| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
OBIEKTY - Ulica Akacjowa
5
6
8

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...

Ulica Akacjowa

proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
123456789...1314następna
Northrop F-5 Tiger II
2025-10-19 16:45:28 (6 miesięcy temu)
ZPKSoft
+1 głosów:1
@ Marek Lamprecht : jeżeli znana jest data, choćby tylko rok to wpisujemy go w rubryce daty, pozostałe czyli miesiąc i dzień zostają puste. Przedziały dat stosujemy gdy wiadoma jest orientacyjna data, zawierająca się w danym przedziale. Poprawiłam przy zdjęciach gdy w opisie podany był konkretny rok.

2017-01-27 14:26:23 (9 lat temu)
Przy ulicy Markowskiego która powstała całkiem niedawno to jest tylko Muzeum Lotnictwa a nie lotnisko. Czyli co najmniej po 1964 roku.
2023-02-20 13:50:32 (3 lata temu)
Wymiana, inne źródło.
2025-05-07 07:47:54 (rok temu)
Znaczniki są powielone z przypisaniem głównym.
2025-05-07 07:49:03 (rok temu)
do ZPKSoft: dziękuję i przepraszam. dopiero się uczę.
2017-01-27 17:19:13 (9 lat temu)
esski
+1 głosów:1
do Marek Lamprecht: Jeśli to ujęcie pochodzi z twojego wypełnionego po brzegi archiwum, jest to papierowa fotografia.. to skanuj i wrzucaj większe, zdecydowanie większe. 1024 pixele na dłuższym boku to zaszłość.. Takie ilości pixeli wrzucano z wypiekami na twarzy dobre kilkanaście lat temu.
2017-01-27 17:31:21 (9 lat temu)
ZPKSoft
+2 głosów:2
do Marek Lamprecht: Wszystko OK, każdy kiedyś tu zaczynał ;-)
2017-01-27 18:16:30 (9 lat temu)
Od której strony jest ta brama wjazdowa ? Czy ktoś wie, domyśla się ?
2021-06-26 14:32:23 (4 lata temu)
Inne ujęcie tego samego terenu i tej bramy:
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: poprawny link
2023-03-13 22:33:30 (3 lata temu)
Jeśli to w ogóle to jest Kraków... Jeśli to w ogóle są Koszary Obrony Krajowej to raczej na pewno nie przy ulicy Akacjowej tylko Dobrego Pasterza. Powtarzam o ile w ogóle ?
2024-03-23 20:10:10 (2 lata temu)
to jest dolladnie to miejsce. Po prawej stronie widać oficerską willę w koszarach przy Dobrego Pasterza, która istniała przynajmniej do 2014.
2026-02-22 15:13:05 (2 miesiące temu)
do Leszek. M.: Prawdopodobnie to jest wjazd od ulicy Ułanów bliżej obecnej Spadochroniarzy.
2023-03-11 21:29:44 (3 lata temu)
do blaggio.: Mocno naciągane. Nic nie wskazuje aby to był wjazd na lotnisko.
2023-03-12 14:41:37 (3 lata temu)
do Borg: Przyznam się, że nie wiem, czy te sześć długich magazynów lub koszarowców (tu po lewej) stało na terenie przynależnym do lotniska. Widzę tylko je na zdjęciu lotniczym i wskazałem lokalizację wjazdu. Teren ten przylegał, jak widać tam, do budynków lotniska. Ciekaw byłbym, jak było naprawdę, co to było, bo nie próbowałem jeszcze wniknąć w to głębiej. To chyba były jednak koszary.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2023-03-12 17:19:26 (3 lata temu)
Borg
+1 głosów:1
do blaggio.: Zgadzam się, moim zdaniem to właśnie koszary.
Generalnie jeśli mówimy o lotnisku to spodziewam się zdjęć płyty, budynków hangarów, terminali, a także innych służących samemu lotniku.
Koszary nawet lotników to już nie lotnisko, a zabudowa na zdjęciu wskazuje na bardziej na koszary niż lotnisko.
Pytanie, co to za miejsce i które to koszary...

