27.04.2026 - zamówione 2 dyski SSD GOODRAM CX 400 2TB za 1698 zł - kończy nam się miejsce na dyskach SSD 460 GB (zostało 15 GB wolnego miejsca). Na tych dyskach są m.in. system operacyjny, kafelki mapy i miniatury zdjęć. Dyski będą w czwartek, w majowy weekend przeniosę na nie wszystkie dane. W maju lub w czerwcu kupię dyski HDD ~ 20 TB i przeniesiemy tam dane z dysków 3 TB (oprócz tego mamy 2 x 12 TB w RAID 1 od Esskiego).
| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
TEMATY - Cedet

1975 - pożar CDT

OBIEKTY - Cedet
Obiekty w okolicy
Bracka 17
36
m
Warszawa
Aleje Jerozolimskie 14
36
m
Warszawa
Delikatesy
39
m
Warszawa
Widok 1 - Bracka 19
42
m
Warszawa
Budynek biurowy
43
m
Warszawa

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...

Cedet

Architekci: Zbigniew Ihnatowicz (4 realizacje), Jerzy Romański (2 realizacje)
Zbudowano: 1948-51
Dawniej: Centralny Dom Towarowy, Centralny Dom Dziecka, Dom Towarowy Smyk,
Zabytek: 715 z 29-09-2006
3 subskrypcje

Projekt Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego zbudowany po wojnie w ramach pierwszego planu trzyletniego. Oddany do użytku 22 lipca 1951 roku. W latach 50-tych jeden z największych domów towarowych w Polsce. Do 1958 roku na VI piętrze znajdowała się restauracja "Stolica". Na jej miejscu uruchomiono Salon Mody. Od 1968 CDT połączono organizacyjnie z przedsiębiorstwem "Domy Towarowe Centrum". Od 1969 Centralny Dom Dziecka. W 1975 budynek częściowo spłonął. Odbudowany w 1977. Siedziba domu towarowego "Smyk".
Gmachów podobnych temu planowano kilka na terenie Polski, Ten powstał w całości jako jedyny. Budowa jego wymusiła nowe technologie jak na tamte lata - specjalne środki chemiczne pozwalające szybciej wiązać beton w niskich /zimowych/ temperaturach. Nowością było te ogrzewanie zbrojeń budynku podczas budowy i masy cementowej. O ironio opóźnienie w oddaniu budynku spowodowały schody, dokładnie schody ruchome które obok tych z Trasy W-Z miały być nowością w Warszawie. Pierwotnie schody miały zostać dostarczone z Francji ale jak łatwo się domyśleć na przeszkodzie stanęły uwarunkowania polityczne tamtego okresu. Polskie zakłady nie były w stanie zbudować schodów dla CDT i w efekcie stanęło na schodach z Węgier. Te jednak okazały się na tyle ciężkie i siermiężne w wykonaniu, że konstrukcje budynku dodatkowo wzmocniono filarami zaś klatki schodowe o przeznaczeniu ppoż. stały się normalnymi do codziennego użytku. Sam budynek uroczyście otworzono w dniu 22 lipca 1951 roku. Z czasem była koncepcja zmiany jego bryły na bardziej "socrealistyczną" ale późniejsza odwilż polityczna przekreśliła te plany.

Wieczorem 21.09.1975 roku, Centralny Dom Towarowy znany jako Centralny Dom Dziecka uległ pożarowi.
dodano: 2016-03-11, autor: Rafał Chmielowiec
  
proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
12345678910następna
Jazzek
+2 głosów:2
W roku 1955 nie było jeszcze neonu.
2018-07-17 15:21:05 (7 lat temu)
verbensis
+1 głosów:1
Pocztówka wydana w 1957 r.
2025-09-09 19:21:34 (7 miesięcy temu)
verbensis
+1 głosów:1
2025-10-20 00:24:05 (6 miesięcy temu)
verbensis
+1 głosów:1
Data na odwrocie: 28 października 1986
Autor: M. Wychowaniec
2025-09-06 15:46:29 (7 miesięcy temu)
do verbensis: Prace przy odtworzeniu nawierzchni po zakończeniu remontu tunelu średnicowego.
2025-09-06 19:07:02 (7 miesięcy temu)
Woj11
+1 głosów:1
Domu Dziecka?
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2021-07-19 13:39:46 (4 lata temu)
Poprawiłem opis, CDD był na Brackiej.
2021-07-19 17:14:58 (4 lata temu)
Tommy tricker
+2 głosów:2
Drugi telewizor od lewej - Tosca Lux
2025-10-06 21:33:20 (6 miesięcy temu)
Moim zdaniem datowanie zawyżone o 3-5 lat - w 1970 kobiety juz się tak nie ubierały, nawet jeśli Pani na zdjeciu przyjechała po zakupy z Grójca (pozdarwiam serdecznie). A telewizor Tosca Lux, wbrew temu co powielają "internety", produkowany był nie od 1968, a juz od 1965 roku - tu instrukcja tego odbiornika wydana w 1965
2025-10-07 14:36:17 (6 miesięcy temu)
Woj11
+1 głosów:1
do Woj11: A średnie wynagrodzenie w 1970 roku 2235 zł.
2021-07-19 14:14:18 (4 lata temu)
Jarosław Dubowski
+2 głosów:2
do Woj11: Do czasów powstania domów towarowych na Ścianie Wschodniej CDT miał profil ogólnohandlowy. Handlowy Dom Dziecka to czasy późniejsze, podpis zaś fałszywie sugeruje jakieś powiązanie z "bidulem"...
2021-07-19 14:48:10 (4 lata temu)
esski
+1 głosów:1
do Woj11: Średnio z psem mamy po 3 łapy.... Średnie wynagrodzenie nic w sumie nie znaczy, Każdy natenczas pracujący powie, iz on/ona takich pieniędzy w życiu nie widzieli... We wczesnych latach 90 odbywało się mnóstwo strajków, każdy organizator/grupa pracowników na transparenty wrzucali wóczas słowa "chcemy średniej krajowej" i tak gonili i gonili średnią krajową... Później już mnie nie było, więc nie wiem czy w końcu dogonili tą "średnią krajową". Tu jeden z tysięcy protestów
2021-07-19 14:20:11 (4 lata temu)
Desperado
+2 głosów:2
do Woj11: "Światowe życie, przygód sto,
Sweter z CeDeTu, metka z PKO!
Żubrówka równie dobra, jak Black and White
I jak z Broadwayu program- Warsaw by night!
Choć gwiazd z estrady śpiewał chór,
Że nie dla Ciebie samochodów sznur,
Ty się z pogardą krzywisz i prężysz tors -
Inne ma zdanie na ten temat ORS!" - kluczowe słowo ORS :)
2021-07-19 14:29:13 (4 lata temu)
do esski : Wiem doskonale - średnia arytmetyczna jest jest najgorszą z możliwych.
2021-07-19 14:30:04 (4 lata temu)
Woj11
+1 głosów:1
do Desperado: Odpowiem: Jedni mają swój intymny mały świat,
Drudzy mają trochę zalet, trochę wad,
2021-07-19 14:36:29 (4 lata temu)
do Jarosław Dubowski: Fałszywie ? :)
2021-07-19 14:54:13 (4 lata temu)
do Desperado: Znalazłem nazwa Centralny Dom Dziecka od 1971 roku dotyczyła Smyka.
2021-07-19 15:33:04 (4 lata temu)
do Desperado: Idzie mi o to że nazwa sugeruje sierociniec a nie sklep.
2021-07-20 14:52:16 (4 lata temu)
Woj11
+4 głosów:4
do Woj11: Korekta. CDD przeniesiono z Domu Braci Jabkowskich. Rok 1971.
2021-07-19 15:55:46 (4 lata temu)
do yani: To ja nie rozumiem. Ktoś dokleił do tego zdjęcia ?
2021-07-19 18:14:28 (4 lata temu)
do Desperado:
CDT został zamieniony w CDD dopiero w 1971 roku, jak to powyżej już napisał Woj11.
2021-07-19 18:51:52 (4 lata temu)
Balbina
+3 głosów:3
do Desperado: To było jedno z wcieleń tego budynku. Kolejno od początku to był Centralny Dom Towarowy, Centralny Dom Dziecka, Dom Towarowy Smyk.
2021-07-19 18:57:09 (4 lata temu)
do Desperado:
Żeby nie było wątpliwości: kolejno - CDT, CDD, Smyk - to ten sam budynek z różnymi nazwami.
2021-07-19 18:57:23 (4 lata temu)
do yani:
Balbina była minimalnie szybsza. :)
2021-07-19 18:59:50 (4 lata temu)
do yani: Teraz wszystko OK :) Pomyślałem przez chwilę, że negujesz w ogóle istnienie CDD przy Kruczej :)
2021-07-20 11:51:29 (4 lata temu)
do Desperado:
:)
2021-07-20 12:39:31 (4 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do Desperado:
W tekście Młynarskiego jest błąd - nie metka z PKO, a z Pekao (Polska Kasa Opieki).
Dla młodych - sklepy dolarowe Pekao to później Pewex.
2021-07-20 14:27:13 (4 lata temu)
do yani: Czyżby Młynarski był wizjonerem ? - wiem, wiem. Był :) "Światowe życie" wydane zostało na pierwszej płycie w roku 1966 a pierwsze sklepy banku Pekao powstały w roku 1971.
2021-07-20 17:10:19 (4 lata temu)
do Jarosław Dubowski: Cóż zrobić... W Katowicach podobnie, był dom dziecka... handlowy,
2021-07-20 15:37:11 (4 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do Desperado:
W latach 70-tych, to już był Pewex. Sklepy Pekao na pewno były w latach 60-tych.
2021-07-20 17:15:31 (4 lata temu)
2021-07-20 17:20:09 (4 lata temu)
Desperado
+1 głosów:1
do nyskadolniak: Ale allegro to też internety :) I nie myl Tosci z Toscą-Lux ::) Co do ubioru, cóż, na Podlasiu spotkasz i dzisiaj tak ubraną kobietę :)
2025-10-07 14:42:26 (6 miesięcy temu)
Woj11
+1 głosów:1
do Desperado: No tak... ubieramy się jak w latach 60-tych,strzelamy do dronów z łuków, komórki mamy tylko na




