim razie, jak datować to zdjęcie, bo ze względu na datowanie zalinkowanego, do podważenia którego nie mam podstaw, pozostaje dość wąski przedział. Dam 1902-1906.
2025-02-28 17:01:34 (rok temu)
Dana
+1 głosów:1
Widziałam ze stemplem z 7.06.1911
2024-08-23 18:34:35 (rok temu)
Wymiana na nieco większy skan pozbawiony zabezpieczeń aukcyjnych.
2026-03-21 10:45:27 (2 miesiące temu)
Stanisław Goś
+3 głosów:3
Czy w nazwie obiektu nie powinno być "mosty" zamiast "wiadukty", wszak są nad przeszkodą wodną, a drogi (oprócz ścieżek) tam nie ma.
2024-03-23 15:44:26 (2 lata temu)
Wiadukt - rodzaj mostu zbudowanego nad przeszkodą terenową inną niż woda, np. nad wąwozem, doliną, szosą.
ang. viaduct, od łac. via "droga" + duco "prowadzę", :)
P.S. Kiedy byłem we Włoszech rozśmieszyło mnie na poczcie słowo "francobollo", a kiedy kupiłem poprosiłem o wilgotną poduszeczkę, miła pani z uśmiechem pokazała mi, że należy polizać :)
2025-01-08 16:48:39 (rok temu)
do Stanisław Goś:
Moim zdaniem powinna być nazwa "Wiadukty", ponieważ:
1.) Taka ich nazwa zwyczajowa.
2.) Pod taką nazwa figurują w rejestrze zabytków:

3.) Ta "przeszkoda wodna" jest raczej symboliczna - to po prostu mały strumyk. Funkcją tych konstrukcji było przede wszystkim przerzucenie linii kolejowej nad doliną, więc jak najbardziej są wiaduktami lub estakadami, a nie mostami.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: lit.
2024-03-23 23:10:19 (2 lata temu)
polskup
+3 głosów:3
do Stanisław Goś: Szanowni Dysputanci! Przeczytałem z zaciekawieniem tę niemal już roczną wymianę zdań i nie mogłem się powstrzymać od komentarza, mam nadzieję konstruktywnego, który oby pogodził zwolenników tej czy innej nazwy. Desygnat, o który się spieracie, może mieć wiele imion. Terminem o największym zakresie znaczeniowym jest słowo MOST. Właściwie wszystko, co łączy jedno z drugim, jest mostem. Oczywiście do momentu, gdy zaczyna być tunelem. Tunel mamy wtedy, kiedy droga dołem przebiega przez otwór, czyli dziurę w nasypie. Jest to sytuacja, w której to dziura jest intruzem w otaczającej spójnej całości. W przeciwnym wypadku zawsze jest most. W budownictwie obiekt taki się nazywa się budowlą mostową. I teraz: budowla mostowa, czyli w skrócie most, może mieć różną konstrukcję. Ale nie powodów artystycznych, a konstrukcyjnych. Zacznijmy od przepustu. Przepust to taki most na granicy tunelu. Do tego mały, bo chyba od 3,6 metra w prześwicie poziomym zaczyna być prawnie mostem. Nie technicznie. Przepust to rura od kanału odwadniającego albo dla małego strumienia. Czyli o przepuście w Stańczykach mowy być nie może, co oczywiste, ale musiałem odhaczyć. Natomiast mamy jeszcze pojęcie wiaduktu. Wiadukt, to konstrukcja, która z założenia ma przeprowadzić (łac. duco) drogę (łac. via) przez przeszkodę, konkretnie górą, bo dołem, to byłby tunel, a po równym to w ogóle problem nie istnieje. Czyli jeżeli mamy, dajmy na to, dwa brzegi doliny, to bez względu na to, czy pod spodem płynie Obłędzianka, czy nie, budujemy wiadukt, czyli budowlę mostową o konstrukcji wiaduktu - arkadowych przęseł. I tutaj postępująca technika i ewoluująca sztuka architektoniczna doprowadziły do sytuacji, że wizualna forma wiaduktu odeszła nieco od tego, co początkowo przypominała. Krótko mówiąc wiadukty zaczęły dzisiaj przypominać klasyczne mosty. No, może jeszcze nie na tyle, aby mosty wantowe nazywać wiaduktami. Oczywiście, kiedy