Przy ulicy Ułanów były wtedy koszary Pułku Ułanów. Zabudowa ta istniała jeszcze w XIXw. zanim od Pijarów kupiono teren pod lotnisko.
Na tym terenie istniały stajnie, na które wskazałeś na zdjęciu lotniczym.
Zastanawiałem się nad nimi, ale od strony ul. Ułanów nie było bitej drogi wiodącej bezpośrednio przy tych stajniach (po ich prawej stronie od ul. Ułanów). Droga była ale w dalszej odległości.
Drogi takiej nie widać ani na zdjęciach, ani na mapach:
Na żadnym zdjęciu nie było też tam szpaleru drzew, jaki widać na naszym zdjęciu powyżej, po prawej stronie.
Co więcej rozstaw tych stajni i ich ilość nie odpowiada temu co widać na zdjęciu powyżej.
Dla mnie mało prawdopodobne aby to były te koszary Ułanów.

Dodatkowo na zdjęciach lotniczych z 1944 nie ma tych stajni, została jedna, więc wydaje się, ze zostały zniszczone już w 1939.

Koszary te ucierpiały wtedy w czasie nalotu.

Kolejne zabudowania, przylegające do do koszar Ułanów od ul. Akacjowej to budynki dowództwa pułku lotniczego. One także odpadają, tam nie było niskich długich budynków pasujących do naszego zdjęcia.


