| zapomniałem hasło | nowe konto | dodaj zdjęcie
Mapa
Nieistniejące
Komentarze Kresy Kresy + Polska Panoramy Pomoc
TEMATY - ul. Marszałkowska

1939.10.05 - defilada po kapitulacji Warszawy

Kolizja autobusu miejskiego z tramwajem, Marszałkowska / Królewska

Uroczystości z okazji XX lecia Polski Ludowej

Widoki z punktowca przy ul. Świętokrzyskiej 35

OBIEKTY - ul. Marszałkowska
Więcej (211)
Najbliższe obiekty nieistniejące
Restauracja McDonald's
38
m
Warszawa
Spółdzielczy Dom Handlowy "Sezam"
55
m
Warszawa
Marszałkowska 130
66
m
Warszawa
Kawiarnia "Wiklina"
69
m
Warszawa
Kiosk
84
m
Warszawa

Za wpłaty ze zrzutka.pl oraz cegiełek kupione zostały:

  • Dyski twarde Seagate Exos X22 20TB x 2 = 2500 zł
  • Router TP Link Archer X55 AX3000 = 277 zł
  • Serwer plików NAS QNAP TS-673A-8G = 4677 zł

Przeznaczenie: kopie zapasowe strony (obecnie wykonywane są ręcznie na domowym komputerze)

zdjęcie 1 zdjęcie 2 zdjęcie 3

wczytywanie danych...

Centrala Pocztowej Kasy Oszczędności

Obiekt obecnie nie istnieje
Architekci: Bolesław Szmidt (7 realizacji), Józef Vogtman (2 realizacje)
Zbudowano: 1938-39
Zlikwidowano: 1944 i lata 60. XX w.

Gmach Centrali Pocztowej Kasy Oszczędności w Warszawie – wybudowany w latach 1938–1939 i zniszczony w roku 1944 modernistyczny budynek zlokalizowany przy ul. Marszałkowskiej nr 134 (róg ul. Świętokrzyskiej nr 37) w Warszawie. Został zaprojektowany przez Bolesława Szmidta i Józefa Vogtmana jako siedziba zarządu Pocztowej Kasy Oszczędności (PKO).
Szybki rozwój P.K.O. w latach 30. spowodował, że jej siedziba przy ul. Świętokrzyskiej 31/33 przestała wystarczać do zaspokojenia wszystkich potrzeb biurowych. Z tego powodu bank nabył wybudowaną w 1863 dwupiętrową kamienicę Grzegorza Stiagatowa (projekt: Józef Orłowski), którą wyburzono w 1936 lub 1938. Na tak pozyskanym placu w latach 1938–1939 wzniesiono gmach nowej Centrali PKO. Planowano połączyć go z budynkiem przy ul. Świętokrzyskiej 31/33 i w tym celu wykupiono siedmiopiętrową, 27-letnią kamienicę o żelbetonowej konstrukcji znajdującą się pod numerem 35. Po jej wyburzeniu dokonanym w połowie 1939 planowano wznieść w tym miejscu plombę, lecz zamierzenia te przerwał wybuch II wojny światowej.
W trakcie obrony stolicy we wrześniu 1939 w gmachu od 17 września mieściła się siedziba Dowództwa Obrony Warszawy, przeniesiona tam z pałacu Zamoyskich.
Podczas okupacji niemieckiej obiekt służył Miejskim Zakładom Komunikacyjnym. W tym czasie na budynku umieszczona była wielka flaga hitlerowska, którą według relacji Aleksandra Kamińskiego zawartej w książce Kamienie na szaniec zerwał harcerz Szarych Szeregów Alek Dawidowski.
Gmach był eksploatowany niespełna 5 lat. W 1944 został zrujnowany podczas powstania warszawskiego.
Gmachu po zniszczeniach wojennych nie odbudowano. Jego szkielet stał do lat 60., kiedy został rozebrany. Plac po nim stał pusty do roku 2013. Wówczas to w tym miejscu wzniesiono betonową wiatę, osłaniającą południowo-wschodnie wejście do stacji metra Świętokrzyska. Przed rozpoczęciem budowy drugiej linii metra w ocalałych podziemiach budynku mieścił się klub „Underground”. Na fragmencie posesji, na której znajdował się gmach, oraz na działkach sąsiednich, w latach 2016–2018 zbudowano gmach biurowy Centrum Marszałkowska.
Obiekt został wzniesiony w stylu luksusowego funkcjonalizmu. Miał osiem pięter, opartych na przyziemiu z okrągłołukowo zwieńczonymi podcieniami. Zewnętrzne elewacje były licowane jasnym kamieniem. Narożnik budynku przy skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej miał charakterystyczny zaokrąglony kształt. W nim wybite było główne wejście do sal operacyjnych banku położonych w przyziemiu. Bryła budynku powyżej piątego piętra miała charakter belwederu od strony południowej węższego niż niższa część elewacji. Gmach posiadał niewielkie, kwadratowe otwory okienne oraz niską nadbudowę w formie rotundy.
Wnętrza budynku Centrali PKO ozdobiono m.in. kolorowymi stiukami, marmurami i alabastrem.
Jeden ze współprojektantów gmachu Bolesław Szmidt opisał wiele jego elementów na łamach miesięcznika „Architektura i Budownictwo” (1939 nr 3) w artykule pt. Rozbudowa gmachów Centrali PKO w Warszawie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gmach_Centrali_PKO_w_Warszawie_(1939%E2%80%931944)