dolina jest szczelina skalną i stawiamy jedno przęsło, to nie budujemy wiaduktu, tylko most jako taki. Przynajmniej z technicznego punktu widzenia. Bo te terminy mają jeszcze swoje definicje w prawie. I to jest kompletnie inna bajka, której nawet nie zaczynam. Pozostało jeszcze jedno określenie: akwedukt. To oczywiście taki wiadukt, po którym płynie woda. W tym sensie akwedukt jest wiaduktem, gdyż pełni funkcję sztucznego gruntu dla koryta wody. Są jeszcze estakady, czyli wiadukty na tyle długie, że na wyczucie nazywa je się estakadami. Reasumując pragnę pogodzić wszystkich: ów pokolejowy, bliźniaczy obiekt w Stańczykach jest mostem o konstrukcji wiaduktu, a więc i wiaduktem, ale stylizowanym na akwedukt, więc estetycznie jest akweduktem. Jak Warszawa jest Paryżem Północy itp. To jakby się spierać, czy dany np. mężczyzna jest ojcem, kierowcą, dryblasem, nauczycielem czy dyrektorem. Przecież każde z tych określeń może być w stosunku do niego prawdziwe:)
2025-01-08 16:01:48 (rok temu)
do yani: Ctyat: "3.) Ta "przeszkoda wodna" jest raczej symboliczna - to po prostu mały strumyk. Funkcją tych konstrukcji było przede wszystkim przerzucenie linii kolejowej nad doliną, więc jak najbardziej są wiaduktami lub estakadami, a nie mostami.".
Słownik Języka Polskiego PWN - "wiadukt «most zbudowany nad torami kolejowymi, drogą, wąwozem itp.»". Wyraźnie tu pisze że wiadukt jest mostem. Czy ten słownik opracowały i wydały niekompetentne osoby ?
2024-03-24 08:11:30 (2 lata temu)
ylooC
+2 głosów:2
do Stanisław Goś: Wiadukty..... nie dyskutujmy o oczywistościach...
2024-03-24 01:12:28 (2 lata temu)
yani
+2 głosów:2
do Stanisław Goś:
Wikipedia jest oczywiście przydatnym źródłem, ale nie można jej bezkrytycznie wierzyć - jest tam prawie tyle samo bzdur, co prawdy.
A wynika to z tego, że każdy tam może pisać co chce. Oczywiście są osoby weryfikujące, ale często posiadają niewiele większą wiedzę od tych piszących.
2024-03-24 01:15:22 (2 lata temu)
do yani: Tablica przy obiekcie 😁
2024-03-24 01:20:52 (2 lata temu)
do Stanisław Goś:
No i...?
2024-03-24 01:33:29 (2 lata temu)
do yani: Przeczytałem że mosty 😂
2024-03-24 01:35:34 (2 lata temu)
verbensis
+2 głosów:2
do Stanisław Goś: Ja tam widzę, że akwedukt. :B
2024-03-24 01:36:20 (2 lata temu)
do Stanisław Goś:
A ja, że akwedukty... I to dużymi literami. :))
2024-03-24 01:37:04 (2 lata temu)
Stanisław Goś
+1 głosów:1
do yani: Ale tylko podczas deszczu, akwedukt musi mieć wodę 😁
2024-03-24 01:39:38 (2 lata temu)
do yani: Komentarz został usunięty przez użytkownika
2024-03-24 01:46:10 (2 lata temu)
Stanisław Goś
+3 głosów:3
do yani: Bez urazy, staram się podawać konkretne przykłady. Z tych trzech punktów które Pan / Pani (nie wiem kto się kryje za pseudonimem "yani") podał/a, przemawia do mnie tylko drugi, wpis do rejestru zabytków. Liczyłem na merytoryczną wymianę argumentów, a nie odzywki w postaci "No i", "... akwedukty ... dużymi literami", a na koniec próba obrażenia. Bardziej bym chciał przeczytać skąd ma Pan /Pani przekonanie o tzw. "oczywistościach". Ja podam jeszcze jeden przykład, niemiecka pocztówka , wyraźnie jest na niej napisane "Eisenbahnbrücke", czyli że most 😀
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: poprawa
2024-03-24 11:45:39 (2 lata temu)
yani
+2 głosów:2
do Stanisław Goś:
Pasuje do Ciebie cytat: "Nic nas nie przekona, że białe jest białe, a czarne jest czarne".