Pozostają stare koszary Obrony Krajowej, które w latach 20-tych przejął pułk lotników i przemianował na koszary Hetmana Chodkiewicza.
Koszary te znajdowały się na końcu ul Akacjowej, Dzisiaj już za ulicą Bora Komorowskiego. Co ważne nie ucierpiały w czasie nalotów w 1939
Koszary te złożone były właśnie z takich długich parterowych zabudowań
Tutaj na zdjęciu widać je w tle: podobnie jak tutaj:
Tutaj jeszcze jedno zdjęcie, lotnicze z koszarami Chodkiewicza: gdzie wjazd na teren koszar od ul. Akacjowej jest od góry
Moim zdaniem nasze zdjęcie może przedstawiać zjazd na teren koszar od ul. Akacjowej.
Na każdym ze zdjęć widać tam na początku dwa ciemne, zakładam drewniane długie budynki.
Na naszym zdjęciu jest jeden, pierwszy zapewne jest już poza kadrem.
Kolejny budynek na zdjęciach ma dach 4 spadowy kopertowy, ten na naszym zdjęciu musiał się “ukryć” za słupem bramy i go po prostu nie widać.
Pozostałe zabudowania pasują, podobnie jak szpaler drzew po prawej.
2023-03-13 03:06:04 (3 lata temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do Borg: To jest właściwy typ.:-)
Ja nie mam tak szerokiego rozeznania w tym terenie, dlatego napisałem "prawdopodobnie", bo nie pasował mi widoczny tu łącznik pomiędzy budynkami. Dziękuję Ci za obszerne wyjaśnienie. Bardzo mi się to przyda, bo wcześniej zadeklarowałem, że zajmę się lotniskiem pod kątem jego granic i obiektów, ale do tego trzeba się odpowiednio przygotować.
2023-03-13 21:31:55 (3 lata temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do Borg: Przeniosłem zdjęcie do koszar.
2023-03-13 21:34:09 (3 lata temu)
do Borg: To znaczy ujęcie tego wjazdu, o którym myślałem, ze to ten na zdjęciu?
2023-03-13 23:06:43 (3 lata temu)
do blaggio.: nie, nie inne ujęcie zdjęcia omawianego tutaj
2023-03-13 23:08:44 (3 lata temu)
blaggio.
+1 głosów:1
do Borg: A ja myślałem, że wskazałeś na budynki widoczne na zdjęciu w prawym górnym rogu. To ostatnie zdjęcie wjazdu przypisane jest przeciez do ul. Ułanów.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2023-03-13 23:19:20 (3 lata temu)
do blaggio.: ah rozumiem, coś mi się źle wkleił link, poprawiłem
2023-03-13 23:40:42 (3 lata temu)
Wielkość szachownicy sugeruje dolną adaptację na 1931 rok. W tym czasie Potez był wykorzystywany w szkołach lotniczych
2023-06-06 16:22:04 (2 lata temu)
Szkoda że nie widać numerów samolotu. Z kadru też niewiele wynika. Nie da się też. ani potwierdzić, ani wykluczyć Dęblina lub któregoś z innych lotnisk pomocniczych.
2023-06-06 17:38:31 (2 lata temu)
Desperado
+1 głosów:1
Podstawowe pytanie, czy to jest zdjęcie na FP. Samolot i krzaczory. Nie do odgadnięcia.
2023-06-07 08:50:50 (2 lata temu)
Leszek. M.
+1 głosów:1
Tak oglądam to zdjęcie jak się tylko da.... No i nie jest to teren lotniska Kraków-Rakowice.Nie było tam takiego układu terenu i zieleni. Jest możliwe... ale tylko możliwe że jest to skrajny, zachodni brzeg placu ćwiczeń ułanów. Za wrakiem samolotu mielibyśmy obecną ulicę XX Pijarów. Po prawej stronie wraku widoczny jest budynek który był tam aż do wybudowania na jego miejscu stacji benzynowej BP. Natomiast po lewej stronie wraku powiedzmy byłby widoczny za drzewami kościół Najświętszego Imienia Maryi. Dodatkowo po prawej stronie jest widoczny jakby opadający płot ( ? ). Teren lotniska znajdowałby się w takim razie jakieś 300 do 400 metrów w lewo. To tyle co mogę powiedzieć po analizie.Inne miejsce tego wypadku tutaj jest niemożliwe.
2023-06-24 22:35:48 (2 lata temu)
Ekmar
+2 głosów:2
1 czerwca 1925 ok. godz. 15 nad lotniskiem rakowickim doszło do katastrofy jednego z dwóch samolotów Pułku, wracających ze Lwowa. W samolocie Potez XV A2 nagle zabrakło paliwa, wskutek czego z wysokości 150 metrów wpadł w korkociąg i rozbił się w pobliżu lotniska. W katastrofie zginęli: por. pil. Michał Pielechowski i por. obs. Józef Sroka
2024-07-05 16:06:33 (rok temu)
Proszę o prawidłowe przypisanie tego zdjęcia. Lotnisko Kraków-Rakowice można przypisać jedynie do ulicy Akacjowej, tym bardziej biorąc pod uwagę datę wykonania zdjęcia. A na widocznym zdjęciu jak już tu kiedyś wspominałem przed widocznymi drzewami jest obecna ulica XX Pijarów. Za drzewami były tereny Kś. Pijarów. Ulica Cieślewskiego nie ma nic wspólnego z tym zdjęciem jak i właściwie lotniskiem.
2025-11-11 14:57:20 (6 miesięcy temu)
do Woj11: Zamiast adaptację winno być granicę
2023-06-06 16:22:41 (2 lata temu)
do Darek Pawlak: Ale czy na terenie wojskowym cywile tak by pozowali do zdjęcia?
2023-06-06 18:11:51 (2 lata temu)
do Darek Pawlak: z tego co dostrzegłem na zdjęciu po podkręceniu to poniżej szachownicy jest WO 1870 (lub 1879) i WW 1440