 

proszę czekać...
Ostatnie dyskusje
12następna
yani
+1 głosów:1
Zamiana, lepsza jakość.
2021-03-30 14:17:21 (5 lat temu)
verbensis
+1 głosów:1
2024-03-20 22:09:34 (2 lata temu)
yani
+1 głosów:1
Wymiana + zmiana źródła.
2024-03-21 12:13:38 (2 lata temu)
Jazzek
+1 głosów:1
Można zaryzykować, że to grudzień, TipTop reklamuje zabawę sylwestrową.
2020-04-01 14:25:13 (6 lat temu)
† ML
+1 głosów:1
Nie odbudowano, bo w 1949 r. Pocztową Kasę Oszczędności znacjonalizowano i nazwano ją Powszechną. Wtedy już nie musiano liczyć się ze stosunkami własnościowymi i co niektóre obiekty Pocztowej rozebrano.
2020-04-02 00:06:03 (6 lat temu)
Balbina
+1 głosów:1
2020-06-30 15:52:10 (5 lat temu)
† ML
+1 głosów:1
do Balbina: No pewnie! To Marszałkowska. 😉
2020-07-01 00:49:06 (5 lat temu)
yani
+1 głosów:1
Dodałem znaczniki.
2021-10-15 11:05:42 (4 lata temu)
esski
+2 głosów:2
po co wrzucone do całeJ ulicy, skoro fotkę wykonano pod budynkiem , który ma swój obiekt....
2021-10-15 13:36:30 (4 lata temu)
yani
+3 głosów:3
Wydawałoby się, że jak ktoś jest na FP 9 lat i 11 miesięcy i do tego jest adminem, to już powinien podstawowe reguły ogarniać...
2021-10-16 12:28:16 (4 lata temu)
Wchodze w tą diskusie, bo mam wraźenie, źe wczoraj bylo zamiast przypisania do tego konkretnego budynku tylko znacznik na zdjęciu.....I pierwotnie bylo zdjęcie przypisane chyba teź tylko do ulicy.....
2021-10-16 13:37:45 (4 lata temu)
piotr brzezina
+1 głosów:1
Po co było tyle pisania, udawadniania, wysyłania emjków, podśmiewujek, wytykań stażu na fp. (ubliżań). Wystarczyło tylko zmienić nazwę ulicy i wszystko by zagrało, kol. 4elza, kol. fantom, kol. yani. Pozdrawiam Was i nie kombinujcie, tylko trochę wyrozumiałości do innych. Dziękuję temu co to poprawił.
2021-10-16 17:31:25 (4 lata temu)
Kończę dyskusje, zadałem jedno pytanie i zaraz mi się oberwało. Jest tu osoba która robi wszystko żeby utrzymać problematyczne zdjęcia kol. za wszelką cenę. Juro wyjeżdżam do Krakowa i po powrocie rezygnuje z Administratora i niech się tu dzieje co chce. Jak będą komentarze do mnie odpowiem jutro, chociaż w tym temacie napisałem wszystko.
2021-10-16 20:58:17 (4 lata temu)
do esski : Przecież jest przypisane do Marszałkowskiej 134 i znacznik na budynku po prawej.
2021-10-16 05:15:41 (4 lata temu)
do 4elza: Gdzie tu masz przypisanie zdjęcia do Marszałkowskiej 134, znacznik na zdjęciu to nie przypisanie tylko informacja o widocznym obiekcie.
2021-10-16 07:05:05 (4 lata temu)
4elza
+3 głosów:3
do piotr brzezina : Ty wyraźnie szukasz zaczepki, ale dam radę :-)
Marszałkowska 134 to jest budynek Centrali Pocztowej Kasy Oszczędnościowej, a znacznik okresla nr 132. Jeszcze coś?
2021-10-16 07:08:40 (4 lata temu)
yani
+2 głosów:2
do piotr brzezina :
Nie zamierzam ciągnąć tej dyskusji, ale mam jedną uwagę do Ciebie, piszesz - "znacznik na zdjęciu to nie przypisanie tylko informacja". Mylisz się - znacznik również przypisuje zdjęcie do obiektu.