Nie zamierzam dłużej dyskutować o oczywistościach.
2024-03-24 11:15:58 (2 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do Stanisław Goś:
Nie zamierzałem nikogo obrażać. Co do formy, to ja wszystkim mówię w necie na "ty" i proszę się do mnie również tak zwracać.
Swoje argumenty przedstawiłem w pierwszym moim komentarzu.
Przytoczę tylko jeszcze jedną definicję wiaduktu: "Wiadukty w stosunku do mostów odróżnia głównie brak części mokrych (zatopionych w wodzie)".
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: lit.
2024-03-24 12:18:53 (2 lata temu)
do verbensis: Dzięki, ciekawe publikacje, ale ... znalazłem w nich potwierdzenie mojego stanowiska 😀. W pierwszym artykule przeczytałem że "...Co istotne, wiadukt nie prowadzi nad przeszkodą wodą ...", a w drugim "- Wiadukty służą do przeprowadzenia drogi kolejowej nad suchymi dolinami lub wąwozami", a w Stańczykach jest rzeczka 😃
2024-03-24 12:12:13 (2 lata temu)
verbensis
+3 głosów:3
do Stanisław Goś: "Wiadukty w stosunku do mostów odróżnia głównie brak części mokrych (zatopionych w wodzie)".
2024-03-24 12:15:02 (2 lata temu)
do verbensis: Przeczytałem to, lecz nie zgadzam się z tym twierdzeniem. Ten kto to napisał nie słyszał chyba o takich mostach , tu nic nie jest zatopione w wodzie 😁😂🤣
2024-03-24 12:42:19 (2 lata temu)
do yani: OK😀
2024-03-24 12:47:38 (2 lata temu)
verbensis
+1 głosów:1
do Stanisław Goś: Zależy, kiedy:
2024-03-24 12:54:53 (2 lata temu)
do verbensis: 😀
2024-03-24 13:33:36 (2 lata temu)
do polskup: Dobrze że drążysz, jesteś bardzo inteligentny. Kumam, że wrzucasz opasłe teksty, aby zacynić :)))
2025-01-08 17:35:24 (rok temu)
do polskup: O qrcze, polubiłem cię, znajdziesz moją czaszkę na Hiva Oa.
2025-01-08 18:32:14 (rok temu)
do Wacław Grabkowski: Ze znaczkiem opłaty pocztowej zabawna historia, czasem gestem łatwiej wytłumaczyć niż słowami. Ale z wiaduktem nie widzę związku. Natomiast w temacie, pytanie poważne: Jakiej wielkości rzeka musi być pod wiaduktem, żeby według Twojej definicji przestał być on wiaduktem, a był mostem? Bo według mnie obecność względnie nieobecność wody jest czynnikiem wtórnym względem konstrukcji budowli. Mostowej.
2025-01-08 17:21:24 (rok temu)
polskup
+1 głosów:1
do Wacław Grabkowski: Że zacy-co? :) Mylisz się. (wugooglałem - moe znałem tego słowa) Po prostu znalazłem nierozwiązaną dyskusję na temat, który już jakiś czas temu stał się dla mnie jasny i chciałem się podzielić. Bez podtekstów. Po prostu zauważam, jak pewne rozmowy wędrują to tu, to tam. A niektórych rzeczy nie można napisać w 5 słowach, bo wtedy właśnie powstają nieporozumienia. Zdarza mi się popełniać ten błąd. Nader często. Także tu.
2025-01-08 18:11:03 (rok temu)
do Wacław Grabkowski: Bardzo odległe rejony. Wraz z wiekiem krążę coraz bliżej domu :)
2025-01-08 18:40:06 (rok temu)
Które pozostawić: powyższe czy
2024-07-26 20:01:37 (rok temu)
Sylwester Ch
+2 głosów:2
W 2008 roku byłem w środku. Znajdziemy tam oryginalne turbiny firmy Siemens-Schuckert, których rosjanie nie zdołali wywieźć do siebie po II wojnie światowej.