2023-06-07 08:33:13 (2 lata temu)
do Woj11: Nie musiał się rozbić na terenie zamkniętym. Spójrz na ten wypadek: gapiów pełno bo to już teren ogólnodostępny, choć widać obiekty związane z lotniskiem, bloki osiedla dla podoficerów. Do pola wzlotów z tego miejsca nie ma nawet 1 km.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: błąd
2023-06-06 18:48:43 (2 lata temu)
Woj11
+2 głosów:2
do Darek Pawlak: No tak, masz rację. Potencjalnych lokalizacji jest kilkanaście. I jeszcze jedno, górna granica to 1936 rok (przyroda). Potezy XV całkowicie wycofano na przełomie 1936 i 1937 roku.
2023-06-06 19:47:12 (2 lata temu)
do marekantoniusz: To co podajesz jest numerem ewidencyjnym w rejestrze wojskowym. 40 była przypisana dla samolotów Potez XV.
2023-06-07 14:44:20 (2 lata temu)
marekantoniusz
+1 głosów:1
do Desperado: z prawej wyraźny dom, w oddali jakieś latarnie, wygląda na miejscowość podmiejską lub letniskową - ludzie chillują na trawie :)
2023-06-07 09:02:37 (2 lata temu)
Samochody na pasie startowym Lotniska Kraków-Rakowice.
2025-05-10 21:51:54 (rok temu)
Nie widzę podobiektu dla hangaru balonowego (może inna nazwa), aczkolwiek żaden z których mamy, mi nie pasuje...
2025-05-05 08:07:21 (rok temu)
Lotnisko Kraków-Rakowice można przypisać jedynie do ulicy Akacjowej która istniała już w owym czasie. Stella-Sawickiego nie ma nic wspólnego z lotniskiem.
2025-05-05 23:19:26 (rok temu)
do 4elza: Nie ma takiego. Swego czasu nie utworzyłem tego obiektu, bo widać było go tylko z dala. Zrobiłem wyjątek tylko dla tego pierwszego podwójnego mimo braku odpowiednich zdjęć. To zdjęcie warto byłoby do niego teraz przypisać wprost zamiast znacznika.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2025-05-05 23:25:09 (rok temu)
do Leszek. M.: Odpisałam ulicę Stella-Sawickiego od ścieżki obiektu. Dziękuję za uwagi.
2025-05-06 06:22:23 (rok temu)
do blaggio.: Zmieniłam przypisanie główne na znacznik, aczkolwiek to nie ma większego znaczenia.
2025-05-06 06:21:35 (rok temu)
do blaggio.: Nie widzę znacznika tego hangaru podwójnego, a chciałam dodać balonowy i nie wiem gdzie...
2025-05-06 06:30:48 (rok temu)
do 4elza: Dodałem znacznik tego balonowego. Znacznik podwójnego na mapie był widoczny na mapie na jego stronie. Położenie balonowego względem podwójnego i poczwórnego ustaliłem na podstawie zdjęć lotniczych, na których dodałem też jego notki.
Koledze Leszkowi chodziło bardziej o widoczność konkretnej ulicy w ścieżce przypisań pod tym zdjęciem, bo w owym czasie z tych trzech ulic, do których przypisane byłó całe lotnisko tylko Akacjowa była, i ja to zaktualizowałem wczoraj. Nie ma racji, że Stella-Sawickiego nie ma nic wspólnego z lotniskiem, ponieważ nie liczy się tylko to co było kiedyś, gdy lotnisko funkcjonowało, a tej ulicy nie było. Co by było, gdyby dziś Akacjowa nie istniała całkiem, a obecna Cieślewskiego nadal byłaby bez nazwy? Do której ulicy należałoby lotnisko przypisać? Pewnie zdaniem Kolegi do żadnej innej.
Kiedyś dawno ktoś bił się z myślami, czy nie należałoby przypisać lotniska do wszystkich obecnych ulic powstałych potem na jego terenie, co byłoby absurdem. A i tak lotnisko miało przypisania do kilku z nich i do Al. JP II, które usunąłem. Zdecydowałem o pozostawieniu tylko tej S-Sawickiego jako głównej prowadzącej przez środek lotniska, i przy której jest hangar i przecina ją dawny pas startowy. Pech polega na tym, że przy dodawaniu podobiektów i zdjęć lotniska automat pokazuje akurat tę ulicę, co denerwuje Kolegę Leszka, i trzeba to na bieżąco aktualizować.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2025-05-06 11:07:53 (rok temu)
do blaggio.: Kolego na tym zdjęciu widzimy większy fragment Lotniska Rakowice z podobno 1922 roku, które w owym czasie istniało przy ulicy Akacjowej. Choćby nie wiem jak się kolega nie gimnastykował to i tak widocznego miejsca nie da się przypisać do Stella-Sawickiego bo to nie to miejsce. No i jak wspomniałem ta ulica nie ma właściwie nic wspólnego z lotniskiem. Gdy ją budowano lotnisko już nie istniało.
2025-05-06 13:44:33 (rok temu)
do Leszek. M.: Co do pierwszej części komentarza zgadzam się z tym, że jeśli mamy dostępną opcję przypisania lotniska do Akacjowej, to trzeba z tego korzystać zwłaszcza w przypadku zdjęcia z czasów, gdy lotnisko znajdowało się przy tej ulicy. Po Twoim wczorajszym komentarzu sam to poprawiłem, czyli poprzez edycję zdjęcia wybrałem to oczekiwane, co nie oznacza, że całkiem pozbawiłem lotnisko przypisania do S-S, jak zrobiła to Koleżanka. I to powinno było wystarczyć.