PS. Życzę więcej dystansu do samego siebie i choć trochę poczucia humoru...
2021-10-16 17:50:53 (4 lata temu)
do 4elza: Nie szukam zaczepki tylko, przestań kręcić. ja otwierając zdjęcie muszę wiedzieć co to jest i gdzie to jest. Ja mam szukać nr Kasy Oszczędnościowej, Pokaż mi gdzie tu jest napisany nr 134? Piszesz znacznik na zdjęciu, tam jest nr 132. Wszystkie dane mają być pod zdjęciem a nie .....
2021-10-16 07:26:01 (4 lata temu)
4elza
+2 głosów:2
do piotr brzezina : Brak mi słów...
2021-10-16 07:29:36 (4 lata temu)
ZPKSoft
+4 głosów:4
do piotr brzezina : Piotrze, cała dyskusja jest niepotrzebna. Nazwa obiektu dla tego typu budynków (banków, muzeów itp.) nie musi zawierać adresu, wystarczy nazwa placówki, która się tu mieści. Dokładny adres mamy na stronie obiektu.
2021-10-16 12:23:25 (4 lata temu)
fantom
+2 głosów:2
do 4elza: Parafotopolska ;)
2021-10-16 07:36:45 (4 lata temu)
do fantom: Szkoda że nie masz nc więcej do powiedzenia.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: błąd
2021-10-16 07:40:02 (4 lata temu)
4elza
+2 głosów:2
do fantom: :-D
2021-10-16 07:48:33 (4 lata temu)
do ZPKSoft: Wiem że nie musi być cały adres. Przeczytaj 3 komentarz z góry, jak go można zrozumieć do tego obiektu
2021-10-16 13:36:06 (4 lata temu)
do yani: Zajmij się sobą
2021-10-16 13:32:34 (4 lata temu)
do piotr brzezina : Tak to jest jak się widzi coś już po zmianie. W takim razie przepraszam.
2021-10-16 15:07:29 (4 lata temu)
do vetinari: Dzięki, bo jeszcze by doszło do jakichś samosądów ;-)
2021-10-16 15:08:10 (4 lata temu)
do ZPKSoft: Od początku to mnie męczy, może źle rozumuje i nie tak pisałem te komentarze, ale. Obiekt - Centrala Pocztowej Kasy jest na Marszałkowskiej 134 tu mamy ul. Świętokrzyską, autorka w komentarzu pisze że obiekt jest ul. Marszałkowska 134 i znacznik Marszałkowska 132 a opis zdjęcia też bym trochę zmienił. Zaczynam wierzyć w to co kolega yani napisał o mnie i trzeba pomyśleć o zakończeniu kariery na fp
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: dopisek
2021-10-16 15:26:23 (4 lata temu)
ZPKSoft
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Piotrze, jak odejdziesz to zrobi się nudno ;-)
2021-10-16 16:01:34 (4 lata temu)
piotr brzezina
+1 głosów:1
do yani: Przypisanie, tylko w informacji koleżanki jest Marszałkowska 134 , i 132 To wszystko było w komentarzu a nie przy obiekcie W obiekcie była ul Świętokrzyska ,to chyba jest różnica. Poczucie humoru mam bardzo duże ale przy Was ono znika, jak widzę jak kręcicie na różne sposoby żeby utrzymać zdjęcie nie zależnie czy jest dobrze opisane czy źle byle zostanie na fp, niedawno był tego przykład.
2021-10-16 18:04:32 (4 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do piotr brzezina :
Ja kręcę?? Co niby kręcę?? Jak napisałem wyżej - nie chcę ciągnąć tej dyskusji i nie wkręcaj mnie już w nią...

