| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
Więcej (15)
Obiekty w okolicy
Schron bojowy
79
m
Kraków
Podgórska 30
124
m
Kraków
Podgórska 28
131
m
Kraków
Zabłocie 3a
162
m
Kraków
Most Powstańców Śląskich (stary)
169
m
Kraków

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...

Most kolejowy na linii średnicowej w Krakowie – most kolejowy w Krakowie na Wiśle, między Kazimierzem a Podgórzem (Zabłocie).
Leży na trasie linii kolejowej nr 91 łączącej stację Kraków Główny ze stacją Medyka.
Pierwszy most, o drewnianej konstrukcji, wybudowali w tym miejscu Austriacy w 1856 roku. Znajdował się on na trasie linii kolejowej austriackiej Cesarsko-Królewskiej Wschodniej Kolei Państwowej (k.k. Őstliche Staatsbahn). Linia ta, Kraków-Dębica, otwarta została 20 lutego 1856 i miała 110 km długości, w następnych latach przedłużano ją: do Rzeszowa (1858), do Przemyśla (1860), do Lwowa (1861) i w 1869 do Brodów.
W 1864 roku wybudowano stały most stalowy z przęsłami typu Schffkorna - były one jednotorowe ale filary były na tyle szerokie, że umożliwiały położenie drugiego toru. W 1884 roku przęsła mostu krakowskiego zostały wymienione na kratownicowe pochodzące z fabryki w Witkowcach na Morawach. Kratownice zostały wsparte na tych samych filarach, ale nowych przyczółkach, przez co długość mostu wyniosła 178 metrów. Ułożono dwa nowe identyczne zestawy kratownic, dzięki czemu most kolejowy stał się dwutorowy.
W styczniu 1945 roku został wysadzony (podobnie jak inne mosty w Krakowie) przez wycofujące się z Krakowa, wojska niemieckie. W tymże roku odbudowany przez wojska radzieckie.
W latach 1992–1993 kratownicowa konstrukcja mostu została zastąpiona spawanymi przęsłami blachownicowymi. Jednocześnie most wydłużono poprzez dodanie przęsła od strony Podgórza nad ulicą Zabłocie.
Most długości 212,4 m, jest dwutorowy. Konstrukcja jest stalowa blachownicowa, pod każdym torem oddzielna. Ma sześć przęseł, każde o długości 35,4 m. wikipedia (fantom)

W roku 2020 most zostanie rozebrany (w związku z budową nowej przeprawy).
Przynajmniej jedno z blachownicowych przęseł znajdzie ponowne przeznaczenie. Przy jego zastosowaniu zostanie przebudowany wiadukt kolejowy w miejscowości Słowików (linia kolejowa nr 181, km 38,063).
(mag)

proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
12następna
To nie jest stary most Dębnicki tylko most kolejowy. Budynki widoczne za mostem to Zabłocie.
2022-01-19 19:50:24 (4 lata temu)
rdx0
 
W wiki jest napisane - 1928 budowa mostu na rzece Niemen we wsi Mikołajewszczyzna,
2021-03-12 08:13:22 (5 lat temu)
rdx0
 
+1 głosów:1
do rdx0: Ale tutaj też nie ma filarów. Nie buduje się mostów na podkładach kolejowych chyba że jakiś tymczasowy, a nie taki kolos. Chyba szkolenie.
2021-03-12 08:44:38 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: Ale wg. NAC ten most tak wyglądał
2021-03-12 15:26:05 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: Wiem oglądałem trzy mosty 5 batalionu na obecnej Białorusi. Żaden nie pasuje.
2021-03-12 21:35:52 (5 lat temu)
do Woj11: Tylko że to most drogowy, nie kolejowy.
2021-03-12 23:26:20 (5 lat temu)
do rdx0: Nie ma filarów, bo nie zmieściły się w kadrze fragmenty lewego jednak widać, a prawy mocno zasłonięty przez podkłady ale jest. Filary z drewnianych bali.
2021-03-12 22:49:57 (5 lat temu)
rdx0
 