podwórku.,używamy jeszcze furmanek na drewnianych kołach, śledzikujemy i zamiast do lekarza jeździmy do szeptuchy. Takie to moje Podlasie widziane przez resztę kraju ;)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: Dopisek
2025-10-07 15:04:44 (6 miesięcy temu)
nyskadolniak
+1 głosów:1
do Desperado: Ano faktycznie - masz rację. Ale i tak bym cofnął datowanie o te dwa lata...

P.S. Uwielbiam Podlasie, szczególnie to wschodnie, dlatego uważam,że sie co do niego mylisz ;)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: pomyłka
2025-10-07 15:05:19 (6 miesięcy temu)
do Woj11: Ale ja nie mam nic do Podlasia, pięknie tam macie. I mnie się wydaje, że spokojnie, ale tak uważa każdy, który wpada na chwilkę :) Mnie się tam bardzo podoba, bo lubię takie "zapomniane" rejony, gdzie rzeki nie są wyprostowane, Aby było tak, jak w Królewskim Moście :)
2025-10-07 15:43:04 (6 miesięcy temu)
Woj11
+1 głosów:1
do nyskadolniak: Podlasie dziękuje
2025-10-07 15:39:59 (6 miesięcy temu)
do Desperado: Ok. Wiem, ze nie miałeś nic złego na myśli. A tych zapomnianych miejsc z jednej strony jest coraz mniej (cywilizacja wkracza), a z drugiej strony coraz więcej bo wiele wiosek się wyludnia. Mój ukochany Niemirów nad Bugiem miał za mojej młodości ponad 600 mieszkańców. Teraz może 100 została
2025-10-07 16:05:52 (6 miesięcy temu)
do Woj11: Mnie się wydaje, że wyjątkowo dużo młodych ludzi z Podlasia, wybrała drogę "słoików". Tak wielu jak z żadnego innego rejonu. Ja pamiętam Śląsk na początku lat 90. Kiedy jechałem do wsi Dylaki i nie było tak łatwo spotkać kogoś na ulicach. Połowa domów stała pusta, a połowa z nich, do kupienia za grosze. Potem zaczęli wracać, zachłyśnięcie się pracą w Holandii czy Niemczech mijało. Wielu jednak zostało w Niemczech. Z Podlasia przynajmniej większość zniknęła w Warszawie.
2025-10-07 16:37:55 (6 miesięcy temu)
fantom
+1 głosów:1
To CEDET w Warszawie, a nie Gdynia.
2022-01-17 14:53:28 (4 lata temu)
Też tak myślałem - podpis jednak twardo pisze o Osiedlu Młodych w Gdyni..
2022-01-17 15:16:54 (4 lata temu)
2022-06-17 08:42:33 (3 lata temu)
Się przypomnę, że dubel.
2022-11-16 15:07:21 (3 lata temu)
Dana
+2 głosów:2
Jeszcze tylko drobna poprawa opisu pod zdjęciem i wszystko gra :)
2026-02-19 16:38:16 (2 miesiące temu)
Dana
+2 głosów:2
I jeszcze dobrze byłoby odpisać od obiektu "Krucza 49 - Jerozolimskie 21"
2026-02-19 16:41:45 (2 miesiące temu)
do verbensis: Jeśli zobaczysz mój dubel to śmiało do kosza.
2022-11-16 15:09:07 (3 lata temu)
do bonczek_hydroforgroup: Nie mam uprawnień edycyjnych, więc nic do kosza posłać nie mogę. ;)
2022-11-16 15:10:32 (3 lata temu)
do verbensis: Ok rozumiem.
2022-11-16 15:11:23 (3 lata temu)
Jazzek
+2 głosów:2
do Dana : Ale budowa tego obiektu zasługuje jeśli nie na przypisanie, to chociaż na oznaczenie, co czynię.