PS. Po co ja dodawałem te znaczniki??? :((
Wychodzi, że przeze mnie zrobiła się gównoburza... :((
2021-10-16 18:13:18 (4 lata temu)
piotr brzezina
+1 głosów:1
do yani: Dobrze że dajesz znaczniki ale Twój znacznik 132 to nie był adres tego zdjęciowego obiektu tylko ul. Marszałkowska nr 134. (w komentarzu autorka powołuje się na znacznik 132 ) a w obiekcie była ul. Świętokrzyska a nie Marszałkowska. Terasz jest Marszałkowska i jest ok. Tylko tyle mam do napisania nie potrzebne były te 20 komentarzy, tylko wystarczyło zmienić nazwę ulicy.
2021-10-16 18:32:39 (4 lata temu)
vetinari
+1 głosów:1
do piotr brzezina : No, moźe bylo odrazu taką uwage napisać, widocznie nie tylko ja niezrozumialem o co chodzi.
2021-10-16 18:40:53 (4 lata temu)
do vetinari: Tylko naspałem i zaraz otrzymałem info że "szukam zaczepki" . Nikt z komentujących tu nie jest nowicjuszem i wystarczyło tylko spojrzeć na obiekt i wszystko było widać.
2021-10-16 18:58:15 (4 lata temu)
do piotr brzezina :
Tylko gwoli wyjaśnienia - nie pamiętam jaka była ulica w przypisaniu, Marszałkowska czy Świętokrzyska. Opis na pewno był taki jak teraz - skrzyżowanie Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Nie popatrzyłem na ulicę, ale natychmiast rozpoznałem obiekty i dodałem znaczniki. Dwa znaczniki - Marszałkowska 134 i Marszałkowska 132.
2021-10-16 19:05:43 (4 lata temu)
do piotr brzezina : Ja specialnie niepatrze na diskusie pod archiwalnymi zdjęciami, tu mnie raczej w piątek rano zaciekawila odpowiedź na komentarz esskiego od Elišky. Na telefonie mi się niepokazują znaczniky, więc po przyjściu z pracy otworzylem to zdjięcie źy bym sprawdzil o co chodzi. Pamietam źe wtedy byly naprawde tylko znaczniky i przypisanie tylko do ulicy samej. Niepamiętam juź do której, samo zdjięcie mnie raczej zaciekawilo opisem, tz. źe juź w 1939r. w Warszawie prubowano budowe metra. Chce przez to powiedzieć, źe przy podobnych komentarzach chyba mamy raczej uźywać kontretne uwagy. Ja jestem wyjątkiem, jestem Czechem, lubie nasze piwo, kocham polski chleb i jestem walnięty, więc u mnie sie oczekuje źe moje komentarze są trudniejsie do zrozumienia ☺☺☺
2021-10-16 19:19:36 (4 lata temu)