do Darek Pawlak: No może ale drewniane filary na stałe to słabo wystarczy podpalić nie trzeba wysadzać. Dywersant z kanistrem i zapałkami. Ale to poprzednie zdjęcie - most górą na budynek, kratownica w poprzek przy ziemi i początek mostu drogowego też w poprzek przy budynkach z kominem?
2021-03-12 22:57:58 (5 lat temu)
do rdx0: Nie będę oponował że może to być tymczasowy, a nawet że to szkolenie, wprawka dla saperów, ale na filarach, podkłady są tu tylko prowizorycznie.
2021-03-12 23:27:38 (5 lat temu)
rdx0
 
do Darek Pawlak: Darek co my tutaj wymyślimy ? Trzeba poczekać na inne fotki opisy itp. Drogowy mówisz ? Po czym zauważyłeś ? Inne obciążenie. Do jutra bo dzisiaj już idę spać.
2021-03-12 23:37:57 (5 lat temu)
do rdx0: Mówiłem o zdjęciu które zalinkowałeś z NAC, że to most drogowy. Spójrz na drugie zdjęcie z nawierzchnią mostu, śladu szyn nie ma.
2021-03-13 00:25:28 (5 lat temu)
rdx0
 
do Darek Pawlak: Które zalinkowałem z NAC bo się lekko pogubiłem?
2021-03-13 08:59:31 (5 lat temu)
do rdx0: Wciąłeś się w rozmowę więc powinieneś wiedzieć ;-) Zresztą w wątku widać tylko jeden link, akurat nie twój.
2021-03-13 22:59:08 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: Czy jest możliwość, że to most pod Modlinem budowany przez 1 i 2 pułk saperów mostowych?
2021-03-14 17:15:15 (5 lat temu)
Woj11
 
do Darek Pawlak: Mój wpis dotyczył pierwszego postu pod zdjęciem, w którym rozważana była możliwość mostu w Mikołajewszyźnie
2021-03-14 08:41:05 (5 lat temu)
do Woj11: No i zalinkował pan most drogowy, a na zdjęciu mamy most kolejowy - tylko tyle stwierdziłem. Pytanie czy w Mikołajewszczyźnie nie było kolei - bo wtedy byłoby to rozstrzygające, że to na pewno nie most stamtąd. Bez tego stwierdzenia jedno zdjęcie nie wyklucza drugiego zdjęcia i opisów. W moim Dęblinie mamy cztery mosty i pokazanie jednego z nich aby stwierdzić, że nie jest podobny do innego omawianego niczego nie przesądza w kwestii tego że to nie jest most dębliński, bo każdy z czterech mostów jest inny.
2021-03-14 12:27:00 (5 lat temu)
Woj11
 
do Darek Pawlak: W Mikołajewszczyźnie kolei nie było i nie ma. Natomiast w przez Stołpce pobliskie tak.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: literka
2021-03-14 13:09:42 (5 lat temu)
fantom
 
do Woj11: Mamy nawet jego obiekt:

Mimo podobieństwa konstrukcji, otoczenie jest zupełnie inne.
2021-03-14 17:42:15 (5 lat temu)
rdx0
 
do fantom: Fajne są te wyloty mostu.Z jednej strony na jakąś wieżę jakby ciśnień z drugiej na budynek. Napewno był kolejowy?
2021-03-14 17:49:17 (5 lat temu)
rdx0
 
