Prev
Ostatnie komentarze
|
|
Dziwnów Most zwodzony na Dziwnie |
|
4elza (2026-07-13 07:33:38)
Z geograficznego punktu widzenia Dziwna to cieśnina, która oddziela wyspę Wolin od stałego lądu, łącząca Zalew Szczeciński z Morzem Bałtyckim. Jednak ze względu na wyraźnie zaznaczony nurt, potocznie jest nazywana rzeką.
Powinniśmy zmienić nazwę obiektu?, czy zostawiamy tak jak jest.
|
|
da signa (2026-07-13 07:40:31)
Z tego co widzę to już jest to w nazwie obiektu ujęte
|
|
4elza (2026-07-13 07:43:50)
Czy wobec tego w obiekcie "Rzeka Dziwna (Dziwnów)", też należałoby dopisać słowo "cieśnina", czy niekoniecznie skoro stanowi tylko podobiekt?
|
|
da signa (2026-07-13 07:56:47)
Myślę, że niekoniecznie.
|
|
blaggio. (2026-07-13 12:38:22)
W głównym obiekcie jest dodana cieśnina, bo obiekt przypisany jest do Bałtyku. Rzek wpadających do morza nie przypisujemy do niego. Do rzeki w Dziwnowie moim zdaniem nie potrzeba tego dodawać.
|
|
4elza (2026-07-14 07:09:18)
Mam jeszcze kolejne pytanie - dlaczego most na Dziwnie, a nie na Dziwnej?...
Słowo, w tym przypadku nazwa, jest w formie rzeczownika, czy przymiotnika?
|
|
polskup (2026-07-14 07:25:47)
Tak, toponim odmienia się jak rzeczownik.
|
|
4elza (2026-07-14 07:27:54)
Dzięki.
|
|
4elza (2026-07-14 07:40:56)
Nie chcę już przynudzać, ale może warto to wiedzieć.
Czy w świetle powyższego ulica Dziwna też podlega odmianie jak rzeczownik?
|
|
Jarosław Dubowski (2026-07-14 08:00:09)
Nie, ulica odmienia sie przymiotnikowo (na Dziwnej, Śliskiej, Twardej).
|
|
nyskadolniak (2026-07-14 11:23:08)
"toponim odmienia się jak rzeczownik"
Aaa, to musisz koniecznie poinformować o tym mieszkańców Limanowej ;)
|
|
Jarosław Dubowski (2026-07-14 11:51:04)
To wyjątek potwierdzający regułę ;)
|
|
nyskadolniak (2026-07-14 12:05:35)
A tych wyjątków to jak przysłowiowych "mrówków" - Tylmanowa, Wierzbanowa, Wiśniowa itede... ;)
|
|
Jazzek (2026-07-14 14:58:14)
Raczej wyjątkiem jest coś, co wygląda jak przymiotnik, a odmienia się jak rzeczownik, np. Dziwna, Jabłonna, Warszawa. Przy tym nikt nie mówił, że Limanową należy odmieniać rzeczownikowo.
A w ogóle historycznie przymiotniki się odmieniały jak rzeczowniki - w pierwotnej formie krótkiej. Dopiero przyrośnięcie zaimka -j/ja/je spowodowało powstanie formy długiej i obecnej odmiany przymiotnikowej.
|
|
|
Dziwnów Dziwna 13c |
|
4elza (2026-07-14 07:03:44)
Od czego zależy sposób zapisywania adresu w układzie: ulica, numer + litera, kiedy duże, kiedy małe?
|
|
polskup (2026-07-14 07:17:08)
Teoretycznie duża litera jest wtedy, kiedy brakuje miejsca na sam numer (np. wstawiamy budynek pomiędzy 13 a 15), a mała wtedy, kiedy jest to kolejny budynek na tej samej działce. U nas mają być tylko duże, bo się Yaniemu "b" z "6" myli. Dyskutowaliśmy kiedyś temat.
|
|
4elza (2026-07-14 07:21:08)
Oki, czyli tzw. plomba.
Super, bardzo mi się podoba ta interpretacja "b" i "6", niech będzie dla yani na zdrowie :-D
|
|
Jazzek (2026-07-14 09:33:17)
Ale czy nie zdarzają się adresy, gdzie i mała i duża litera są wykorzystane?
|
|
yani (2026-07-14 11:49:57)
No, właśnie na odwrót, wszystko pomyliłeś - od zawsze (tzn. od moich początków na FP, czyli od 10 lat) zapisujemy małą literą, po to aby "B" nie mylić z "8". :))
|
|
Jarosław Dubowski (2026-07-14 12:57:09)
It's complicated... ;)
|
|
Jazzek (2026-07-14 14:53:49)
Ja zawsze zapisywałem wielką, aż zobaczyłem, że wielka i mała mają różne znaczenie, i teraz staram się robić zgodnie z Geoportalem.
|
|
|
Dziwnów Dom zdrojowy "Ost-Dievenow" |
|
verbensis (2026-07-14 09:19:56)
|
|
a%3A3%3A%7Bs%3A1%3A%22k%22%3Ba%3A2%3A%7Bi%3A0%3Bi%3A1%3Bi%3A1%3Bs%3A6%3A%22Polska%22%3B%7Ds%3A1%3A%22w%22%3Ba%3A2%3A%7Bi%3A0%3Bs%3A2%3A%2211%22%3Bi%3A1%3Bs%3A18%3A%22zachodniopomorskie%22%3B%7Ds%3A1%3A%22m%22%3Ba%3A3%3A%7Bi%3A0%3Bs%3A5%3A%2234130%22%3Bi%3A1%3Bs%3A7%3A%22Chynowo%22%3Bi%3A2%3Bb%3A1%3B%7D%7D
|