do yani: Była ul. Świętokrzyska, niedawno to zmieniono. Znacznik na zdjęciu był tylko jeden Marszałkowska 132 nie było znacznika 134 (na zdjęciu)
2021-10-16 19:09:20 (4 lata temu)
do piotr brzezina :
Popatrz na mój pierwszy koment, 2021-10-15 11:05:42, jest wyraźnie napisane - "znaczniki", nie "znacznik".
2021-10-16 20:17:56 (4 lata temu)
do yani: Z tego wynika, źe ktoś inny odpisal i dopisal pod sam obiekt i moźe popelnil błąd w przypisaniu.
2021-10-16 20:24:33 (4 lata temu)
do yani: Tak jest napisane. Nie rozumie o co Ci chodzi
2021-10-16 20:31:16 (4 lata temu)
fantom
+4 głosów:4
do vetinari: Najlepiej powołajcie komisję śledczą. A tego osobnika co "odpisał i dopisał" - do lochu.
2021-10-16 20:33:12 (4 lata temu)
do piotr brzezina :
Czego nie rozumiesz? Piszesz, cytuję - " Znacznik na zdjęciu był tylko jeden Marszałkowska 132 nie było znacznika 134 (na zdjęciu)".
Ja Ci odpisuję, że były 2 znaczniki - słownie DWA. Czego jeszcze nie rozumiesz?
2021-10-16 20:35:12 (4 lata temu)
do fantom: Przydała by się żeby nie było takich przekrętów jak przenoszenie z kosza, duble itd
2021-10-16 20:35:18 (4 lata temu)
vetinari
+2 głosów:2
do fantom: ☺☺☺, kto nic nierobi, niczego niezepsuje. Tak jak pisalem, niewchodze w podobny rodzaj diskusii, bo się gubie w zdaniach i slowach. Trudno mi odnajdować linie.....ale kiedy ja widzialem to zdjięcie na swojim komputeru, byly na zdjęciu znaczniky i przypisanie do ulicy. Niepamiętam do której i ani znaczniky nieotwieralem.
2021-10-16 20:47:42 (4 lata temu)
do yani: Odpowiedziałem Ci tylko na pytanie, drugi raz pisze to samo, a Ty pytasz. Od początku był tylko jeden na zdjęciu, jak 4elza odpisała esski (przeczytaj 3 komentarz) Zapytałem gdzie jest te przypisanie Marszałkowska 134?. Ja tylko widziałem Świętokrzyską i tyle
2021-10-16 20:43:38 (4 lata temu)
do piotr brzezina :
Na początku były 2 znaczniki, nie jeden. A co było jak 4elza odpowiedziała esskiemu, to nie wiem.
Piszesz cały czas do mnie, więc Ci odpowiadam jak sytuacja wygląda z mojej strony.
2021-10-16 20:57:40 (4 lata temu)
4elza
+3 głosów:3
do piotr brzezina : No, proszę - uznałeś za stosowne skończyć dyskusję... Trzeba było jej w ogóle nie zaczynać.