do fantom: Zobaczcie to zdjęcie ( te świetliki na dachach baraków ) a teraz to zdjęcie przez kratownice po prawej popatrzcie.( tak jakby takie same baraki- może według normy wojskowej były takie same). Moje pytanie . Czy oni budowali mosty we wszystkie strony? No i ta kratownica na ziemi.
2021-03-14 18:16:29 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: inna opcja, którą sugerowałeś to poligon. "Poligon ćwiczebny 1. pułku saperów kolejo­wych, znajdujący się obok Wisły, w pobliżu sta­cji kolejowej Kraków-Grzegórzki, został przy­dzielony pułkowi w maju 1923 roku.Od tego czasu rozbudowa poligonu zaczyna się szybko rozwijać. W lipcu 1923 r. powstają pierwsze przyczółki drewniane dla montowania mostów systemu Roth-Wagnera, buduje się ma­gazyn narzędzi i schron na materjały pędne. W roku 1924 zbudowano kolejkę wąskotorową rozpiętości 60 cm., długości 1300 m. wraz z u- rządzeniami do zabezpieczenia ruchu i telegra­fem. W roku 1925 zbudowano przyczółki beto­nowe, kozły i jarzma drewniane dla mostów Kohna, Roth-Wagnera i prowizorjów mosto­wych, dla programowego szkolenia w budowie kolejowych mostów wojennych" strony 83 - 89.
2021-03-14 18:01:58 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: No powiem Ci ekstra znalazłeś są i baraki i różne mosty i kierunki. Za mojej służby w Krakowie to miałem poligon na Pasterniku : )
2021-03-14 18:20:40 (5 lat temu)
fantom
 
do Woj11: Wydaje się że to może być to miejsce.
Przydałoby się tylko przypieczętować to jakimiś wspólnymi elementami widocznymi na fotkach.
2021-03-14 18:24:29 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: Swoją drogą to te opisy na wiki nieźle mieszają. Generalicja odbiera most na Narwi a generalicja na poligonie w Krakowie.
2021-03-14 18:25:17 (5 lat temu)
rdx0
 
do fantom: Baraki takie same. Kto buduje kratownice na Narwii na ziemi?
2021-03-14 18:27:11 (5 lat temu)
rdx0
 
do fantom: No na tej fotce mało odniesień albo wcale. Skąd wziął się opis że Kraków?
2021-03-14 18:30:49 (5 lat temu)
rdx0
 
do fantom: Ten na Narwi gdzie widać rzekę ma jednej wysokości przęsła.
2021-03-14 18:34:36 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: To mi też trochę szyki mieszało.
2021-03-14 18:26:03 (5 lat temu)
fantom
 
do rdx0: Pojęcia nie mam, nie ja go pisałem.
2021-03-14 18:33:13 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: Z Wikimedia Commons przy artykule o 5 Batalionie Saperów przy opisie zdjęć. W NAC ta sama historia.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2021-03-14 18:54:52 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: to zdjęcie chyba na bank szkolenie
2021-03-14 19:49:38 (5 lat temu)
rdx0
 
+1 głosów:1
do Woj11: Nie wiedziałem że po 35 latach wrócę do wyuczonego zawodu w którym nigdy nie pracowałem czyli Budowa dróg i mostów kolejowych. Z tego opracowania wynika że właściwe podpory są zbudowane z bali drewnianych które potem można zalać betonem . Natomiast te podpory z podkładów kolejowych są tymczasowe , wspomagające na czas budowy. Widać je na innych zdjęciach z poligonu. Druga strona medalu to nabrzeże na poligonie jest równiutkie a na rzece jest różnorodna linia brzegowa jak na budowie na Narwi.
2021-03-14 20:50:05 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: Mam wrażenie, że oba zdjęcia stanowią całość. Na zdjęciu widać, moim zdaniem, podporę tego fragmentu mostu z Twojego linku (ostatniego)
2021-03-14 19:58:56 (5 lat temu)
rdx0
 
do rdx0: I teraz pytanie czy budowano albo most Kohna ( ten niższy odkryty ) albo Rotha - Wagnera. Jeżeli ich nie łączono w budowie docelowej to zdjęcie przedstawia szkolenie bo są połączone. Jeśli łączyli przy normalnej budowie to dalej nie ma pewności.
2021-03-14 20:01:33 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: Wydaje mi się że one nie są na jednej wysokości co nie znaczy że nie są na jednym poligonie.
2021-03-14 20:04:19 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: Kurcze ale ten przez Wisłę wynika z innych zdjęć był z tą niższą otwartą u góry kratownicą.
2021-03-17 21:31:30 (5 lat temu)
rdx0
 