Dotychczasowe przypisanie lotniska do kilku ulic zgodne było z zasadą ujętą w Regulaminie "§23. Obiekty przestrzenne przypisujemy do wszystkich ulic doń przylegających", czyli także przecinąjących taki obszar. I nie ma znaczenia, czy to jest obiekt istniejący, czy nieistniejący. Jednak ze względu na ogromną rozległość terenu lotniska spełnienie tego warunku wymagałoby przypisania go do bardzo wielu ulic, wśród których są też takie niemające żadnego związku z lotniskiem poza tym, że powstały na jego terenie, a są w takim miejscu, że powiązanie ich z lotniskiem nie ma dla nich żadnego znaczenia. Z pozostałych wybrane zostały trzy na zasadzie kompromisu: Akacjowa jako ulica, przy której rozpoczęła się historia lotniska, Cieślewskiego, która była główną drogą dojazdową do obiektów lotniska w dalszym etapie jego rozwoju (ale np. Gnysia została pominięta), i S.-Sawickiego, której początek pokrywa się z grubsza z drogą dojazdową od Al. JP II do ostatniego dworca lotniczego, i dla której przypisanie do niej lotniska ma największe znaczenie (są przy niej obiekty dawnego lotniska).

Widoczność pod zdjęciami przypisania do ulicy wybranego z tych trzech przypisań należy każdorazowo regulować poprzez tzw. aktualizację w oknie edycji zdjęcia w zależności od tego, z jakiego okresu jest zdjęcie, jaki rejon lotniska przedstawia. Zdjęcia powojenne ze wschodniego rejonu lotniska można np. pozostawiać z ulicą S-Sawickiego pod zdjęciem, chociaż w jej przypadku ważniejsze jest uwidocznienie lotniska wśród obiektów do niej przypisanych, bo ona prowadzi przez sam jego środek przecinając dawny pas startowy.
2025-05-06 19:34:48 (rok temu)
Marzec 1942
2025-05-28 14:54:49 (11 miesięcy temu)
do Woj11: Z jakiego żródła te informacje ?
2025-05-28 15:04:54 (11 miesięcy temu)
do Woj11: No cóż. Być może jest to 1942 rok. Bo z tego artykułu wynika że Himmler bywał w Krakowie i lotnisku nie raz. A z tego co widzę i tak podobne zdjęcie już tu zostało wstawione więc nie będziemy mieszać i niech to będzie 1942 rok.
2025-05-28 17:08:41 (11 miesięcy temu)
2025-05-28 15:11:48 (11 miesięcy temu)
Hangar był praktycznie całkowicie zniszczony. Została jedynie jego tylna ściana która latami stała aż do dziś. Obecnie hangar został odbudowany a ocalałą ścianę prawdopodobnie zakonserwowano, zabezpieczono i w takiej formie jako pamiątkę pozostawiono z tyłu odbudowanego hangaru.
2025-07-05 12:20:13 (10 miesięcy temu)
Leszek. M.
+1 głosów:1
Ale to nie jest już Prądnik Czerwony tylko Czyżyny.
2025-10-19 16:03:27 (6 miesięcy temu)
do Leszek. M.:
Poprawiłem ścieżkę przypisań.
2025-10-19 16:33:07 (6 miesięcy temu)
do yani: Ok. :)
2025-10-19 16:54:28 (6 miesięcy temu)
To nie jest teren Prądnika Czerwonego ( Rakowic ) tylko Czyżyn. No i nie Gnysia tylko Jana Pawła II. Choć i ten adres jest kompletnie dziwny.
2025-12-02 07:19:07 (5 miesięcy temu)
do Leszek. M.:
Skorygowałem ścieżkę przypisań.
2025-12-02 12:10:45 (5 miesięcy temu)
Pokaż na mapie
135 Dyskusji (ostatnia 2 miesiące temu)
Ulica Akacjowa - obiekty i wydarzenia
Obiekt na mapie
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: pałac Ballestremów Królowej Jadwigi warszawa bukszpanowa warszawa bukszpanowa warszawa zaspa lotnisko Wrocław ul murarska Długi Targ 39 Połaniec fort karola Hotel Drezdeński Połaniec Krzemienica Połaniec bydgoszcz ul. Gdańska 68 Eduarda schulsa Bydgoszcz turczyn turczyn janikowo most janikowo wygoda wiadukt wygoda wygoda szpital polanki 119 gdańsk szpital polanki 119 gdańsk ograszka Czarnków Poznań Poznań wąsosz wąsosz morzyca ćwierdzin trzemeszno trzemeszno Długi Targ 39