A ty wiesz o czym piszesz, czy nie bardzo?
Jakie przekręty? Jakie przenoszenie dubli z kosza?
Masz zastrzeżenia do wszystkich, a nie rozumiesz prostych rzeczy.

"Jest tu osoba która robi wszystko żeby utrzymać problematyczne zdjęcia kol. za wszelką cenę..."
"...jak widzę jak kręcicie na różne sposoby żeby utrzymać zdjęcie..."
Co to znaczy!???
Sugerujesz, że zdjęcie, które Twoim zdaniem jest nieprawidłowo przypisane, czy opisane, powinno być usunięte!? Chyba Ci się coś pomyliło.

Yani, Fantom czy inni, angażują swój czas i ogromną wiedzę określając lokalizację, datowanie, przypisując wiele fotek i chwała im za to,
Ty natomiast robisz burzę w szklance wody, bo była dopisana Świętokrzyska. Trzeba było odpisać (masz chyba takie uprawnienia;-))., tak jak robi to większość użytkowników, a nie dyskutować.
2021-10-17 06:11:37 (4 lata temu)
vetinari
+1 głosów:1
do 4elza: Troche zprostuje sitacjie. Jedno z Twojich zdjęć archiwalnych które Piotr Brzezina dal pod glosowanie (rozumiej do kosza) jako dubel, bylo kymś innym wyciągnięte. Takie rzeczy są mojim zdaniem wbrew zasadam. Jeźeli jest zdjięcie pod glosowaniem, grono ma decidować o jego następnym losu. Ktoś samodzielnie go wyciągnal i dal zpowrotem, i Piotr to zauwaźyl. Ktoś musi pilnować portal, jest więcej adminów. Rozumiem źe 90 % pracy dla portalu jest zabawa, wierze w to źe kaźdy znas tutaj robi swoje, ale dla rozwoju portalu, i nie dla rozwoju swojego ega.
2021-10-17 12:59:49 (4 lata temu)
4elza
+2 głosów:2
do vetinari: Zdjęcie, o którym piszesz nie było dublem.

Natomiast inne, wstawione przeze mnie wcześniej, niż pojawiło się kolejne takie samo, zostało z inicjatywy Piotra usunięte.
Ale myślę, że nie powinniśmy o tym pisać przy okazji powyższej dyskusji, bo dotyczy czegoś innego.
2021-10-17 13:21:02 (4 lata temu)
vetinari
+2 głosów:2
do 4elza: Ja Ci tylko odpowiadam o co chodzilo z tą teorią spiskową, źe bys wiedziala o co chodzilo Piotrowi. Ktoś zrobil na Twojim zdjięciu czego niepowinno się robić, Piotr jest "stara szkola" i dla tego się odezwal.
2021-10-17 13:33:27 (4 lata temu)
piotr brzezina
+3 głosów:3
do 4elza: Jest to mój ostatni wpis i nie będę się więcej w tym temacie wypowiadał. Chciałbym żeby fp wróciła do czasów kol. "pawulona" . Ja zanim coś napisze, to nie są zmyślone sprawy. Mam taką manie i w niektórych tematach robię sobie zrzut ekranu i porównuje, co było "wczoraj, co dziś" . Jest tu paru co ma pojęcie o tym portalu i też widzą, tylko nie opisują to publicznie, (maja inny sposób). kiedyś jeden z fotopolan fajnie tu napisał że jesteś "fabryką dubli" a co napisał dalej to sobie poszukaj. Innych spraw nie będę poruszał. Jutro zakończę moją sprawę Administratora i nie będę się wtrącał. Ja się zajmę tylko moimi zdjęciami, bo nie warto dbać o czystość fotopolski. Pozdrawiam i działaj dalej, no i przepraszam za to Nie będzie odpowiedzi .
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: błąd
2021-10-17 18:45:06 (4 lata temu)
4elza
+1 głosów:1
do piotr brzezina : Na różne sposoby próbujesz mnie zdyskredytować w odbiorze innych użytkowników.
Nie rozumiem dlaczego to robisz...
Czy ja Ciebie czymś uraziłam?, skrytykowałam Twoje zdjęcia? Jeżeli tak, to przepraszam, chociaż nie przypominam sobie takiej sytuacji. Przeciwnie - kilkakrotnie pomogłam Ci w przypisaniu, opisie obiektu czy doprecyzowaniu lokalizacji. Jeżeli trzeba odszukam i zalinkuję odpowiednie zdjęcia, ale chyba nie o to teraz chodzi.
"Fabryka dubli" to już strzał dużego kalibru i jest mi przykro z tego powodu. Owszem, zdarzają mi się zdublowane fotki (tak jak innym) i boleję nad tym, ale w większości przypadków skutkują przynajmniej wymianą na skan lepszej jakości. Trudno jest znaleźć istniejące już zdjęcie, jeżeli nie zna się lokalizacji, czy precyzyjnego datowania.
Mam nadzieję, że Twoja decyzja o rezygnacji z funkcji administratora nie jest podyktowana zaistniałą sytuacją i sugeruję żebyś to postanowienie jeszcze przemyślał.