2025-04-06 08:44:40 (rok temu)
do Dana :
To ma szerszy kadr. Może ktoś dosztukuje wycięty kawałek? Jak tu:
2024-07-26 20:07:45 (rok temu)
do yani: To ja ten fragmentaryczny usuwam, a nad powyższym może kiedyś ktoś się ulituje ;)
2024-07-28 12:20:12 (rok temu)
do Dana :
Trochę poprawiłem. Oczywiście można to zrobić lepiej, więc jakby ktoś chciał, to tu jest oryginał do pobrania:
2024-07-28 13:25:46 (rok temu)
Dana
+1 głosów:1
do yani: Dla mnie jak najbardziej w porządku - dzięki :)
2024-07-28 13:31:15 (rok temu)
do Dana :
:)
2024-07-28 13:32:52 (rok temu)
ZPKSoft
+1 głosów:1
2025-04-05 17:03:12 (rok temu)
Nazwa ulicy oficjalnie brzmi jak cytuję: „Generała Bema”. Zatem z nazwy trzeba wyrzucić "Józefa". A czy "Generała" dajemy za "Bema" czy nie? Przepraszam, nadal tego nie ogarniam.
2025-10-24 07:03:01 (7 miesięcy temu)
Columba livia
+4 głosów:4
do polskup: Zostawiłbym Bema Józefa, gen.
2025-10-24 09:29:51 (7 miesięcy temu)
polskup
+1 głosów:1
do Columba livia: Ale Józefa nie ma w nazwie urzędowej. Przecież skoro przepisujemy z TERYTu nawet błędy ortograficzne i fleksyjne, to dlaczego nagle mamy dopisywać imię, którego tam nie ma? Ulic w takim brzmieniu TERYT wykazuje 26 w kraju. Ulic Józefa Bema, bez generała, jest 76, Natomiast "gen. Józefa Bema" - 117. Do tego jeszcze 13 ulic gen. Bema, ze skrótem stopnia i bez imienia :)
2025-10-24 09:55:28 (7 miesięcy temu)
blaggio.
+3 głosów:3
do polskup: Ja w tym przypadku posłużyłbym się taką logiką, żeby wilk został cały i owca była syta. ;-)
Jeżeli TERYT to Generała Bema, to u nas niech będzie bez Józefa, ale z generałem z tyłu. A dlaczego z tyłu, a nie z przodu, wiadomo. A Bema bez Józefa, ale z generałem, chyba każdy po podstawówce kojarzy, więc my mający tu w swoich spisach wiele ulic tylko Kościuszki bez Tadeusza możemy to zaakceptować. ;-)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2025-10-24 22:37:57 (7 miesięcy temu)
polskup
+1 głosów:1
do blaggio.: Zmieniłem wg wytycznych. Z przecinkiem, bo to nie imię i bez skrótu, bo w nazwie nie ma skrótu. Swoją drogą nie spodziewałem się, że taka dowolność panuje w tym nazewnictwie w skali kraju. Dopiero jak się to porówna, i próbuje zastosować jakąś logikę, to włos się jeży na głowie. Wspomniany Kościuszko też był przecież generałem, a gen. Kościuszki nie spotkałem... A nie, zaraz, TERYT wypluwa 11 rekordów :) Największym problemem jest dla mnie wyczucie, dlaczego my piszemy "Świętego Wincentego" (Warszawa), a "Jadwigi, św." (Złoty Stok), choć w jednym i drugim przypadku oficjalna nazwa ma ten sam schemat. I to jest tylko przykład.
2025-10-25 07:51:34 (7 miesięcy temu)
Rado-NDM
+1 głosów:1
2025-11-15 22:34:29 (6 miesięcy temu)
2025-11-15 22:35:11 (6 miesięcy temu)
witglo
+1 głosów:1
Dubel względem ale tu w lepszej jakości
2026-01-01 14:22:20 (4 miesiące temu)
Pokaż na mapie
77 Dyskusji (ostatnia 2 miesiące temu)
Dopływy rzeki Pregoły - obiekty i wydarzenia
Obiekt na mapie
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: ogrodowa 22 ogrodowa 22 ogrodowa 22 scinawa Brodatego wiesław smyk krucza warszawa klimontów krakowska józefa pałac herbsta klimontów krakowska ogród zoologiczny warszawa Trzebnicka bobrek Konstytucji Konstytucji 76 Ozorków antoniów most na Bzurze Ozorków Ozorków Probusa Ozorków gazownia tarnogaj swinoujscie zielonka zielonka Probusa Osomolice pierwsze rynek Wronki łabędzie łódź sdh central łódź central rynek mariensztat PADEW NARODOWA Mury obronne