+1 głosów:1
do rdx0: Tutaj jest budowa opisana nad Narwią ale po prawej od mostu widać budynki poligonu saperskiego w Krakowie który przylegał do Wisły. Odbywały się tam szkolenia budowy nad lustrem wody. Sądząc po konstrukcji - wejście niskim przęsłem i przejście w wysokie przęsło może to być druga strona mostu z naszego zdjęcia. Zdjęć mostu nad Narwią jest kilka i zbudowany on jest na całej długości z wysokich przęseł.
2021-03-15 17:41:58 (5 lat temu)
rdx0
 
do rdx0: Tutaj jeszcze jedno błędnie opisane zdjęcie po prawej widać budynki poligonu saperskiego w Krakowie łacznie z kominem między budynkami.
Ale najważniejszy jest widok równiutkiej skarpy identycznej jak na naszym komentowanym zdjęciu. Moim zdaniem nasze zdjęcie to poligon saperski.
2021-03-15 17:48:42 (5 lat temu)
Woj11
 
+1 głosów:1
do LEWRO: Pozwoliłem sobie skopiować cały fragment dotyczący krakowskiego poligonu Most saperski. "Na przełomie XIX i XX wieku w dzielnicach Grzegórzki, Dąbie i Zabłocie nastąpiła znaczna rozbudowa zakładów przemysłowych. Od stacji Grzegórzki odchodziły bocznice do m.in. Gazowni, rzeźni i fabryki Zieleniewskiego. Vis’a’vis, na podgórskim brzegu, stacja Wisła obsługiwała m.in. fabryki Śmiechowicza czy Goreckiego. Poza tym na wiślanych bulwarach, pełniących rolę portu przeładunkowego, po obu stronach rzeki również istniały tory bocznicowe. Kłopotliwy był jednak brak bezpośredniego połączenia kolejowego między tymi stacjami. W 1929 roku żołnierze 1 i 2 Pułku Wojsk Kolejowych w ramach ćwiczeń zbudowali most kolejowy. Był to most konstrukcji wojskowej, zbudowany ze składanych przęseł kratownicowych ustawionych na drewnianych jarzmach belkowych. Imponująca była jego długość - aż 400 m. Po ćwiczeniach nie został on jednak rozebrany a był przez kolejne lata wykorzystywany do przetaczania składów towarowych pomiędzy Zabłociem (tor wzdłuż ulicy Romanowicza) a stacją Kraków Dąbie na linii kocmyrzowskiej." w powyższym artykule linkowane zdjęcie opisane jako Most saperski zbudowany w 1929 przez 1 Batalion Mostów Kolejowych w Krakowie. Na moście próbne obciążenie - dwa parowozy Tr 12.
2021-03-17 16:34:01 (5 lat temu)
rdx0
 
do Woj11: Z tego wynika ( te 400 m długości) że część tego mostu miała te większe przęsła ( ta część lądowa ) a dalsze przęsła mniejsze otwarte u góry. Zdjęcia mogą więc przedstawiać z różnej perspektywy i na różnym odcinku fragmenty tego samego mostu.
2021-03-17 22:12:12 (5 lat temu)
Woj11
 
do rdx0: Myślę, że masz rację. Bo "Zieleniewski" takiej ilości elementów by nie wyprodukował w tak krótkim czasie.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: korekta
2021-03-18 15:20:57 (5 lat temu)
4elza
 
Ten obiekt?:
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uzupełn.
2022-11-24 05:20:44 (3 lata temu)
Woj11
 
do 4elza: Nie. To jest Kraków
2022-11-24 19:08:18 (3 lata temu)
Woj11
 
+2 głosów:2
do 4elza: Sorki. Najpierw mam czytać potem pisać
2022-11-24 19:11:03 (3 lata temu)
Waldemar S
 
+1 głosów:1
to lepsze, wywal bo to niepotrzebne
2023-03-31 00:35:08 (3 lata temu)
ylooC
 
+2 głosów:2
do Waldemar S: Przypomnij mi, które z Twoich zbędnych zdjęć raczyłeś poddać pod głosowanie do usunięcia? Bo chyba to masz na myśli mówiąc "wywal"...
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: uszczeg.
2023-03-31 00:37:41 (3 lata temu)
Waldemar S
 
+1 głosów:1
to lepsze, wywal bo to niepotrzebne
2023-03-31 00:34:17 (3 lata temu)
Waldemar S
 
+1 głosów:1
to lepsze, wywal bo to niepotrzebne
2023-03-31 00:34:04 (3 lata temu)
Jarosław Dubowski
 
+13 głosów:13
do Waldemar S: Waldi, co się stało? Stara popielnik zamknęła? ;)
2023-03-31 07:39:38 (3 lata temu)
Eugeniusz S.
 