W życiu często bywa tak, że pod wpływem emocji unosimy się niepotrzebnie, irytujemy, a później uświadamiamy sobie, że to nie było warte naszego zaangażowania.

Pozdrawiam również.
2021-10-18 05:23:01 (4 lata temu)
yani
+2 głosów:2
Błędne przypisanie - to Marszałkowska 134, nie 133.
Skorygowałem.
2021-11-04 22:28:05 (4 lata temu)
yani
+1 głosów:1
Dodałem kilka znaczników.
2021-11-04 22:33:25 (4 lata temu)
kakaa
+1 głosów:1
do yani: do yani: Dziękuję!
2021-11-05 09:06:23 (4 lata temu)
czy na drugim planie ten szkielet to nie ruina budynku PKO na rogu Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej?
2021-12-04 16:53:58 (4 lata temu)
† ML
+1 głosów:1
Myślę, że to zdjęcie można przypisać do PKiN, a już z pewnością do Placu Defilad. 😉
2021-12-04 20:59:26 (4 lata temu)
do cwixilva:
Trafione!
2021-12-04 20:41:33 (4 lata temu)
do yani: jak ślepej kurze ziarno ;)
2021-12-04 22:35:37 (4 lata temu)
do † ML: znaczy się skąd by to był widok?
2021-12-04 22:35:56 (4 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do cwixilva:
Tak jak ML napisał - dziś w tym miejscu jest PKiN i pl. Defilad. Ale przypisałbym to jednak do PKO. :))
2021-12-05 00:25:29 (4 lata temu)
do cwixilva: Zgadzam się z Yani.
2021-12-05 04:11:10 (4 lata temu)
do yani: ok, jasne, chodzi mi o dokładniejszy przedwojenny adres tej ściany, którą widzimy po lewej za drewnianą konstrukcją. no ale może nie da się tego ustalić
2021-12-05 13:39:18 (4 lata temu)
Marszałkowska, Centrala PKO.
Komentarz został edytowany przez użytkownika - powód: wymiana zdjęcia
2022-01-08 12:20:10 (4 lata temu)
Znakomite foto! Ciekawe, co to za wydarzenie było?
A swoja drogą, chyba wielu ludziom brakowało wojennej adrenaliny, skoro włazili tam, gdzie zdecydowanie nie powinni...
2022-10-04 23:24:21 (3 lata temu)
yani
+1 głosów:1
Datowanie na pewno druga połowa lat 50-tych - wcześniej nie było tych zabezpieczeń z desek na dwóch ostatnich kondygnacjach i stropy nie były podstemplowane.
Skłaniam się, że to 24 październik 1956...
2022-10-05 13:52:22 (3 lata temu)
Jazzek
+2 głosów:2
do yani: Nie powinno być wątpliwości, że to pażdziernik 1956 przed przemówieniem Gomułki. Za PKO widać żuraw budowy, która w tym czasie trwała.
2022-10-05 09:40:54 (3 lata temu)
do Jazzek: Może pogrzeb Bieruta ?
2022-10-05 09:47:52 (3 lata temu)
Woj11
+1 głosów:1
do bonczek_hydroforgroup: Bez żałobnego anturażu? Popieram tezę yaniego.
2022-10-05 15:07:51 (3 lata temu)
† ML
+2 głosów:2