2026-02-20 09:38:21 (2 miesiące temu)
do Jazzek: Oczywiście masz rację, całą uwagę skupiłam na "cedecie" .
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uzupeł.
2026-02-20 10:15:47 (2 miesiące temu)
yani
+1 głosów:1
Pod Cedetem. W tle Al. Jerozolimskie 11-19.
2025-12-22 13:13:41 (4 miesiące temu)
yani
+2 głosów:2
Moda raczej z początku lat 60-tych, niż z końca. Myślę, że to 1962 rok, jak tu: . Świeży asfalt i dopiero co wymalowane pasy.
2025-07-28 18:29:25 (8 miesięcy temu)
do yani: Które bardzo szybko zostają starte...?
Siemaszko sobie stał wtedy i pstrykał na tym skrzyżowaniu: , ,
Ale pstrykał też wtedy, kiedy pasów poprzecznych nie było:
Do tego brak pasów poprzecznych tutaj, trochę kłócący się widełkami:
I pasy poprzeczne tutaj:
Jak ktoś lubi rebusy... :)
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dop.
2025-07-28 18:51:43 (8 miesięcy temu)
yani
+2 głosów:2
do verbensis:
Powyższe zostało na pewno wykonane prawie jednocześnie z tym: - samochód w lewym dolnym rogu i jego cień. To: , chwilę wcześniej lub później - takie same ślady na asfalcie.
2025-07-28 20:00:48 (8 miesięcy temu)
Ulica Widok. Z prawej nieistniejący już budynek:
2025-08-03 15:32:19 (8 miesięcy temu)
Przypisanie + znacznik.
2025-08-04 18:16:17 (8 miesięcy temu)
To raczej pozostałości ulicy Brackiej.
2025-09-24 09:09:08 (7 miesięcy temu)
yani
+2 głosów:2
Co do opisu - na zdjęciu nie ma Smyka, jest Cedet.
2025-12-12 21:12:03 (4 miesiące temu)
mamik
+1 głosów:1
Ale z tych dwóch to Renoma zachowała się w całości a z Cedetu oryginalne są tylko ściany a i to nie wszystkie
2025-12-13 09:15:10 (4 miesiące temu)
do mamik:
Właściwie to tylko szkielet ze starego Cedetu pozostał:
2025-12-13 11:55:32 (4 miesiące temu)
mamik
+1 głosów:1
do yani: Pół szkieletu :-)
2025-12-13 12:55:44 (4 miesiące temu)
Pokaż na mapie
93 Dyskusji (ostatnia 2 miesiące temu)
Zdjęcia
Pokaż wszystkie | Ostatnio dodane
1948
1950
1950
1956
1956
1967
1967
2015
2015
2026
następna
Cedet na innych zdjęciach
1935
-
1950
1935
-
1951
1951-1953
1951
-
1953
1951
-
1955
1951
-
1955
1955
-
1956
1955
-
1958
1955
-
1959
1957
-
1961
1958
-
1961
1959
-
1961
1959
-
1963
1961
-
1963
1961
-
1965
1961
-
1965
1963
-
1967
1963
-
1969
5
1965-1970
1965
-
1970
1965
-
1975
1971
-
1975
1974
-
1990
1974
-
1996
1991
-
2006
2005
-
2020
2011
-
2020
2024
-
2024
2024
-
2024
Cedet - obiekty i wydarzenia
Obiekt na mapie
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: warszawa niepodległości warszawa niepodległości warszawa warszawa kraszewo źochy feniks kraków stomil Nowe Kusy getto stomil stomil gąski gąski pieszczaniki popówka Grunwaldzka 7 Grunwaldzka 7 wzgórze szubieniczne danziger hof waliły getto KINO KINO warszawa warszawa warszawa warszawa warszawa warszawa urząd kluczbork kluczbork kluczbork SLIVER hel