+6 głosów:6
do Waldemar S: Wszystkim co napisali coś na temat twoich zdjęć wstawiasz 1
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: błąd
2023-03-31 08:18:13 (3 lata temu)
Rafał T
 
+3 głosów:3
do Waldemar S: Tutaj nie masz racji, jeśli wyszukujesz błędy rób to rozsądnie - w sumie jest to pożyteczne : )
2023-04-01 15:33:25 (3 lata temu)
da signa
 
+4 głosów:4
do Jarosław Dubowski: Chwyt, że tak powiem, poniżej pasa ;)
2023-03-31 08:39:47 (3 lata temu)
mamik
 
+3 głosów:3
do Eugeniusz S.: Można Waldemarowi podziękować bo przypomniał ciekawą serię zdjęć.
2023-03-31 08:36:05 (3 lata temu)
Jarosław Dubowski
 
+7 głosów:7
do Eugeniusz S.: A, czyli obrywają ci którzy Waldkowi nadepnęli na jego kawałek podłogi... ;)
2023-03-31 10:44:34 (3 lata temu)
Waldemar S
 
+1 głosów:1
to lepsze, wywal bo to niepotrzebne
2023-03-31 00:33:49 (3 lata temu)
Bartłomiej Filous
 
+1 głosów:1
Zastanawiam się, czy dla tego mostu nie stworzyć nowego obiektu. Po pierwsze jest to już grupa mostów, a po drugie mają inną konstrukcję. Wcześniej przęsła mostu opierały się na pięciu filarach, a kolejne przebudowy polegały jedynie na wymianie przęseł. Obecnie nie ma już filarów na Wiśle. Nie wiem, czy te na brzegach też były wyburzane i budowane od nowa, czy to nadal te stare z nowym "layoutem"...
2024-03-02 03:37:38 (2 lata temu)
4elza
 
Ten obiekt?

jest więcej z tej serii przypisanych do zalinkowanego...
2024-03-08 07:39:25 (2 lata temu)
verbensis
 
+2 głosów:2
Ćwiczenia saperów. Po prawej, w szopie, najwyraźniej stoi pociąg pancerny...
To samo miejsce, co tu:
Czyli jeśli tamto to Kraków, to to też.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: popr.
2024-03-08 08:11:55 (2 lata temu)
Pokaż na mapie
15 Dyskusji (ostatnia 2 lata temu)
Budowa bulwarów wiślanych. Układanie torów bocznicy kolejowej na niższym poziomie bulwarów po stronie Kazimierza. W tle most kolejowy w Krakowie Zabłociu
Budowa mostu kolejowego, widok z mostu Powstańców Śląskim.
1867
-
1928
1867
-
1928
1928
-
1929
1929
-
1937
1929
-
1937
1940
-
2010
1940
-
2013
2010
-
2017
2017
-
2020
2019
-
2020
Most kolejowy na linii średnicowej na innych zdjęciach
1898
-
1928
1898
-
1941
2
1940-1943
1939
-
1987
1940
-
2005
2003
-
2005
2006
-
2010
2006
-
2010
2010
-
2019
2017
-
2022
2021
-
2022
Obiekt na mapie
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: dworzec dworzec przedbórz kopalnia nowy wirek przedbórz przedbórz łukowa łukowa przedbórz świerczewo świerczewo wisła warszawa kochłowice późna późna pózna pózna toruń toruń tymbark wełmice fabryka prochu dag alfred nobel Lędziny dag alfred nobel osiedla lecha radomsko radomsko ajska Auchan ciechanów ul. lwaendowa ciechanów ul. ogińskiego powódź 1997 mława ul. moniuszki krzemieniewice