do yani: W tamtym czasie Babcia odbierała mnie ze szkoły sp 38 na Świętokrzyskiej/Mazowieckiej i przechodząc przez plac Defilad do Chałubińskiego siadaliśmy na ławce w celu wmuszenie we mnie rogalika. 😉 Tamtego dnia (24 X) i w dniach następnych nie było spacerów, bo Babcia - doświadczona historycznie - obawiała się rozruchów. Co do adrenaliny tych gości to nie było obawy. Stropy były solidnie podstemplowane. Z drugiej strony. Co kierowało władzą by zniszczyć tak nowocześnie wybudowany kompleks PKO zamiast wypełnić lukę między dwoma fragmentami tego budynku.
2022-10-05 21:58:47 (3 lata temu)
yani
+1 głosów:1
do Woj11:
No właśnie, popatrzyłem na ówczesne kroniki filmowe i w czasie pogrzebu Bieruta latarnie na trasie konduktu były przysłonięte czarnym kirem...
Poza tym w czasie pogrzebu była słoneczna pogoda, a tu raczej październikowa mgła...
Koryguję datowanie.
2022-10-05 16:02:11 (3 lata temu)
do Woj11: To luźna sugestia była - dostosuję się do Waszych datowań.
2022-10-05 16:36:17 (3 lata temu)
yani
+1 głosów:1
Przypisanie do Centrali PKO i znacznik kina Europa na Nowym Świecie wzajemnie się wykluczają.
Co do przypisania nie jestem pewien, natomiast w tle na pewno nie jest Nowy Świat 63.
2023-08-24 12:17:47 (2 lata temu)
yani
+1 głosów:1
W tle Świętokrzyska 44 i Świętokrzyska 42.
Naniosłem znaczniki i skorygowałem opis.
2023-08-24 12:28:30 (2 lata temu)
yani
+1 głosów:1
To widok od Marszałkowskiej, skorygowałem ścieżkę.
2024-08-29 10:32:23 (rok temu)
Pokaż na mapie
18 Dyskusji (ostatnia rok temu)
Zdjęcia
Pokaż wszystkie | Ostatnio dodane
1938
1959
1959
1961
następna
Gmach Pocztowej Kasy Oszczędności.
Ulica Marszałkowska przy skrzyżowaniu z ulicą Świętokrzyską.
1938
-
1939
1938
-
1940
1940
-
1945
2
1945-1946
1944
-
1947
1944
-
1947
1947
-
1955
1947
-
1956
6
1955-1960
1955
-
1960
1955
-
1960
1958
-
1959
Centrala Pocztowej Kasy Oszczędności na innych zdjęciach
1939
-
1942
1939
-
1944
1940
-
1945
1945
-
1949
1945
-
1949
1950
-
1955
1950
-
1955
1
1955-1956
1955
-
1956
1955
-
1958
1956
-
1958
1956
-
1959
1956
-
1959
1959
-
1959
Centrala Pocztowej Kasy Oszczędności na archiwalnych mapach i planach
Obiekt na mapie
Kontakt do administratorów strony Fotopolska.Eu: | Regulamin serwisu: https://fotopolska.eu/2,artykul.html
© Copyright 2012 Neo & Siloy
Kolokacja serwerów Amsnet
Ostatnio przeglądane: Pustkow gryfice gryfice szpitalna, warszawa chrobrego kościuszki 46 żywiec kolejka kontener sluzewska kalisz ogrody kalisz ogrodowa lodz lodz kalisz ogrodowa kołbacz łódź przejazd łódź przejazd niedźwiedziny ojcowska na polach warecka 1 nowy świat 35 bzura bzura kutno lazaret Olchowce 1939 Olchowce 194 szarów szarów koszary koszary bytom bytom stary rynek 70 Olchowce 194